کرمان-محور شهداد – نهبندان در جنوب شرق کشور طی سال‌های ۷۳-۷۲ برای دسترسی به کویر و به‌صورت اضطراری ایجاد شد و بنا بر گفته کارشناسان ازآنجاکه مسائل فنی، اصولی و توپوگرافی منطقه در ساخت این جاده رعایت نشد لذا با هر بارندگی رانندگان شاهد آب‌گرفتگی بسیاری از نقاط این جاده بودند تا اینکه در برابر سیل فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ در برابر حوادث غیرمترقبه تاب نیاورد و به بخشی زیادی از جاده به‌طور کامل پاک شد.

جاده شهداد-نهبندان در دست‌انداز وعده‌ها

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: جاده شهداد- نهبندان به طول  ۱۶۵ کیلومتری  به‌عنوان محور اصلی و محل عبور کالا به شمال شرقی کشور شناخته می‌شود و سالانه تعدادی از اتوبوس‌های زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع) از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان از همین مسیر تردد می‌کنند.

این جاده ترانزیتی که یکی از محورهای گردشگری و مواصلاتی است راه ارتباطی استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند متأسفانه از زمان سیل فروردین‌ماه ۹۸ تاکنون به دلیل تخریب گسترده بلاتکلیف مانده است.

جاده‌ای که دریاچه شد

مهم‌ترین دلیلی که مسئولان برای عدم بازگشایی این محور مطرح می‌کنند جمع شدن آب در این منطقه و باتلاقی شدن کویر است.

حالا این محور که روزگاری برای عبور و مرور کالاهای ترانزیتی از بندر چابهار و شهید رجایی به سرخس و گذرگاه‌های مرزی خراسان جنوبی با افغانستان استفاده می‌شد به یک مکان تفریحی برای مردم کرمان تبدیل‌شده است!

خروجی جلسات مسئولان استانی و وزارت خانه مربوطه نیز چیزی جز انتظار برای فروکش کردن آب موجود در این دریاچه نیست.

فروردین سال ۹۸ بود که بارندگی بی‌سابقه در شمال استان کرمان سیلی عظیم را در کویر لوت ایجاد کرد، این سیل دریاچه‌ای بزرگ در میانه کلوت های شهداد که تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران در یونسکو است، ایجاد کرد و ۳۵ کیلومتر از تنها راه کویر لوت که جنوبی‌ترین منطقه مسکونی کویر در استان کرمان به نام شهداد را به شمالی‌ترین شهر لوت یعنی نهبندان  در خراسان جنوبی متصل می‌کند در برگرفت و این جاده را مسدود کرد.

گفتنی است  از آن زمان تاکنون این جاده اصلی و استراتژیک همچنان بسته مانده و هیچ اقدامی برای بازگشایی جاده شهداد - نهبندان انجام نشده است.

تذکرات نمایندگان

انسداد محور شهداد-نهبندان موجب شده تا  مسافران این جاده که برای رسیدن به مرزهای کشورهای آسیای میانه و افغانستان از آن استفاده می‌کردند مسافت بیشتری را طی کنند.

حالا پس از گذشت ماه‌ها آب دریاچه تا حدود زیادی فروکش کرده و محور شهداد نهبندان به‌جای جاده به قدمگاه گردشگران تبدیل‌شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای بازسازی این جاده شده است می‌گوید: در خصوص لزوم بازگشایی فوری مسیر با توجه به مطالبات مردمی به وزارت خانه مربوطه تذکر داده‌ام و به‌صورت مکرر این مشکل را پیگیری کرده‌ام اما مسئولان فنی می‌گویند که جمع شدن آب در این منطقه موجب باتلاقی شدن کویر شده و انجام هرگونه عملیات را مشکل کرده است.

محمدرضا پور ابراهیمی می‌افزاید: هم‌اکنون یک‌راه اضطراری که دریاچه را دور می‌زند احداث‌شده و عبور مرور اضطراری در جاده انجام می‌شود.

وی بیان می کند: زمان زیادی از زمان این حادثه گذشته است و اشتغال و ارتزاق بسیاری از مردم روستاها و شهرهای مسیر این جاده با مشکل مواجه شده و انتظار این بود طی این مدت طولانی مسئولان اقدامات لازم را برای حل مشکل انجام می‌دادند که متأسفانه اقدامی انجام‌نشده است.

بازگشایی جاده خواسته مردم و مسئولان

استاندار کرمان نیز در این رابطه اظهار می‌کند:از وزارتخانه راه و شهرسازی می‌خواهیم در اسرع وقت کار بازگشایی جاده شهداد - نهبندان را به‌صورت اصولی انجام دهد.

علی زینی وند می‌گوید: این طرح باید مطابق با مطالعات جدی، دقیق و علمی انجام شود تا در آینده شاهد هدر رفت اعتبارات نباشیم.

وی اظهار می‌کند: مردم منطقه و استان‌های مجاور مطالبه جدی در خصوص بازگشایی جاده شهداد - نهبندان دارند و با توجه به‌قرار گرفتن یک اثر ثبت جهانی اهمیت کار چند برابر می‌شود.

موانع بر سر راه

این بخش از کویر شهداد در میانه کلوت های زیبای لوت قرارگرفته و از گودترین بخش‌های کویر است و در صورت بروز سیلاب در ارتفاعات کرمان آب به این منطقه سرازیر می‌شود آنچه مشخص است در زمان ساخت این جاده مطالعات لازم در خصوص جانمایی مسیر انجام‌نشده و درصورتی‌که راه‌حل مناسب اندیشیده نشود بعد از بروز سیلاب مجدد این منطقه زیر سیل خواهد رفت.

تغییر مسیر جاده و ایجاد سیل بند از راه‌حل‌های مطرح است اما ثبت جهانی کویر مانعی بزرگ در مسیر هرگونه کار عمرانی در منطقه است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.