کرمان- یکی از برنامه‌هایی که لازم است در راستای جهت تولید و پشتیبانی اتفاق بیفتد توسعه معنادار صادرات در استان کرمان است زیرا صادرات موتور متحرکه تجارت، تولید و اقتصاد یک منطقه است.

صادرات غیر نفتی نیازمند مانع زدایی است؛ سهم ناچیز کالاهای صنعتی در صادرات

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان کرمان با ۴۹ نوع محصول صادراتی هرساله سهم عمده‌ای در صادرات غیرنفتی کشور دارد، صادراتی که بیش از ۹۰ درصد صادرات ما در سه محصول پسته و مغز پسته، خرما خشک و محصولات مسی به خود اختصاص داده است. صادراتی که باوجود حجم زیاد آن در حقیقت نوعی خام فروشی است به‌گونه‌ای که این موضوع بارها موردانتقاد نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی بوده است.

در همین راستا شهباز حسن‌پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با ابراز اینکه جهش تولید با ایجاد اشتغال در استان و کشور محقق می‌شود اظهار می‌کند: تأکید مقام معظم رهبری نیز بر همین است که جهش تولید تأثیر محسوسی بر سفره مردم داشته باشد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات استان کرمان خام‌فروشی محصولات کشاورزی و معادن است ادامه می‌دهد: خام‌فروشی تنها در معادن نیست و در محصولات کشاورزی هم می‌توان با بسته‌بندی مناسب و ایجاد صنایع تبدیلی ارزش‌افزوده بیشتر برای استان کرمان ایجاد کرد.

مشکل کجاست؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه وقتی به ترکیب کالاهای صادراتی استان کرمان نگاه می‌کنیم یا کالاهای کشاورزی هستند یا معدنی و بقیه کالاها سهم بسیار ناچیزی دارند.اظهار می‌کند: متأسفانه ما بیشتر مواد را به‌صورت خام صادر می‌کنیم و این میزان صادرات استان کرمان، نشان از بنیه تکنولوژی و صنعتی استان نیست.

سید مهدی طبیب ‌زاده با اشاره به اینکه حتی صادرات محصولات مسی ما هم در حد کاتد است که مرحله خیلی کوتاهی در زنجیره مس محسوب می‌شود ادامه می‌دهد: صادرات سنگ‌آهن هم یا به‌صورت کنستانتره و یا در مراحل بعد مقداری گندوله است.

وی با اشاره به این موضوع که میزان صادرات استان خوب است اما باید تلاش کرد تا کالاهای صنعتی حجم قابل‌توجهی در صادرات استان داشته باشد بیان می‌کند: ما پسته صادر می‌کنیم که کالای خام محسوب می‌شود و حتی برای فرآوری آن‌هم کارهای زیادی انجام نداده‌ایم و حتی در محصولاتی مانند خرما که حرفی برای گفتن داریم این محصول را هم به شکل معمول و با بسته‌بندی ساده‌ای که خیلی هم کامل نیست صادر می‌کنیم.

 طبیب‌زاده بابیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که لازم است در راستای جهت تولید اتفاق بیفتد توسعه معنادار صادرات در استان کرمان است اظهار می‌کند: صادرات موتور متحرکه تجارت، تولید و اقتصاد یک منطقه است و لذا باید این موضوع به‌عنوان یکی از محورهای اصلی جهش تولید در استان کرمان قرار بگیرد و از صادرات محصولات به‌صورت خام به‌طورجدی جلوگیری شود.

یارانه بی‌هدف
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه روزی اگر یارانه‌های فراوانی که به‌صورت آشکار و پنهان انرژی و آبی که در حوزه کشاورزی داده می‌شود نباشد لذا به‌هیچ‌وجه صادرات ما اقتصادی نیست  و به همین دلیل صادرات ما قابلیت رقابت در دنیا و در بازارهای بین‌المللی را ندارد.

وی بابیان اینکه عملکرد و بهره‌وری ما در بخش کشاورزی بسیار پایین است، آب مصرفی ما بسیار و محصول برداشت‌شده به ازای هر هکتار بسیار کم است اذعان می‌کند: اگر بخواهیم در بازار صادراتی دنیا بمانیم باید قاعده بازی را بدانیم و قاعده بازی رقابت است و باید قیمت تمام‌شده ما به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم رقابت کنیم که بخشی از کار دست تولیدکننده و بخشی دست حاکمیت است.

طبیب ‌زاده بابیان اینکه آسیب جدی در حوزه صادرات استان کرمان وجود دارد یادآور می‌شود: ۴۷ کالای صادراتی در سال گذشته داشتیم اما بیش از ۹۰ درصد صادرات ما در سه محصول پسته و مغز پسته، خرما خشک و محصولات مسی بوده و لذا کالاهای صنعتی که می‌توانند ارزش‌افزوده زیادی برای ما داشته باشند سهم زیادی در صادرات استان کرمان نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.