مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بر اساس اولویت ها فعلا تزریق واکسن کرونا فقط در بیمارستان ها و برای کادر درمان انجام می شود گفت: توزیع عمومی واکسن های داخلی در خرداد و تیر ۱۴۰۰انجام خواهد شد.

جزئیات واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی؛ واکسیناسیون عمومی از خرداد آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سیدحیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه نوروزی «تهران ما سلامت» رادیو تهران در خصوص تامین واکسن در کشور و ساخت واکسن های ملی اظهار داشت: برای تامین واکسن مسیر واردات، قرارداد و ساخت داخلی را پیش رو داریم. با توجه به اینکه می دانستیم اولین تاریخ تولید و عرضه واکسن داخلی زودتر از خرداد امسال امکانپذیر نخواهد بود باید واکسن را وارد می‌کردیم که واکسن های استرازنکا، اسپوتنیک و بهارات از آن جمله هستند. واردات این واکسن ها تا عرضه واکسن داخلی ادامه خواهد داشت.

*تلاش اکتوور برای تولید مشترکواکسن روسی 

وی افزود: اولین شرکتی که تولید آن در اردیبهشت به حجم اولیه ماهی ۱.۵ میلیون می رسد مجموعه برکت و شرکت شفافارمد است که مطالعات بالینی آن تا خردادماه طول خواهد کشید. بلافاصله پس از تایید فاز سوم مطالعات بالینی، واکسن کوو برکت به صورت عمومی توزیع می شود. مقدار تولید این واکسن از تیرماه به حجم بالاتر خواهد رسید.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن انستیتو پاستور که با همکاری کوبا ساخته می شود اظهار داشت: توزیع واکسن مشترک این موسسه و کوبا که "سوبرنا" نام دارد در صورت تایید فاز ۳ مطالعات بالینی با ۲.۵ میلیون تولید به صورت عمومی در خردادماه توزیع خواهد شد.

وی درباره تولید واکسن اسپوتنیک در داخل کشور توسط مجموعه "اکتوور" خبر داد و گفت: این واکسن هم در خرداد و تیر به صورت قراردادی تولید می شود.

حیدری درباره واکسن مشترک مجموعه میلاد نور و موسسه رازی خاطر نشان کرد: این واکسن هم اواخر تابستان وارد چرخه توزیع می شود. عملا از آخر خرداد و اوایل تیر اگر مشکلی پیش نیاید تولید و توزیع و واکسیناسیون انبوه به صورت گسترده تر انجام و موجب رفع نگرانی ها خواهد شد.

واردات واکسن در کشور ما انحصاری نیست 

وی با اعلام انتشار دومین فراخوان عمومی واردات واکسن کرونا در اول فروردین ۱۴۰۰ به خاطر اینکه بعضا گفته می شد واردات واکسن انحصاری شده است گفت: هیچوقت واردات واکسن ما انحصاری نبوده است. بخشی از واکسن های مورد استفاده ما توسط دو موسسه رازی و پاستور ساخته می شود و بخشی از واردات واکسن هم توسط برخی شرکت های خصوصی انجام می گیرد ولی توسط وزارت بهداشت خریداری می شود. در رابطه با واکسن کرونا هم انتشار فراخوان اول با هدف استفاده از هیات امنای ارزی انجام شد که این مجموعه دولتی بوده و توان محدودی دارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم از توان همه شرکت های خصوصی که در این کار تجربه دارند استفاده کنیم.

محمدی افزود: بخش خصوصی محدودیت های بخش دولتی را ندارد و چابک تر است و بعضا تبادلات مالی سریعتری هم دارد. هر شرکت خصوصی مجاز وارداتی و مورد تایید به شرط اینکه نامه تایید نمایندگی مثل اسپوتنیک ، بهارات هند و آسترازنکا را بیاورد و سفارت هم آن را تایید کند اجازه پیدا می کند این واردات را به کشور انجام دهد اگرچه معمولا شرکت های خارجی نمایندگی را به هر مجموعه ای نمی دهند .برخی از شرکت های خارجی در ایران نماینده دارند که اولویت با نمایندگان این شرکت ها در ایران است.
 
واکسن کرونا رایگان است

محمدی با تایید احتمال ورود واکسن ها به بازار سیاه اظهار داشت: متاسفانه نشت واکسن به بازار غیررسمی همیشه بوده است. برخی از واکسن ها هم اصل نیستند. ممکن است شرکتی یا شخصی با چمدان این واکسن را وارد کنند و یا اشخاصی سرنگ خالی را پر می کنند و به نام واکسن می فروشند همانطور که در فروش داروی رمدسیویر این اتفاق رخ داد. برخی اشخاص ویال های سفتری اکسون و سفازولین تولید داخل را با هم ترکیب کرده و به عنوان آمپول رمدسیویر و به مبلغ ۵۰ میلیون تومان می فروختند.

وی تاکید کرد: تا این لحظه گزارشی مبنی بر فروش واکسن اصلی در بازار نداشته ایم. گزارش هایی مبنی بر فروش واکسن تقلبی وجود داشته است. با توجه به اینکه واکسن در کشور به صورت رایگان ارائه می شود به مرد هشدار می دهیم از خرید واکسن امتناع کنند چون اگر کسی بخواهد آن را بفروشد حتما این واکسن مشکل دارد.
 
فعلا تزریق واکسن کرونا فقط در بیمارستان ها انجام می شود

محمدی درباره سازوکار تامین و توزیع واکسن گفت: تمامی پیش بینی ها انجام شده است. پس از تامین واکسن توسط بخش خصوصی یا دولتی، واکسن ها در اختیار معاونت بهداشت قرار می گیرد و پس از تایید و برچسب گذاری و شناسه گذاری واکسن ها در معاونت های بهداشت سراسر کشور و مراکز بهداشت به صورت شاخه ای توزیع می شود. فعلا این واکسن ها در بیمارستان ها استفاده می شود و با تامین واکسن های بیشتر گروه های اولویت دار به ترتیب اولویت در مراکز بهداشت مورد تزریق قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه هنوز تزریق واکسن در داروخانه ها قطعی نشده است گفت: اساس برنامه ریزی ما انجام واکسیناسیون در مراکز درمانی و بهداشت است اگر نیاز شود اینکار در برخی داروخانه ها که امکانات لازم را دارند استفاده خواهد شد.
 
تزریق واکسن در کادر درمان تهران بیشتر است

محمدی بر اجرای عدالت در تزریق واکسن به کادر درمان تاکید کرد و گفت: اولویت با کادر بهداشت و درمان بوده و توزیع واکسن به نسبت برابر انجام می شود.تزریق در کادر درمان تهران به دلیل بالا بودن تعداد، بیشتر است. نقشه تزریق واکسن در سامانه تی تک وجود دارد. بیشترین تزریق تا به امروز توسط دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و اصفهان صورت گرفته است. حدود ۸۰۰ هزار واکسن تا به امروز وارد و توزیع و به نسبت برابر انجام شده است. ان شاء الله از خرداد واکسیناسیون با گستردگی بیشتر انجام خواهد شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت واکسن های سینوواک و سینوفارم گفت: واکسنی در ایران تایید می شود که پرونده جامع دارویی داشته و توسط کارشناسان اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تایید شده باشد. سینوواک این پرونده را تحویل ما نداده است و مجوزی هم برای واردات ندارد. اما سینوفارم توانسته تایید اضطراری دریافت کند تا ۲۵۰ هزار دوز واکسن از طریق وزارت خارجه وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.