قم- همه‌ساله به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) صدها هزار عاشق دلداده راهی قم و مسجد جمکران می‌شوند تا دل‌های خود را صیقل دهند اما متأسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا قم از پذیرایی میلیونی زائران معذور است.

«شعبان» ماه رسول خدا(ص) است؛ معذوریت پذیرایی از زائران در مسجد جمکران

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: ارزش و فضیلت‌های ماه شعبان به‌قدری زیاد است که «پیامبر اکرم (ص)» در این مورد فرمودند: «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی، ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امتم» و نیز در حدیثی دیگر از «پیامبر اکرم (ص)» در مورد ماه شعبان وجود دارد که ایشان می‌فرمایند: «ماه شعبان ماهی است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود درحالی‌که مردم از آن غفلت می‌کنند»،«امام علی (ع)» نیز پیرامون جایگاه ماه شعبان فرموده‌اند: ماه شعبان، ماه «رسول خدا (ص)» است.

همه‌ساله به دلیل حضور میلیونی عاشقان امام عصر(عج) در شهر مقدس قم و جمکران دستگاه‌های مختلف در این استان از پلیس‌راه گرفته تا اورژانس، نیروهای خدماتی شهرداری، کادر درمانی دست‌به‌دست هم می‌دادند تا مسیر زیارت را برای عاشقان منجی عالم بشریت هموار سازند اما امسال متأسفانه شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.

بااینکه همه‌ساله در این ایام تمامی مسئولان در تکاپوی آماده‌سازی و تکاپو برای پذیرایی از زائران بودند اما امسال از زائران می‌خواهند تا از سفر به قم خودداری کنند.

کاروان شادی بدون تجمع

معاون خدمات شهری شهرداری قم بابیان اینکه امسال هم چون سال‌های گذشته برای ایجاد شورونشاط مهدوی و فضاسازی شهر باهدف ایجاد و تداعی انتظار اقدام شده است اظهار می‌کند: امسال هم چون سال‌های گذشته ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی نداریم.

وی اظهار می‌کند: ایستگاه‌های صلواتی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که مانع تجمع شهروندان شده و توزیع هرگونه مواد خوراکی ممنوع است.

سید امیر سامع عنوان می‌کند: ایستگاه‌ها به صورتی طراحی‌شده که عمق نداشته و تنها با چرخش صوت‌های مناسبتی فضای شهر را معنوی کرده تا مانع تجمع و انتقال ویروس کرونا در بین شهروندان شود.

وی هم‌چنین از حرکت کاروان‌های شادی در سطح شهر در ایام نیمه شعبان خبر داده و بیان می‌کند: تمام تلاش‌ها بر این است که انتظارات مردم پاسخ داده شود و پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

افزایش آمار مبتلایان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ضمن هشدار در خصوص افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان گفت: تنها در یک  روز نتایج ۳۴ درصد از آزمایش‌های پی. سی. آر کرونا در قم مثبت شد.

محمدرضا قدیر گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در قم و فوتی‌های کرونای مثبت هستیم.

 قدیر اضافه کرد: این در حالی است که در هفته‌های قبل آمار مربوط به نتایج مثبت این آزماش، کمتر از هشت درصد بود.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین یادآور شد: دورهمی ها، مسافرت‌ها، تجمع‌ها و غیره عامل اصلی این رشد هستند و خواهش ما از مردم این است که رعایت کنند و اجازه ندهند این ویروس رشد کند.

معذوریت از پذیرش زائران

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران قم با تأکید بر حفظ سلامت شهروندان و هم‌وطنان گفت: شهر قم در ایام نیمه شعبان پذیرای مسافران نخواهد بود و برپایی ایستگاه صلواتی و همچنین نصب چادر در اطراف حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران و بوستان‌ها نیز ممنوع است.

محسن اروجی در جلسه ستاد مقابله با کرونا مرکز بهداشت استان که با موضوع نیمه شعبان برگزار شد اظهار داشت: در سال‌های گذشته بیش از ۱۲ گروه بهداشتی از یک ماه قبل برای ایام نیمه شعبان تشکیل‌شده و در یک ساختمان مستقل در جمکران برای استقرار و نظارت‌های بهداشتی مستقر می‌شدند.

وی همکاری سایر استان‌ها مانند سمنان و اصفهان را نیز یادآور شد و افزود: امسال شرایط به‌گونه‌ای است که باید بااطلاع رسانی از مردم بخواهیم که هم‌وطنان به شهر قم سفر نکرده و باید اطلاع‌رسانی شود که هیچ امکانات رفاهی در اختیار مسافران قرار نخواهد گرفت.

وی با تأکید دوباره بر حفظ سلامت هم‌وطنان و شهروندان خاطرنشان کرد: مسجد جمکران امسال اعلام کرده آماده پذیرایی از هم‌وطنان نبوده و همه برنامه‌های مسجد مقدس به‌صورت آنلاین از شبکه‌های سراسری و مجازی پخش می‌شود.

اروجی افزود: برپایی ایستگاه صلواتی نیز ممنوع بوده و امکان نصب چادر در اطراف حرم کریمه اهل بیت، مسجد جمکران و بوستان‌ها وجود نخواهد داشت.

وی اجرای طرح مساوات را راه‌کار مناسبی برای توزیع نذورات مردم به افراد نیازمند دانست و گفت: می‌توانیم با تجمیع نذرهای مردم چندین هزار بسته حمایتی تهیه‌کرده و در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران قم همکاری هیئت‌های مذهبی را برای اجرای طرح مساوات خواستار شد گفت: باید با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و هیئت‌های مذهبی نیازمندان شناخته و کمک‌ها را به سمت آن‌ها هدایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.