رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: ۱۵.۳ درصد از مساحت کل این شهرستان یعنی ۵۸ هزار و ۸۴۸ هکتار از اراضی قوچان بر اساس کلاس سیل‌خیزی، پتانسیل شدت سیل‌خیزی در رِنج فوق بحرانی قرار دارد.

۵۸ هزار هکتار از اراضی قوچان در رِنج سیل‌خیزی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین،  امیر زمانی‌مقدم با اشاره به وضعیت این شهرستان در حوزه فرسایش آبی، اظهار کرد: مساحت این شهرستان حدود ۳۸۳ هزار هکتار بوده که ۲۴۵ هزار هکتار آن اراضی ملی است و ۳۱۰ هزار هکتار نیز یعنی ۸۰ درصد پتانسیل فعالیت‌های آبخیزداری را دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با تأکید بر اینکه ۱۵.۳ درصد از مساحت این شهرستان یعنی ۵۸ هزار و ۸۴۸ هکتار بر اساس کلاس سیل‌خیزی دارای پتانسیل سیل‌خیزی فوق بحرانی است، گفت: ۴۰ درصد در کلاس سیل‌خیزی بحرانی و قریب به ۴۴ درصد هم در رِنج سیل‌خیزی کم قرار دارد.

وی با یادآوری این موضوع که برای جلوگیری از سیل‌خیزی در نقاط مختلف باید اعتبارات درزمینهٔ احداث سازه‌های آبخیزداری و اقدامات بیولوژیکی جذب شود، بیان کرد: مطالعات برای روستاهای یزدان‌آباد و قره شاهوردی انجام و در کنار روستای خمارتاش در انتظار تأمین اعتبار به‌منظور اجرایی شدن است.

زمانی‌مقدم بابیان اینکه طی سه سال گذشته ۵۴ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال اعتبار در حوزه آبخیزداری این شهرستان جذب‌شده که در سطح خراسان رضوی بالاترین میزان جذب به شمار می‌آید، تأکید کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند در پایداری آب‌های پایین‌دستی و نفوذپذیری آب بسیار مؤثر باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین وظیفه این سازمان حفاظت از اراضی ملی است که تنها با مشارکت مردم میسر می‌شود، خاطرنشان کرد: اقدامات در این حوزه پیشگیرانه بوده نه درمانی و باید با فرهنگ‌سازی درست در این زمینه به‌ویژه جلوگیری از فرسایش فعالیت‌های مثمر ثمری را به انجام رساند.

وی با اشاره به اختصاص اعتباری به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال ۹۷ از محل صندوق ذخیره ارزی، تصریح کرد: سال ۹۹ زمان پایان این اعتبارات بود که در شهرستان قوچان سه بند سنگ ملات با حجم یک هزار و ۴۵۰ مترمکعب در روستای آبگرگ، بند خاکی روستای نوروزی و پروژه عظیم پخش سیلاب دوغایی مجموعاً بااعتبار ۴ میلیارد تومان به انجام رسید.

زمانی‌مقدم ادامه داد: یکی از نقاط قوت در سال ۹۹ بیمه مراتع این شهرستان بود که مطالعات علمی ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار با مشارکت مردم انجام شد تا در برابر سیل، خشک‌سالی و تگرگ این مراتع بیمه شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان بابیان اینکه بالاترین دام سبک استان در فصل ییلاق در این شهرستان به چرا می‌پردازند، گفت: اگرچه ۲۰۰ هزار رأس دام مجوز دار برای بهره‌مندی از ۱۹۱ مرتع ممیزی شده در قوچان وجود دارد، اما متأسفانه معمولاً مراتع با دام مازاد روبرو هستند و بیشتر از ظرفیت را پذیرا می‌شوند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.