۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 745318

وزیر امور خارجه انگلیس به تحریم‌های اخیر چین علیه لندن واکنش نشان داد و باردیگر این کشور را به نقض حقوق بشر متهم و ادعا کرد که پکن تلاش می‌کند منتقدانش را ساکت کند.

واکنش انگلیس به تحریم‌های چین

به گزارش قدس آنلاین، دومینیک راب روز جمعه با صدور بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد گفت: کاملا روشن است، هنگامی که انگلیس به جامعه جهانی برای تحریم آن‌هایی که مسئول نقض حقوق بشر در چین هستند می‌پیوندد، دولت چین منتقدانش را تحریم ‌کند.

وی افزود: اگر دولت چین می‌خواهد معقولانه به ادعای نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ  پاسخ دهد باید اجازه دهد که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد واقعیت‌ها را راستی آزمایی کند.

دولت انگلیس روز دوشنبه هم‌گام با اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا، چهار مقام پکن را به اتهام نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ تحریم کرد.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی افرادی می‌شود که گفته شده موازین حقوق بشر را در این ناحیه نقض کرده‌اند.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که شواهد موجود درباره نقض گسترده حقوق بشر در استان سین‌کیانگ قابل چشم پوشی نیست. وی افزود: ما در کنار شرکای بین‌المللی تحریم‌های هدفمندی را اعمال کردیم تا از افراد مسئول حساب بکشیم.

کشورهای غربی از جمله انگلیس، چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده و می گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

چین روز جمعه در پاسخ به تحریم های لندن، ۹ تبعه و ۴ نهاد انگلیس را که «با سوء نیت، دروغ پراکنی و گسترش اطلاعات غلط انجام می دهند،» تحریم کرد.

به این ترتیب ورود افراد و اعضای اصلی خانواده آن‌هایی که تحریم شده‌اند به سرزمین اصلی، هنگ کنگ و ماکائو چین ممنوع است. اموال آنها در چین مسدود خواهد شد و شهروندان و موسسات چینی از تجارت با آنها منع می شوند. چین این حق را دارد که اقدامات بعدی را انجام دهد.

براساس بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه چین، انگلستان با استناد به اصطلاح مسائل حقوق بشر در سین کیانگ، تحریم های یکجانبه ای را علیه افراد و نهاد مربوطه چینی اعمال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که این اقدام مبتنی بر چیزی جز دروغ و اطلاعات غلط نیست و آشکارا قوانین بین المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل را نقض می کند و به شدت در امور داخلی چین دخالت کرده و روابط چین و انگلیس را به شدت تضعیف می کند.

وزارت خارجه چین با ابراز مخالفت قاطع و محکومیت شدید، سفیر انگلیس در چین را احضار کرده است.

چین قاطعانه مصمم است که از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه خود محافظت کند و به طرف انگلیس هشدار می دهد که در مسیر اشتباه حرکت نکند.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است در غیر این صورت، پکن با قاطعیت واکنش های بیشتری نشان خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.