قانعی با اشاره به وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا از تولید یک میلیون دز واکسن کوو ایران برکت از ماه آینده خبر داد.

تولید یک میلیون دز واکسن کوو برکت از اردیبهشت ماه/ تولید ۴۰ میلیون دز اسپوتنیک وی در ایران

قدس آنلاین: مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو خبری شبکه خبر درباره وضعیت واکسن‌های داخلی گفت: واکسن کوو ایران برکت پیشگام‌تر از بقیه واکسن‌های ایرانی است و با موفقیت فاز یک را پشت سر گذاشته است. این واکسن در فاز دو و سه قرار دارد که ۸۵ داوطلب فاز دو این واکسن تاکنون هیچ مشکلی نداشتند.

او توضیح داد: زیر ساخت تولید سه میلیون دز از واکسن کوو ایران برکت  در کشور ایجاد شده است و از اردیبهشت ماه یک میلیون دز از این واکسن تولید می‌شود، اما ابتدا باید نتایج فاز دو و سه استخراج شود که این ریسک سرمایه گذار را افزایش داده است اما به طور کلی زیر ساخت تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت تا ۹۵ درصد آماده شده است.

او درباره واکسن‌های دیگر ایرانی گفت: واکسن فخرا و رازی نیز در فاز یک هستند و مجوز آزمایش انسانی گرفته اند. در فاز یک واکسن رازی  ۸۵ از ۱۳۳ نفر وارد مطالعه شده و دز اول را دریافت کرده اند. فاز دو و سه این واکسن برخلاف واکسن کوو برکت جدا از هم است. این واکسن در سه مرحله تزریق می‌شود که مرحله سوم استنشاقی است، اما قضاوت بر اساس همان دو دز اولیه صورت می‌گیرد.

او درباره خط تولید واکسن رازی گفت: خط تولید واکسن رازی جدا از کوو برکت بوده و راه اندازی زمان بر است. تولید انبوه این واکسن سه تا چهار ماه بعد از فاز سه است و باید خط تولید واکسن مستقر شود.

واکسن برکت؛ اولین واکسن ایرانی که به تولید انبوه می‌رسد

قانعی افزود: انتظار می رفت واکسیناسیون واکسن مشترک با کوبا قبل از عید شروع شود، اما بنظر می‌رسد واکسن برکت تولید را زودتر شروع می‌کند و واکسیناسیون با این واکسن زودتر انجام شود. فاز سه واکسن مشترک ایرانی- کوبایی آخر فروردین کلید می خورد.

این مسئول درباره تقسیم بندی‌های فعالیت در حوزه واکسن کرونا گفت: فعالیت در حوزه واکسن کرونا به سه بخش تقسیم می‌شود، واکسن‌هایی که صفر تا صد ایرانی هستند؛ واکسن‌های تولید مشترک و واکسن‌های وارداتی. واکسن‌های فخرا، رازی و برکت تولید داخل است و مجوز بعدی برای نوعی واکسن نوترکیب و mRAN است که در این صورت تعداد واکسن‌ها به پنج عدد می‌رسد. در مجموع ۱۱ واکسن در دست تحقیق داریم  وانتظار می‌رود تا اردیبهشت دو واکسن دیگر هم مجوز کارآزمایی بالینی انسانی را اخذ کنند.

او تاکید کرد: واکسن برکت در صورت تایید شدن در فاز سه پس ۱۶ روز ماندن در انبارها از اواخر خرداد ماه وارد بازار می شود.

قانعی درباره پلتفرم واکسن ها گفت: واکسن فخرا و برکت شبیه هم هستند اما واکسن رازی و کووپارس پلتفرمشان متفاوت است. واکسن نوترکیبی که بعد از عید مجوز را دریافت می کند پلتفرمی متفاوت نسبت به این واکسن ها دارد.

