در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ بیش از ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ با هدف کاهش مصرف آب و دستیابی به خودکفایی در تولید روغن، زیر کشت کلزا رفته است.

کشت کلزا در ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ افزود: از آغاز کشت محصول کلزا تاکنون، درکشت کلزا در ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ مجموع ۱۳۰۰کیلوگرم بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی و هیبرید داخلی، تامین و در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

مهدی شیبانی با اشاره به کودهای پائیزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا هم گفت: همچنین ۱۵۰تُن انواع کود اعم از فسفاته، اوره و پتاسه در بین کلزاکاران منطقه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸دستگاه ریز دانه کار کلزا در مزارع به کارگیری شده است افزود: این دستگاه‌ها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور، تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

شیبانی سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال جاری در رخ را ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی اعلام کرد و افزود: در این زمینه با ۱۱بهره بردار عقد قرارداد شده است.

این مسئول بیشترین سطح زیرکشت محصول کلزا در شهرستان تربت حیدریه را مختص بخش رخ دانست و افزود: در خصوص آشنایی کشاورزان با نحوه کشت کلزا، تغذیه و مبارزه با آفات و علف‌های هرز، یک کارگاه آموزشی برای کشاورزان در مرکز جهاد کشاورزی بخش برگزار شده است.

وی تصریح کرد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی منطقه، علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن خوراکی، در مصرف بهینه و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی دارد.

شیبانی با بیان اینکه رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با بانک کشاورزی، تسهیلات سرمایه در گردش به کلزاکاران به ازای هر هکتار ۶۰میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.