اصفهان- سایه‌اندازی کرونا نه‌تنها بر سفرهای نوروزی بلکه بر سفرهای عشایر نیز به مناطق ییلاقی نیز سایه انداخته و لذا بسیاری از آن‌ها را زمین‌گیر کرده است.

سایه کرونا بر سفرهای عشایر سنگینی می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه محل‌ اقامت، سبک زندگی، امرارمعاش، هنرها و آداب و سنن، طبیعت پیرامونی و محل تردد عشایر در طی سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از برنامه‌های جامع گردشگر پذیری در بعد داخلی و چه در حوزه خارجی مطرح بوده و همه‌ساله عشایر به میزبانی مسافران نوروزی می‌آمدند اما امسال کرونا نه‌تنها اجازه میزبانی را از آن‌ها گرفته که حتی برای کوچ نیز آن‌ها را با محدودیت همراه کرده است.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان تعداد ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

گفتنی است این عشایر در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

عشایر استان اصفهان در بالغ‌بر ۶۰ درصد از منابع ملی و عرصه‌های طبیعی این خطه حضور دارند و ییلاق و قشلاق می‌کنند.

مسیرهای قرمز

کوچ عشایر استان اصفهان به مناطق قشلاقی هرسال از ۲۰ شهریور آغاز می‌شود  و لذا  عشایر ایل قشقایی اصفهان راهی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر می‌شوند و عشایر ایل بختیاری استان، به استان خوزستان بیشتر در نواحی شوشتر و مسجدسلیمان رفته و در آنجا ماه‌های سرد را می‌گذارند.

عشایر معمولاً از مناطق قشلاق برای ییلاق از اردیبهشت به استان اصفهان وارد می‌شوند که در سمیرم، دهاقان، فریدون‌شهر، شهرضا مستقر می‌شوند اما امسال به دلیل شرایط حاکم و ناشی از کرونا تقویم کوچ به‌ناچار عقب‌افتاده است و این سفرها باید بنا بر اظهارنظر مسئولان با وضعیت رنگ‌بندی شهرها برنامه‌ریزی شود.

در همین راستا مدیرکل امور عشایر اصفهان بابیان اینکه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ این قشر را هم تحت تأثیر قرارداد می گوید: به‌رغم مبتلایان پرتعداد در اقشار دیگر، شمار عشایر کرونایی این خطه چندان زیاد نبود و مرگ ناشی از این بیماری هم نداشتیم.

مختار اسفندیاری می‌گوید: توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدایی محل زندگی آنان در ماه‌های گذشته انجام شد و آموزش و تداوم آن برای رعایت هرچه بیشتر موارد پیشگیرانه و فاصله‌گذاری اجتماعی با مشارکت مراکز بهداشت و فرمانداری‌ها انجام گرفت.

وی بابیان اینکه فعالیت‌های مرتبط برای بهبود زندگی عشایر در سال‌های گذشته افزایش داشته است اظهار می‌کند:  برای مثال در یک سال اخیر نیز ۱۳ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر تیغ‌زنی و مرمت جاده و ۲۰ کیلومتر احداث جاده انجام شد.

وی عنوان می‌کند: جاده‌های دسترسی عشایری، تأمین آب آشامیدنی بهداشتی، نصب سامانه و دکل‌های مخابراتی، مباحث بهداشتی و درمانی آموزش‌وپرورش و تأمین مسکن ازجمله مواردی است که برای شاخص‌های توسعه قشر عشایر در نظر گرفته می‌شود که ما نیز در استان در این خصوص اقدامات مناسبی انجام دادیم.

محدودیت‌های کوچ

در این راستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز بابیان اینکه امسال کوچ عشایر به دلیل شیوع کرونا با تأخیر انجام خواهد پذیرفت اظهار می‌کند: امسال دومین سال است که کوچ عشایر دستخوش کرونا قرارگرفته است و به دلیل قرمز بودن وضعیت شهرهای جنوبی کشور، امسال کوچ عشایر به استان اصفهان تغییر کرده است.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه هرسال عشایر از نیمه اردیبهشت‌ماه از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به اصفهان کوچ می‌کنند، افزود: برای مدیریت کوچ عشایر در استان برنامه‌ریزی‌شده است و مقرر شد با همکاری اداره کل دامپزشکی، مرکز بهداشت و اداره کل امور عشایر در گلوگاه‌های ارتباطی استان برای غربالگری ورود عشایر ایستگاه‌های سنجش سلامت راه‌اندازی شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت قرمز استان‌های جنوبی کشور، امسال عشایر با رنگ‌بندی استان‌ها ییلاق و قشلاق می‌کنند.

وی بیان کرد: عشایر معمولاً از مناطق قشلاق برای ییلاق از اردیبهشت به استان اصفهان وارد می‌شوند که در سمیرم، دهاقان، فریدون‌شهر، شهرضا مستقر می‌شوند و با توجه به شرایط کرونا اعلام کردیم که امور عشایر تقویم کوچ را عقب بیندازد و با وضعیت رنگ‌بندی شهرها برنامه‌ریزی انجام شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار کیلومتر ایل راه‌ها در اختیار عشایر است، گفت: هزار کیلومتر از این ایل راه‌ها توسط عشایر استفاده می‌شود؛ این عشایر ۳۰ هزار هکتار زمین، یک‌میلیون رأس دام دارند و درزمینهٔ تولید گوشت و لبنیات، محصولات باغی، سیب، عسل، گلیم و صنایع‌دستی نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.