رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشورش قصد دارد تا تعداد دوستانش را افزایش دهد و منطقه را تبدیل به یک "جزیره کوچک صلح" کند.

اردوغان از اهدافش پرده برداشت:به دنبال ایجاد جزیره صلح هستم/نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در سخنانی در هفتمین کنگره حزب عدالت و توسعه در آنکارا٬ اظهار داشت: "ترکیه در دوره آینده مصمم است که با افزایش تعداد دوستان خود و حل و فصل خصومت‌ها، منطقه را به یک جزیره کوچک صلح تبدیل کند".

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها تنش، قصد دارد تا با متحدان غربی و رقبای منطقه‌ای خود، مانند مصر، که روابط سردی داشته است، ارتباط بهتری برقرار کند.

وی در این سخنرانی گفت: "ترکیه نمی تواند از غرب و از شرق روی برگرداند. ما معتقدیم که هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که نتوانیم با کشورهایی که به منافع ملی ما احترام می‌گذارند حل و فصل کنیم".

روابط بین ترکیه و متحدان غربی او و همچنین کشورهای منطقه به دلیل اختلافات متعدد، به ویژه در مورد تقسیم منابع انرژی در مدیترانه، مداخلات آنکارا در سوریه و لیبی و حمایت آنکارا از جنبش های ناشی از اسلام سیاسی، تیره شده است. لکن از ابتدای سال تا کنون، ترکیه برای کاهش تنش‌ها اقداماتی انجام داده است.

اردوغان همچنین اظهار کرد: "ما به ایجاد روابط با تمامی کشورها، از آمریکا گرفته تا روسیه، از اتحادیه اروپا تا جهان عرب، براساس منافع ترکیه و انتظارات مردم کشور ادامه می‌دهیم".

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تحقق چشم‌اندازهای ۲۰۲۳ و ۲۰۵۳ تصریح کرد با مبنا قرار دادن این اهداف در حال ساخت ترکیه‌ای بزرگ و توانمند هستیم.

وی تصریح کرد: با مبنا قرار دادن اهداف ۲۰۲۳ در حال ساخت "ترکیه‌ای بزرگ و توانمند" که در قرن ۲۱ و پس از آن پایدار خواهد بود، هستیم.

اردوغان در ادامه افزود: معتقدیم که سیاست تنها به گذشته و امروز محدود نیست بلکه باید فردا، آینده و امید را در آغوش بگیرد.

وی متذکر شد: کسانی که کشور و ملت ما را در طول دو قرن اخیر با ایجاد اغتشاش و مشکلات داخلی از تغییرات بنیادی دور نگه داشتند هنوز به این بازی ادامه می‌دهند اما این بار موفق نخواهند شد چون دیگر با ترکیه‌ای قدرتمندتر و متفاوت‌تر روبرو هستند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد تمدنی که بشریت را با تضمین حق، انصاف و عدالت با رویکرد مدیریت جهانی گرد هم خواهد آورد، خبر داد.

وی گفت: "امروز لیبی به لطف حمایت ترکیه می‌تواند به آینده امیدوارانه نگریسته و روندهای دموکراتیک را اجرا کند."

اردوغان همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت:" تا زمانی که اداره سوریه به معنای واقعی به دست مردم این کشور درآید به تلاش‌های خود و حمایت از مردم این کشور ادامه خواهیم داد."

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: بحث درباره یک قانون اساسی جدید و تدوین شده توسط غیرنظامیان یکی از الزامات تاریخ کشورمان و همچنین جهان در حال تغییر است.

اردوغان با تاکید بر اینکه قصد داریم در اولین دوره سال آینده قانون اساسی جدید را به این مرحله برسانیم، گفت: متن قانون اساسی جدید در چارچوب جامع‌ترین توافق ممکن تدوین و قطعا به همه پرسی نیز گذاشته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.