رئیس جمهور گفت: از وزارت صمت و کشاورزی می‌خواهم که همه توان خود را در ۴ ماه پیش رو به کار بگیرند تا بازار ثبات داشته باشد و مردم شرایط بهتری را احساس کنند.

روحانی: برای تحقق شعار سال همه تلاش خود را انجام می‌دهیم/کرونا و تحریم دو هدف مهم ما در چهار ماه باقی‌مانده است

قدس آنلاین؛  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰، افزود: کرونا و تحریم دو هدف مهم ما در این چهار ماه است و هر روز دنبال می کنیم تا تحریم از سر مردم کشور برداشته شود.

روحانی تصریح کرد: معتقدم اگر همه طرف مقابل (۱+۵ ) تصمیم بگیرند به میدان بیایند و به تعهدات خود عمل کنند و همان طوری که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند روشن شود که به طور واقعی از تحریم دست برداشته اند، ما هم به تعهدات خود بر می گردیم.

رئیس جمهور افزود: این پیام و نکته مهمی است که ما به دنیا می گوییم، برغم سه سال ظلمی که به ما شده، در عین حال اگر از طرف شما عمل واقعی ببینیم حاضریم به تعهدات خود برگردیم فعلا هم قصد نداریم درمورد خسارت هایی که به ما زده شده صحبت کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه بهانه را از دوش آنها برداشته است و دیگر بهانه ای ندارند، گفت: بالاترین مقام کشور ما با لحن و بیان صریحی گفته اند که اگر آنها جدی و واقعی به تعهدات برگردند ما هم به همه تعهدات خود بر می گردیم.

رئیس جمهور افزود: معیار بین ما و ۱+۵ برجام است و چنانچه طرف مقابل به کل برجام عمل کند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: به ملت عزیز ایران قول می‌دهم که در مدت چهار ماه و نیمی که از فرصت دولت باقی مانده است ذره‌ای در راه منافع ملی حرکت ما کند نخواهد شد و با همان روحیه و نشاطی که در سال ۹۲ کار را شروع کردیم، تا روز ۱۲ مرداد تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه کنترل و مهار کرونا نیز همچنان به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: البته کرونا خسارت‌های بسیار زیادی به کشور و مردم وارد کرده است و هنوز هم با خسارت‌های آن مواجه هستیم. لذا ضرورت دارد همچنان در زمینه مقابله با این ویروس به تلاش‌های خود ادامه دهیم و امیدوارم با تامین واکسن داخلی و خارجی، در ماههای آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

روحانی "تقویت تولید" را از دیگر اهداف مهم دولت دانست و اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای سال جدید در زمینه تولید، این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و تولید را برای حرکت اقتصاد، اشتغال، وفور کالا در بازار و متعادل شدن قیمت‌ها ضروری می‌دانیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پشتیبانی و رفع موانع تولید اظهار داشت: از اولین روزهای سال جدید پیگیری این موضوعات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و طی روزهای گذشته جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است.

روحانی گفت: سال گذشته اگرچه به واسطه جنگ اقتصادی شدید و اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ که هنوز هم تغییر محسوسی از سوی دولت جدید در این اقدامات ایجاد نشده، سال بسیار سختی بود اما در عین حال افتتاح‌های بسیار بزرگی در سال ۹۹ در زمینه‌های مختلف آب، برق، سد، آب‌رسانی به روستاها و بخش نفت، گاز و پتروشیمی داشتیم،چنانچه در روزهای آخر سال شاهد افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند با ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و همچنین افتتاح چهل و نهمین سد در کشور بودیم که تا پایان دولت نیز افتتاح‌های بزرگ دیگری نیز خواهیم داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از افتتاح‌ طرح‌های مهم در سال گذشته به واسطه گشایش‌هایی بود که با برجام حاصل گردید و آثار آن را در سالهای ۹۸ و ۹۹ شاهد بودیم.