واکسن ایرانی-کوبایی بهترین گزینه برای بهبودیافتگان کرونا 

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره نوع واکسن تزریقی به هر فرد گفت: اگر کسی تا کنون کرونا نگرفته باشد هر کدام از واکسن ها را می تواند تزریق کند اما اگر در سه ماه اخیر کرونا گرفته باشد بهتر است واکسن مشترک با کوبا را تزریق کند. واکسیناسیون با کدام نوع واکسن طی برنامه ریزی کشوری که ایجاد شده انجام می گیرد و روی آن مطالعه شکل گرفته و در حال تکمیل است.

در ادامه گفتگو قانعی درباره چند پلتفرمی بودن واکسن کرونا در ایران ادامه داد: ما با توجه به امکان شکست در تولید واکسن کرونا موفق از ابتدا روی چند پلتفرم واکسن کرونا را کار کردیم. در بسیاری از کشورها واکسن هایی بودند که با شکست مواجه شدند و تولید آن متوقف شد. در این مورد فاز سه بسیار پراهمیت است و البته شرایط تحریم نیز تاثیرگذار بود.

او ادامه داد: یکی از دلایل دیگر تولید چند پلتفرم از واکسن کرونا بحث زیرساخت های واکسن ها بوده و ممکن است بعضی از زیرساخت ها جواب ندهد و به همین دلیل چند نوع واکسن داریم. ما در یک مسیر تولید یک واکسن شکست خوردیم و به سرعت مسیر آن را تغییر دادیم. فاز چهارم میزان اثر بخشی را تعیین می کند که اگر مناسب نباشد باید یک واکسن دیگر را امتحان کنیم.

کمبود مواد اولیه معضل جهانی در تولید و تامین واکسن کرونا

در ادامه گفت‌وگو کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره واکسن های وارداتی گفت: بحث بد عهدی ها مربوط به کواکس نیست و ما با یک پدیده و معضل جهانی روبرو هستیم و آن عدم تناسب عرضه و تقاضای واکسن کروناست. کشورهای تولید کننده واکسن کرونا با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شدند و به همین دلیل بد عهدی هایی صورت گرفته است. ما حدود ۲۱ تا ۲۲ میلیون دز واکسن از کواکس درخواست داشتیم. این مشکلات خاص ما نیست و تمام کشورهای دنیا با تاخیر واکسن کرونا را دریافت کردند.

او درباره ورود بخش خصوصی به خرید واکسن کرونا با ارز نیمایی گفت: سازمان غذا و دارو فراخوانی داده است شرکت های خصوصی که توان خرید واکسن کرونا را دارند اسناد و مدارک خود را ارائه بدهند.

واکسیناسیون کرونا در ایران رایگان است

او درباره واکسیناسیون رایگان گفت: با توجه به این که هر واکسنی به هر طریقی وارد کشور شود نهایتا توسط وزارت بهداشت خریداری می شود و وارد سیستم درمانی کشور می شود تا واکسیناسیون عمومی رایگان زودتر انجام شود. نوع واکسن هیچ تفاوتی ندارد و واکسیناسیون با هر واکسنی رایگان خواهد بود.

تولید اسپوتنیک وی برای ۲۰ میلیون ایرانی در کشور

او درباره تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی گفت: قراردادی داریم که حدود ۴۰ میلیون دز برای ۲۰ میلیون نفر تولید مشترک داشته باشیم. این واکسن همانگونه که در روسیه تولید شده در ایران نیز تولید می شود. نکته مهم این است که تولید این واکسن دیگر نیازی به عبور کردن از سه فاز نیست و از قبل تایید شده است. تولید این نوع واکسن تا سه ماه آینده نخواهد بود، زیرا ماده اولیه واکسن و محیط کشت واکسن باید وارد شود.

قانعی گفت: در دنیای اسلام فقط ایران و اندونزی بودند که واکسن تولید می‌کردند، اما با ظهور کرونا ایران پیشرفت خوبی در تولید واکسن داشت. نکته بعدی چالش ماده اولیه واکسن کروناست که به تازگی با آن مواجه شدیم و در جلسه‌ای با شرکت‌های دانش بنیان مسئله را مطرح کردیم تا ماده اولیه را از داخل تهیه می‌کنیم. قطعا تولیدکنندگان واکسن باعث رشد و افزایش تراز جهانی ایران می‌شوند که دستاوردی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.