مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سفر کردن احتمال جابه‌جایی ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و درخواست ما از عموم مردم این است که از سفرهای غیرضرور در ایام عید پرهیز کنند.

 مردم از سفرهای غیرضرور نوروزی پرهیز کنند

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر علی اصغر حسنی اظهار داشت: تجربه چند ماهه پس از شیوع ویروس کرونا نشان داده است که پس از هر مناسبتی که به برپایی اجتماعات و دورهمی های بدون رعایت پروتکل های اجتماعی منجر شده، شاهد اوج‌گیری ابتلای به کرونا بوده ایم، بنابراین در روزهایی که پیش رو داریم، سفرها و جا به جایی افراد، گسترش کرونا را تشدید خواهد کرد و از شهروندان انتظار داریم تا جایی که می‌توانند از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

این مسوول ادامه داد: آنچه که بسیار مهم است، خطر ویروس جهش یافته و گسترش آن از طریق تجمعات است و امکان دارد افراد بدون علائم ناقل به ویروس باشند و به راحتی ویروس را منتقل کنند.

دکتر حسنی خاطرنشان کرد: سفرها تاثیر بسزایی در این موضوع دارد چون بیماری خیلی راحت منتقل می‌شود و مسافرت‌ها می‌تواند ویروس را به مناطقی ببرد که به ظاهر اصلا ویروسی آنجا نبوده است و این خطرآفرین است.

وی در مورد تاثیر محدودیت‌ها و کنترل‌هایی مثل ارائه تست منفی برای استفاده از هواپیما یا قطار گفت: هر چیزی که توسط ستاد کرونا اعلام شده برای کنترل بیشتر است و اقداماتی چون تایید تست منفی برای سفر، تکمیل کننده‌ این فرایند است.

وی گفت: در حال حاضر تنها چیزی که از بقیه مسایل مهم‌تر است بحث سفرها است که مردم تا می‌توانند از سفر غیر ضروری خودداری کنند و موضوع دیگر بحث رعایت پروتکل ها است چون اگر یک گروه رعایت کند اما گروه دیگر رعایت نکند خیلی راحت باعث انتشار بیماری می‌شود.

رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازرسان این اداره پارسال بیش از ۵۳۰ هزار بازدید از محل‌های کار و اماکن عمومی داشتند که منجر به معرفی ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد به دستگاه قضایی، ۴۷۶۷ مورد پلمب و صدور ۲۶ هزار و ۵۰۰ فقره اخطار شد.

دکتر حسنی افزود: سال گذشته ۳۴ هزار و ۶۷ بازدید مشترک با همکاری مجموعه‌های مختلف صورت پذیرفت، ضمن اینکه میزان شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۰ نیز ۶۲ هزار ۲۷۲ مورد بود که از این میزان ۲۱ هزار و ۲۵۴ مورد، معادل ۳۵ درصد مجموع شکایات دریافتی، مربوط به موضوع کرونا و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:در طول سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۵ هزار مورد بازدید و گندزدایی از منازل دارای بیمار و فوتی کرونایی داشتیم و این کار به‌صورت مستمر انجام می‌شود تا آسیبی به خانواده بیمار و متوفی کرونایی وارد نشود.

وی همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در کاهش میزان ابتلای به کرونا بسیار موثر خواند و گفت: از مرداد سال گذشته که بازدیدهای مشترک از ادارات از ۷۸.۲ درصد به ۶۵.۹ درصد، رستوران‌ها از ۶۶.۱ درصد به ۸۰.۲ درصد، مراکز خدماتی از ۶۷.۹ درصد به ۶۵.۳ درصد، اصناف از ۷۶.۱ درصد به ۶۹.۳ درصد، اماکن زیارتی و مساجد از ۸۷.۶ درصد به ۶۲.۹ درصد و مناطق حاشیه شهر از ۶۸.۷ درصد به ۷۹.۴ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.