۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 745096

رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد خود را در نشست بین المللی ماه آینده میلادی در ترکیه رونمایی خواهد کرد.

اشرف غنی طرح صلح آمریکا را رد کرد

قدس آنلاین؛ به نقل از رویترز، دو مقام ارشد دولت افغانستان در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفتند اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ضمن رد طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح در افغانستان طرحی را پیشنهاد خواهد کرد که بر اساس آن انتخابات ریاست جمهوری جدید در این کشور در شش ماه آینده برگزار خواهد شد. آن‌ها گفتند غنی پیشنهاد خود را در یک نشست بین المللی در ترکیه در ماه آینده میلادی رونمایی خواهد کرد.

این نشان می‌دهد رئیس جمهور افغانستان از پذیرش برنامه پیشنهادی آمریکا برای جایگزین شدن دولت منتخب وی با یک دولت موقت امتناع کرده است. با این حال یکی از این دو مقام ارشد گفتند غنی فقط در صورتی در این نشست شرکت می‌کند که هیبت الله آخوندزاده سرکرده طالبان یا ملا یعقوب، پسر موسس متوفی این گروه در آن شرکت کند. دولت آمریکا که سال گذشته میلادی برای خروج نظامیان خود تا روز اول ماه مه از افغانستان توافق کرده بود اکنون در حال فشار برای دستیابی به یک معامله صلح برای پایان دادن به نبرد میان دولت و طالبان است.

گفتگوهای میان دو طرف افغان در قطر به بن بست خورده است. طالبان که با مشت آهنین از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان حکومت کرد به دنبال سرنگون کردن دولت مورد حمایت غرب در کابل و اعمال دوباره شیوه حکومتی خویش است. زلمای خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان پیشنهادی را ارائه کرده که طی آن یک دولت موقت جایگزین دولت افغانستان می‌شود. اما غنی نسبت به هرگونه راه حلی که مستلزم کنار رفتن دولت وی به نفع جانشین‌های غیرمنتخب باشد به شدت مخالف است.

یک مقام ارشد دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این پیشنهاد متقابل که قرار است در نشست استانبول ارایه شود خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در صورت توافق طالبان با آتش بس است.» یک مقام دیگر دولت افغانستان گفت: «رئیس جمهور هرگز با کناره گیری موافقت نخواهد کرد و هر دولتی در آینده باید از طریق فرایند دمکراتیک تشکیل شود.» یکی دیگر از مقامات دولت افغانستان نیز گفت: پیشنهاد غنی شامل انتخابات پیش از موعد احتمالی است هرچند وی زمان آن را مشخص نکرد. این مقام گفت: اشرف غنی پیشتر نقشه راه خود را با خلیلزاد در میان گذاشته است. وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.