شهرستانهای غرب خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ همچون دیگر نقاط کشور روزهای پر فراز و نشیب بسیار داشتند که رویدادهای تلخ و شیرین فراوان در ذهن و یاد مردمان این منطقه به یادگار گذاشت.

نگاهی بر مهمترین رخدادهای شهرستانهای غرب خراسان رضوی در سالی که گذشت

به گزارش قدس آنلاین، وقوع رخدادهای طبیعی و اقتصادی در شهرستان‌های غرب خراسان رضوی شامل سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد تاثیرات مهم بر فضای زندگی ساکنان آنها ایجاد کرد، رخدادهایی که نه تنها به خودی خود حائز اهمیت است بلکه آثار آنها سالها ماندگار خواهد بود.

این رخدادها از جمله سیلاب‌های بهاری و خسارت‌ سنگین به مزارع و واحدهای مسکونی، ارتقای بخش ششتمد به شهرستان مستقل، نهایی شدن مجوز آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، آغاز فعالیت اداره گمرک و درگذشت آیت‌الله علوی عالم بزرگ این شهر، بیم و امیدهایی را برای مردم به وجود آورد.

مهمترین رخدادهای سیاسی

ارتقای بخش ششتمد سبزوار به شهرستان به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم این منطقه در اردیبهشت سال ۹۹ با موافقت هیات دولت محقق شد و با ارتقای این بخش تعداد شهرستان‌های واقع در غرب خراسان رضوی به ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد افزایش یافت.

از دیگر وقایع سیاسی شهر سبزوار، ایجاد تنش بین اعضای شورای اسلامی این شهر در نیمه نخست سال ۹۹ بود که در نتیجه آن قربانعلی کلمیشی و مسعود پسندیده از ادامه فعالیت در شورای این شهر انصراف داده و با پذیرش استعفای آنها، مهدی مقصودی و حسن زارعی اعضای علی‌البدل اول و دوم این شورا به عضویت پنجمین دوره شورای اسلامی سبزوار درآمده و جایگزین اعضای مستعفی شدند.

درگذشت آیت الله سید محمدحسن علوی  از پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) و یکی از برجسته‌ترین روحانیان دوران انقلاب اسلامی در سبزوار نیز مردم دیار سربداران را در سوگ و اندوه  عمیق فرو برد. وی پس از سالها مجاهدت و تبلیغ امور دینی اول بهمن ماه پارسال به دیدار حق شتافت.

همچنین در اواخر سال ۹۹ سید مجتبی علوی مقدم طی حکمی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار منصوب شد.

مهم ترین رخدادهای اقتصادی و عمرانی

نهایی شدن مجوز آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار و آغاز فعالیت اداره گمرک در سبزوار به منظور تسهیل در مراودات بین‌المللی این شهرستان از رخدادهای مهم اقتصادی منطقه در سال گذشته بود.

همچنین در سال ۹۹ عملیات اجرایی چند طرح ملی شامل دو بانده شدن بخشی از جاده‌های سبزوار - اسفراین و سبزوار - خوشاب، احداث مجتمع فرهنگی هنری، تکمیل مرحله دوم ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سربداران و تکمیل راه آهن در این منطقه آغاز شد که بهره‌برداری از آنها موجب توسعه چشمگیر در حوزه زیرساخت‌های شهرستان و منطقه خواهد شد.

همچنین طی سال گذشته چهار هزار و ۵۹۴ فرصت شغلی در بخش های مختلف این منطقه ایجاد شد.

از دیگر رخدادهای اقتصادی شهرستان سبزوار در سال ۹۹ و همزمان با سال جهش تولید، پرورش ماهی خاویاری با استفاده از آب قنات‌ برای نخستین بار و همچنین آغاز عملیات اجرایی شهرک آبزی‌پروری و مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان بود.

شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی نیز در سالی که گذشت ۱۳ هزار میلیارد ریال به اصناف سبزوار خسارت زد که عمده خسارت این واحدها مربوط به پرداخت اجاره، مالیات، بیمه و قبوض امور خدماتی بوده است.

همچنین طی سیلاب های  فصل بهار سال ۹۹ خسارت عمده به بخش کشاورزی سبزوار وارد شد بطوریکه خسارت سیل، سرما و تگرگ به این بخش ۸۳۵ میلیارد ریال برآورد گردید.

سیل بی سابقه در داورزن نیز بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت زد که بیشترین خسارت ناشی از سیل به روستاهای بهانگر، آبرود، سویز و بهمن آباد وارد شد و بسیاری از تاسیسات و اراضی کشاورزی شهرستان داورزن خسارت دید.  

مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری

راه‌اندازی پویش "هر محله یک قربانی" در سبزوار از  رخدادهای مهم فرهنگی سال ۹۹ در این شهرستان بود که پس از قدردانی رهبر معظم انقلاب از این پویش که با نیت سلامتی حضرت امام عصر (عج)، کمک به نیازمندان و دفع بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان ایجاد شده بود، با قوت بیشتری ادامه یافت.

از دیگر رخدادهای فرهنگی اواخر پارسال در سبزوار، برگزاری نخستین همایش ملی "ایران، جغرافیای مهربانی" بود که رادیو فرهنگ نیز این رویداد مهم را پوشش داد. هدف از برگزاری این همایش، معرفی و تکریم  خیران و فعالان نیکوکار، ترویج و تقویت فرهنگ نیکوکاری و نوع‌ دوستی و تبیین جایگاه گروه‌های جهادی در مهرورزی و محرومیت زدایی  بود.

برخی از دستاوردهای این همایش ملی، فراهم شدن مقدمات راه اندازی جهاد دانشگاهی در سبزوار، پیوستن دانشگاه حکیم سبزواری به دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، بهره برداری از یک کتابخانه روستایی و خدمات رایگان دندانپزشکی به محرومان بود.

کسب رتبه نخست در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به وسیله محمدرضا جاهدی نیا، حافظ کل قرآن کریم یکی از افتخارات فرهنگی سال ۹۹  سبزوار بود و همچنین یک بانوی نیکوکار این شهرستان پنج میلیارد ریال برای توسعه صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف کمک کرد.

رونمایی از کتاب "سخنوران سبزوار" تالیف استاد حسن مروجی که شرح حال شاعران، نویسندگان و سخنوران این شهرستان است و رونمایی از سامانه جامع گردشگری منطقه غرب خراسان رضوی شامل شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد با رویکرد ارتقای صنعت گردشگری داخلی و بین المللی از دیگر رخدادهای فرهنگی این منطقه در سال گذشته بود.

رخدادهای اجتماعی و حوادث خاص

یکی از حوادث بسیار دلخراش و غیر معمول سال گذشته سبزوار برخورد چند خودرو سواری با کامیون در کیلومتر ۱۰ جاده سبزوار - اسفراین در اواخر مرداد ماه بود که بر اثر آن ۱۴ تن از هموطنان کشته شدند که سه نفر از جان باختگان کودکان خردسال بین سنین یک ماه تا پنج سال بودند.

از دیگر رخدادهای اجتماعی این منطقه ماجرای مادری بود که به همراه نوزادش در ویرانه‌ای در شهر سبزوار زندگی می‌کرد که با پیگیری مسوولان نوزاد دختر ۱۳ روزه تحت مراقبت لازم قرار گرفته و به شیرخوارگاه حضرت علی‌ اصغر (ع) در مشهد منتقل شد.

همچنین در ماه پایانی سال ۹۹ یک کودک ‌آزاردیده که مورد شکنجه پدر و نامادری خود قرار گرفته بود طی عمل جراحی انگشت پنجم  پای راست خود را به علت جراحت شدید از دست داد.

وقوع چند مورد درگیری های مسلحانه نیز از وقایع تلخ سبزوار در سال گذشته بود که منجر به قتل چند نفر از شهروندان شد.

مهم ترین رخدادهای  علمی و پزشکی

تداوم وضعیت پایدار شیوع کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار همچون سایر مناطق کشور مهمترین رخداد حوزه سلامت بود، موج سوم شیوع کرونا در آبان سال گذشته سبزوار را در وضعیت سیاه و بحرانی قرار داده بود.

از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۹۹ بیش از هفت هزار و ۷۰۰ نفر در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به این ویروس مبتلا شدند و بیش از ۵۶۰  نفر در این منطقه بر اثر کرونا جان باختند. همچنین دکتر مسعود ناوی دوست از  پزشکان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داد و به شهیدان سلامت پیوست.

طی سالی که گذشت بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس، ۶ استاد گروه‌های شیمی، فیزیک و عمران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در فهرست ۲ درصد دانشمندان برجسته جهان قرار گرفتند.

مهم ترین رخدادهای ورزشی

بهره برداری از فاز نخست ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سربداران شهرستان سبزوار با هزینه ۳۲۰ میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانس به وسیله رییس جمهوری از رخدادهای مهم ورزشی سال ۹۹ در این منطقه بود.

همچنین در سال گذشته تیم نیکتا چوب سبزوار با برتری بر رقبای خود جواز حضور در فصل آینده لیگ برتر فوتسال نوجوانان کشور را کسب کرد.

شهرستان سبزوار به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های خراسان رضوی با ۲۸۵ هزار نفر جمعیت در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.