۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 744968

نخست وزیر ارمنستان تایید کرد که قبل از درگیری با جمهوری آذربایجان، چند فروند جنگنده نسل چهارم «سوخو-۳۰» از روسیه خریده است.

ارمنستان از روسیه «سوخو-۳۰» خرید

قدس آنلاین؛ نخست وزیر ارمنستان تایید کرد که این کشور چندی قبل جنگنده‌های نسل چهارم «سوخو-۳۰ اس‌ام» از روسیه خریداری کرده است.

 به نوشته وبگاه «را اوییشن» «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بتازگی تایید کرد که کشورش در ماه مه ۲۰۲۰ چند فروند جنگنده سوخو-۳۰ اس‌ام از روسیه خریداری کرده است. وی گفت که این جنگنده‌ها بدون موشک به ارمنستان فروخته شده و این معامله قبل از درگیری با جمهوری ارمنستان بوده است.

وی حین دیدار از استان «آراگاتسوتن» در غرب ارمنستان گفت: «ما جنگنده‌هایی خریداری کردیم، آن‌ها را در ماه مه ۲۰۲۰ تحویل دادند. ما قبل از جنگ در قره‌باغ وقت خرید موشک‌ها را نداشتیم. چرا کشور ارمنستان با گذشت ۲۶ سال جنگنده‌ای نداشت؟».

سوخو-۳۰ یک جنگنده دوموتوره و چندمنظوره وسرنشین است که شرکت هوانوردی سوخو در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است. این جنگنده رقیبی بسیار جدی برای مدل دوسرنشین «اف- ۱۵» است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی درگیری‌ در قره‌باغ کوهستانی، بارها مدعی سرنگون جنگنده‌های هم شدند. بدنه نیروی هوایی ارمنستان بیشتر متشکل از سوخو-۲۵ است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان چندی قبل در اقدامی جهت نمایش قدرت  به ارمنستان و افزایش هماهنگی تدافعی،رزمی یک رزمایش در منطقه هوایی نخجوان با مشارکت انوع جنگنده‌،  هواپیمای نظامی، بالگرد و یگان‌های پدافندی برگزار کرد.

 در این رزمایش تمرین‌های تاکتیکی ویژه با مشارکت یگان‌های هوایی و پدافندی برگزار شد. در این رزمایش جنگنده‌ها و بالگردهای رزمی و ترابری پروازهای مخصوصی انجام دادند و حمله به اهداف زمینی و مانور در ارتفاع پایین برای دور زدن آتش پدافند دشمن فرضی تمرین شد.

ارمنستان، رقیب جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرده در صدد ساخت پهپاد بومی است. به دنبال برتری نظامی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان در نبرد ۴۴ روزه  اخیر و موفقیت یگان پهپادی این کشور بر رقیب، حال ارمنستان درصدد ساخت  پهپاد و آموزش پرسنل لازم در این زمینه  برآمده است.

ایروان برنامه جدیدی را برای تربیت نیروهای لازم در زمینه تولید پهپاد آغاز کرده است. «صدراک وارطانیان» مدیر برنامه‌های ساخت پهپاد در ارمنستان اخیرا گفت که ۶۵ کارگاه جدید در این زمینه  در سطح کشور تاسیس می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.