هجدهمین دیدار نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان با رئیس جمهور این کشور درباره نحوه تشکیل کابینه جدید، بدون نتیجه به پایان رسید.

 دیدار عون و الحریری بی‌نتیجه تمام شد/ادامه بن‌بست در تشکیل کابینه لبنان

قدس آنلاین؛ دیدار نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان با رئیس جمهور این کشور درباره پرونده تشکیل کابینه جدید بدون نتیجه به پایان رسید.

رسانه‌های لبنان امروز دوشنبه به نقل از «سعد الحریری» نوشتند که او پس از دیدار با «میشل عون» در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) به رسانه‌ها گفت:‌ «رئیس جمهور عون برگه‌ای را به من داده که دربرگیرنده یک ‌سوم تعیین کننده برای تیم سیاسی‌اش است».

سعد الحریری گفت که این اقدام رئیس جمهور برخلاف قانون اساسی است و او آن را قبول ندارد؛ چرا که به گفته وی، بر اساس قانون اساسی لبنان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، برگه کابینه پیشنهادی را قبول نمی‌کند.

او در این باره گفت:‌ «لیست [وزرایی که] عون دیروز یکشنبه برای من فرستاده، غیرقابل قبول است؛ چرا که نخست وزیر مأمور به کابینه "کارش این نیست که از این و آن، لیست وزرا بگیرد"».

شبکه الجدید لبنان به نقل از حریری نوشت: «در دیدار اخیرم (جمعه) با رئیس جمهور عون به توافق رسیدیم که امروز (دوشنبه) نیز دیدار کنیم ولی متأسفانه او دیروز برای من ترکیب [کابینه‌ای] را فرستادم که دربردارنده یک سوم تعیین کننده [وزراء] برای تیمش بود و از من خواست که این ترکیب را قبول کنم».

او گفت: «با تمام احترامم به رئیس جمهور، پیغام دادم که این ترکیب را کأن لم یکن تلقی خواهم کرد؛ چرا که وظیفه رئیس جمهور، تشکیل دولت و درخواست از نخست‌وزیر مکلف برای موافقت با این ترکیب نیست».

منابع نزدیک به میشل عون به شبکه الجدید گفتند که الحریری برای حضور در بعبدا خیلی عجله داشت و ناراحت بود و سعی کرد این دیدار ده دقیقه بیشتر طول نکشد.

به گفته این منابع، میشل عون تلاش کرده با الحریری درباره ترکیب کابینه مشورت کند ولی مذاکره و گفت‌وگو آن دو به راه حلی که طرفین را راضی کند، منجر نشده است.

میشل عون چهارشنبه گذشته در نطقی تلویزیونی با انتقاد از الحریری او را بین کناره گیری از فرصت تشکیل کابینه و یا تسریع در تشکیل آن مخیر و او را متهم به ناتوانی در این مأموریت کرد که نخست‌وزیر مأمور به تشکیل نیز متقابلا او را به سنگ‌اندازی در اجرای مأموریت محوله متهم کرد. به رغم این اتهام‌ها آن دو جمعه با یکدیگر دیدار کردند و قرار براین شد که هجدهمین دیدار را دوشنبه (امروز) برای خروج از بن‌بست در پرونده کابینه جدید انجام دهند.

۱۵۰ روز است که حریری از سوی عون مأمور به تشکیل کابینه شده است ولی او به رغم سفرهای خارجی و دیدارهای داخلی موفق به این کار نشده است. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله اخیرا درباره تشکیل کابینه و پیامدهای آن مانند حرکت به سمت جنگ داخلی و فروپاشی لبنان هشدار داده است.

ترکیب کابینه سعد الحریری که مدعی است کابینه متخصص‌هاست، بدین صورت است:‌

۱ – عبدو رومانوس جرجس – وزارت آموزش و پرورش (مسیحی مارونی)

۲- أنطوان عید قلیموس – وزارت دفاع ( مسیحی مارونی)

۳- فادی البیر سماحة – وزار ارتباطات (مسیحی کاتولیک)

۴- فادیا کیوان – وزارت فرهنگ (مسیحی مارونی)

۵- فراس الابیض – وزارت بهداشت (سُنی)

۶- ابراهیم شحرور – وزارت خدمات عمومی و  حمل و نقل (شیعه)

۷- جهاد مرتضی – وزارتت پیشرفت اداری + گردشگری (شیعه)

۸ -جو صدی – وزارت انرژی و آب (مسیحی ارتدوکس)

۹- کاربیت سلیخانیان – وزارت صنعت + مهاجران (ارمنی)

۱۰- لبنی مسقاوی – وزارت ت دادگستری (سُنی)

۱۱- مایا کنعان – وزارت کار (شیعه)

۱۲- ناصر یاسین – وزارت امور اجتماعی + محیط زیست (سنی)

۱۳- ربیع نرش – امور خارجه + وزارت کشاورزی (دروزی)

۱۴- شامی سعادة – وزارت اقتصاد (مسیحی ارتدوکس)

۱۵- ولید روفائیل نصار – وزارت جوانان و ورزش + اطلاع‌رسانی (مسیحی مارونی)

۱۶- یوسف الخلیل – وزارت دارایی (شیعه)

۱۷- قاضی زیاد أبو حیدر – وزارت کشور و شهرداری‌ها (مسیحی ارتدوکس)

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.