روحانی سرمایه، تکنولوژی و تعامل سازنده با جهان را لازمه تولید دانست و گفت: تعامل سازنده با جهان نیز نیازمند شرایط سیاسی و اقتصادی است زیرا فردی که قصد سرمایه‌گذاری در کشور دارد به دنبال آن است که پول و سرمایه‌اش را چگونه به کشور بیاورد و چنانچه انسداد وجود داشته باشد سرمایه‌گذاری نیز انجام نخواهد شد لذا باید انسداد را از بین ببریم. دولت در این زمینه لایحه‌ای ارائه کرده است که هنوز به سرانجام نرسیده و باید این موضوعات را برطرف کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش سلامت تحول بزرگی در کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: اوایل سال گذشته در زمینه تجهیزات بهداشتی با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما امروز به واسطه اقدامات انجام شده در تولید ماسک تنفسی سه لایه شاهد رشد ۱۳هزار و ۴۰۰درصدی و در ماسک ان. ۹۵ رشد ۲۱هزار درصدی و در تولید گان شاهد رشد ۲۷هزار درصدی هستیم. لذا بخش سلامت جزء اولویت‌های دولت بوده و امسال نیز این بخش را در اولویت خواهیم داشت.

روحانی تقاضا را عامل شروع و افزایش تولید دانست و گفت: تقاضا زمانی شکل می‌گیرد که مردم در رفاه باشند و بتوانند نیازهای ضروری خود را تهیه کنند و چنانچه مردم در این زمینه مشکل داشته باشند خود به خود تقاضایی هم وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های بخش اقتصاد دولت، وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه ۹۳درصد بودجه‌ای که بنا بود در سال ۹۹ محقق شود، تحقق یافته است و این در شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و کرونا اقدام بسیار بزرگی است. همچنین در زمینه حقوق و مزایای کارکنان دولت شاهد افزایش ۴۸درصدی نسبت به سال ۹۸ بودیم.

روحانی ادامه داد: در بخش صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، افزایش ۵۴ درصدی داشتیم و بخش عمران هم بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است بنابراین معلوم است که دولت همه توان خود را به کار گرفته که مردم ذره‌ای احساس راحتی کنند البته این بدان معنی نیست که وضعیت مردم بسیار مطلوب است اما با توجه به شرایطی که با آن مواجه بودیم کارِ دولت قابل قبول و ارزشمند بود.

روحانی خاطرنشان کرد: در بخش بازار سرمایه نیز در ماههای آخر سال ثبات شکل گرفت و از وزارت صمت و کشاورزی می‌خواهم که همه توان خود را در ۴ ماه پیش رو به کار بگیرند تا بازار ثبات داشته باشد و مردم شرایط بهتری را احساس کنند.

رئیس جمهور با اشاره به موانع تولید در کشور گفت: بخشی از این موانع در اختیار دولت و بخشی در اختیار قوای دیگر است. لذا همه باید دست به دست هم بدهیم تا امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم باشد و هم مردم شرایط امیدبخشی را احساس کنند.

روحانی شرایط را امیدبخش توصیف کرد و گفت: باید وحدت خود را حفظ کنیم، از تخریب، سیاه‌نمایی و تبلیغات سوء پرهیز کنیم و حرف حق و واقعیت را بزنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید مقدمه انتخابات تخریب دولت باشد، گفت: انتخابات از مسائل بسیار مهم کشور است و باید با وحدت و همدلی به دنبال جذب و افزایش مشارکت مردم باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) در هفته آینده، این روز را روز عدل و امید جامعه بشری دانست و گفت: همه انبیاء و کتب آسمانی به امید و عدل در پایان جهان بشارت داده‌اند و در این زمینه هیچ تفاوتی بین ما و دیگر ادیان وجود ندارد و امیدوارم این روز بسیار فرخنده موجب نشاط، حرکت و امیدواری هرچه بیشتر ما باشد و از برکت وجود منجی عالم بشریت، حرکت پرشتابی را در سال جاری شاهد باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.