عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تحقق شعار سال و مانع‌زدایی از تولید، نیازمند عزم جدی و مدیریت جهادی همه بخش‌های کشور به ویژه در بدنه اجرایی است.

 تحقق شعار سال نیازمند عزم جدی در بدنه اجرایی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلامرضا خواجی در خصوص الزامات تحقق شعار سال اظهار داشت: موضوع مانع‌زدایی‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب موضوع ساده‌ای نیست و نیازمند تغییر اساسی رویکردها است.

وی بیان کرد: با جهش تولید، اقتصاد نیز رونق می‌گیرد اما یکی از مهمترین موانع در مسیر جهش تولید، مساله واردات بی‌رویه است و در کشور برنامه ریزی دقیقی برای حوزه واردات وجود ندارد.

خواجی ادامه داد: این در حالی است گه تولید داخل توانایی تامین تقاضای بازار در بخش‌های مختلف را دارد اما باز هم با حجم زیادی از کالاهای خارجی و چینی در بازار مواجه هستیم، به عنوان نمونه بیش از ۸۰ درصد از بازار اسباب بازی کشور در انحصار تولیدات چینی است و جزیره کیش که قرار بود پایگاه صادراتی باشد به پایگاه وارداتی تبدیل شده است.  

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: واردات بی رویه و بی حساب و کتاب، انگیزه تولید را از بین می برد.

وی تاکید کرد: برای مانع زدایی در سطح کلان باید اقدام کرد، دولت و قوه مجریه در این حوزه باید ورود جدی داشته باشند.

دکتر خواجی افزود: دولت باید حداقل برای مدت یکسال به صورت پایلوت، ستادی ایجاد کند تا در آن واردات با میزان تولید کالاها توان سنجی شده و مشخص شود در چه حوزه‌ای نیاز به واردات است و در چه بخشی واردات باید متوقف شود.

وی گفت: خصوصی‌سازی نیز ارتباط مستقیمی با مانع زدایی دارد، ورود نهاد دولتی در بخش تولید منجر به از بین رفتن رقابت می‌شود چرا که شرکتهای خرد توان رقابت با بخش دولتی را در خود نمی‌بینند.

این استاد دانشگاه و فعال سیاسی، ادامه داد: البته روند خصوصی سازی در کشو شروع شده ولی هنوز موفقیت چندانی در این حوزه کسب نشده‌ است.

دکتر خواجی تاکید کرد: انقلابی بودن یعنی شعارهای مورد نیاز کشور انقلابی را پیاده کردن، نمی‌توان شعار انقلابی سر داد اما هیچ اقدامی در راستای تحقق آن نداشت، مجلس نیز باید با تصویب قوانین کارآمد و تقویت حوزه نظارتی، برای اجرایی شدن شعار سال و منویات رهبری گام بردارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.