زاهدان- هنگامی‌که خبر تصادف دو خودرو و کشته شدن ۱۶ نفر منتشر شد باور همگان بر این بود که احتمالاً پای برخورد تصادف زنجیره‌ای و یا برخورد یک مینی‌بوس و اتوبوس مسافربری در میان است اما هنگامی کارشناسان خبر از تصادم سه خودروی سواری دادند برای همگان این سؤال پیش آمد چگونه برخورد سه خودرو می‌تواند ۱۶ کشته و ۹ نفر مجروح برجای بگذارد؟!

یک تصادف ۱۶ کشته! قاچاق انسان چالش  جاده های سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: شمار جان‌باختگان حادثه رانندگی عصر سه‌شنبه در مسیر فرعی کورین به سرجنگل زاهدان به ۱۶ نفر افزایش یافت و این درحالی‌ است که در این سانحه رانندگی فقط شاهد  تصادف یک دستگاه پژو، با پراید و وانت در کیلومتر ۶۱ مسیر فرعی کورین به سر جنگل زاهدان بودیم.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که بازهم پای قاچاق انسان و خودرو های حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در میان است که افزون بر ده نفر را در یک خودرو حمل  کرده و با سرعت سرسام‌آور جاده را می‌پیمایند و لذا با کوچک‌ترین غفلت این تعداد جان‌باخته بر جای می‌گذارند.

گفتنی است این سانحه در حالی موجب جان باختن ۱۶ نفر شده که هنوز تعداد تعدادی نیز در مراکز درمانی زاهدان بستری هستند و هنوز احتمال افزایش آمار تلفات وجود دارد.

جنون سرعت

گفتنی است در نیمه‌شب‌ها بسیاری از خودروهای حامل اتباع بیگانه مسیرهای فرعی را با سرعت‌هایی جنون‌آمیز می‌تازند تا هر چه زودتر این بیگانگان غیرمجاز را از مرز به شهرهای زاهدان و کرمان برسانند.

متأسفانه این پدیده تنها در جاده سراوان-خاش مشکل‌ساز نشده است بلکه جاده میرجاوه-زاهدان نیز به دلیل هم‌جواری با مرز پاکستان با همین مشکل روبروست.

بسیاری از اتباع بیگانه پاکستانی به‌منظور یافتن کار با ورود غیرقانونی به ایران سعی دررسیدن به دروازه‌های دیگر کشورها دارند که به دلیل حبس چندین نفر در محفظه‌های اتومبیل‌های عبوری و یا بار کامیون‌ها ؛به‌طورمعمول جان خود را ازدست‌داده و یا توسط پلیس دستگیر و به کشور خود استرداد می‌شوند.

کاروان‌های قاچاق انسان، عموماً مسافران خود را از شهرستان‌های «بم پور» و «ایرانشهر» سوار و پس از عبور از شهرستان دلگان در شهرستان‌های رودبار جنوب ، کهنوج و یا قلعه گنج استان کرمان و یا در استان هرمزگان و یا استان یزد پیاده می‌کنند.

قاچاقچیان انسان به خاطر منفعت و سود بیشتر عموماً در هر خودرو سواری حداقل ۱۷ نفر و در هر خودرو وانت حداقل ۳۵ تا نفر از اتباع بیگانه که عموماً از کشورهای افغانستان و پاکستان را سوار می‌کنند.

سفیران مرگ با عبور از روستاها و جاده‌های شهرستان دلگان مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند که ازجمله آن ایجاد ترس و دلهره بین اهالی، تشویش و اضطراب، تصادف این خودروها با اهالی و وسایل نقلیه از آن جمله است.

چالش رانندگی

استاندار سیستان و بلوچستان بابیان اینکه  ۲۲ درصد تلفات رانندگی سیستان و بلوچستان به قاچاق سوخت و انسان مربوط می‌شود رسیدگی به این موضوع را خیلی جدی می‌داند.

احمدعلی موهبتی به‌عنوان یکی از منتقدان این موضوع به‌طورمعمول در تمامی کمیسیون های مدیریت اجرایی حمل‌ونقل خواستار ارائه راهکار برای رفع این مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مسیرهای ارتباطی این استان ۸۰ درصد ترددهای ثبت‌شده  دارای سرعت غیرمجاز هستند ابراز می‌کند: این امر نشان‌دهنده چالش جدی در نوع رانندگی است.

هزینه‌های تحمیلی قاچاق انسان

اگر از این تلفات جانی و آسیب‌های روحی و روانی و هم‌چنین معلولیت‌های ایجادشده برای هم‌وطنان بگذریم  قاچاق انسان  نیز همه‌ساله هزینه هنگفتی را به بهداشت و درمان این استان تحمیل می‌کنند که قابل جبران نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هزینه تحمیلی به بهداشت و درمان این استان را سالانه بیش از ۸۰ میلیارد ریال برآورد کرده و می‌گوید: متأسفانه این هزینه درمانی برگشت‌ناپذیر به دلیل تصادفات ناشی از قاچاق انسان در حوزه فعالیت این دانشگاه می‌شود.

بنا بر اظهارات دکتر سید محمد هاشمی شهری  همه‌ساله افزون بر یک هزار نفر از اتباع بیگانه در جاده‌های سیستان و بلوچستان به دلیل حوادث ترافیکی جان خودشان را ازدست‌داده‌اند که متأسفانه از بابت ارائه خدمات به اتباع بیگانه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود  و لذا این موضوع هزینه بسیاری را به شبکه درمان این استان وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.