وزیر نیرو از تحقق ۱۳۰ درصدی وعده ای این وزارتخانه در به بهره برداری رساندن طرح های زیر ساختی در صنعت آب و برق در سال گذشته خبر داد.

بهره برداری از ۳۰۷ طرح بزرگ آب و برق با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹

قدس آنلاین؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفتگو با رادیو اقتصاد در مورد تاثیر افتتاح طرخ های زیر ساختی در کشور گفت: ما بعد از تجربه نیمسال دوم سال ۱۳۹۸ که به وعده خود عمل کرده و ۲۲۷ طرح را ظرف شش ماه به بهره برداری رساندیم، در فروردین ماه سال ۹۹ اعلام کردیم که وزارت نیرو با کمک همه شرکت های خود و بخش خصوصی فعال در صنعت آب و برق، بنا دارد که ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را تا پایان سال، با سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به مدار بهره برداری بیاورد.

وی افزود: فراموش نمی کنیم که سال ۹۹ درگیر تحریم های ظالمانه اقتصادی هم بودیم اما می خواستیم یک کار چندمنظوره را انجام دهیم تا هم توان برنامه ریزی و مدیریت کشور را در این عرصه نشان دهیم و هم، همه ظرفیت ها را با اتکا منابع و سرمایه های داخلی به کار بگیریم و به دشمنان این آب و خاک نشان دهیم بنای ما خود اتکایی است.

وزیر نیرو افزود: در سالی که با نام جهش تولید بود، آب و برق نه فقط برای حوائج روزمره مردم که به عنوان دو زیر ساخت مهم برای فعالیت و تولید بخش های مختلف تعیین کننده بود. خوشبختانه در روزهای آخر اسفند سال گذشته (۲۶ اسفند ۹۹) با افتتاح پروژه های استانهای گیلان، مازندران، قزوین و تهران بزرگ خدمت مردم عزیز گزارش دادیم که نه ۲۵۰ پروژه بلکه ۳۰۷ طرح بزرگ را با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان توانستیم به مدار بهره برداری بیاوریم که خوشبختانه نقش تعیین کننده در تولید همه بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات داشت و طبیعتا بخش خانوادگی هم اولویت خودش را دارد.

وی در مورد روز جهانی آب به تاریخچه این روز اشاره کرد و گفت: تاریخچه روز جهانی آب که مصادف با ۲۲ ماه مارچ سال میلادی است و خوشبختانه مصادف با نوروز ما هم می شود، به سال ۱۹۹۳ میلادی یعنی حدود ۲۸ سال پیش، بر می گردد که از آن سال مجموعه ۳۰ آژانس ملل متحد که برنامه های متعددی مثل سازمان جهانی بهداشت، خوارو بار، هوا شناسی و .... را اجرا می کنند و همه آنها با آب و خاک سروکار دارند، در یک اشتراک نظر، هر سال شعاری را برای روز جهانی آب انتخاب می کنند. این شعار برگرفته از نیازهایی که از نقاط مختلف دنیا به دست می آورند. من هم یک دهه مسئولیت داشتم در برنامه آب سازمان ملل جزو مجموعه ای بودم که در انتخاب این شعار مشارکت داشتیم. برای سال ۲۰۲۱ میلادی شعار ارزش گذاری آب انتخاب شده است که در طول یکسال پیش رو برنامه های متعددی در سراسر جهان به همین مناسبت توسط کشورها مجموعه های بین المللی برگزار می شود که مردم ارزش آب را بیشتر و بهتر درک کنند. نه اینکه تاکید تنها بر ارزش اقتصادی آب باشد بلکه بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی و نقشی که در برقراری صلح و دوستی در حوزه های آب ریز مشترک دارد نیز توجه می شود.

اردکانیان در ادامه اظهار داشت: در کشور ما هم که هم کشور خشک و نیمه خشکی است و با محدودیت منابع آب مواجه اسن و هم حوزه های آب ریز، منابع آبی مشترک و رودخانه های مرزی با همه همسایگانش دارد؛ می توانیم به اتکا تجربیاتی که داریم، منابع دینی و مذهبی که وجود دارد، نقشی که این عنصر حیاتی و محدود اما تجدید پذیر در توسعه کشور دارد و سابقه چندهزارساله در مساله آب (از پدیده شگفت انگیز قنات تا اتفاقات دیگری که رخ داده)، ما سهم و نقشی داشته باشیم که هم برای خودمان، همسایگان و هم برای دنیا در واشکافی ارزش واقعی آب نقش آفرینی کنیم.

وزیر نیرو افزود: ما به عنوان دستگاه مسئول طبیعتا برنامه هایی را با کمک مجموعه های مردم نهاد، دستگاه های ارتباط جمعی برنامه هایی را اجرا خواهیم کرد و تلاش می کنیم از آب به نحو احسن هم استفاده کنیم و هم ارزش واقعی آن را در بخش های مختلف تجزیه و تحلیل و معرفی کنیم، تا در نهایت نتیجه آن بهره وری بالاتر از این ماده حیاتی باشد.

رضا اردکانیان گفت: میانگین مصرف آب گفت: مصرف آب ما در بخش کشاورزی بالا است اما در مصرف خانگی، شرب و بهداشت به حمدالله در سالهای اخیر با توجه به مراقبتی که مردم داشتند وضعیت خوبی از حیث گزارش دادن داریم. اجرا شدن طرح آب امید که دولت اعلام کرد مشترکانی که کم مصرف هستند، هزینه هایشان رایگان خواهد شد، باعث شده که تعداد مشترکان پرمصرف کمتر شود. با توجه به اینکه بارشهای امسال حدود سی درصد کمتر از سال گذشته بوده و تابستانی که پیش رو داریم، امیدواریم که وضعیت از این که هست بهتر شود و مردم رعایت بیشتری کنند و در عین حال ملاحظات مسائل بهداشتی به خاطر بیماری کرونا، مصرف کنترل شده ای داشته باشیم تا تابستان امسال با مشکل کمتری سپری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.