مرکزی-امامزادگان در طول تاریخ ایران اسلامی تا به امروز همیشه از جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان و به ویژه شیعیان برخوردار بوده اند و لذا هر یک از بقاع متبرکه مزاری برای عاشقان اهل‌ بیت(ع) و پایگاهی برای نشر فرهنگ و معارف اسلامی و مأمنی برای دوستی با اهل بیت(ع) است.

دیدار با امامزادگان  شهید و دخت امام جواد (ع)؛ نسیم آرامش در  بقاع متبرک وزیدن گرفت

قدس آنلاین- گروه استان ها: همه ساله با فرا رسیدن نوروز فرصت مغتنمی برای سفری زیارتی و حضور در بقاع متبرک امامزادگان پدیدار می شود تا مسافران نوروزی روح و جانشان را با دعا و نیایش در این مکان‌های شریف و در این مضجع‌های نورانی صیقل داده و سبکبال از حرم‌ها بیرون آمده و سرشار از معنویت عطر حضور به فعالیت های اجتماعی خود ادامه دهند.

اگر چه از سال گذشته تاکنون این سفر های معنوی تحت الشعاع قرار گرفته و مراسم به شکل محدود تر و با رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن متبرکه برگزار می شود اما بیماری کرونا نتوانسته ذره ای از ارادت زائران بکاهد و لذا بقاع متبرک استان مرکزی هم چنان با استقبال مشتاقان و زائران روبروست.

در همین رابطه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه امسال طرح آرامش بهاری با رعایت پروتکل های بهداشتی  و در ۱۸ بقعه متبرکه نقاط مختلف استان برگزار می شود می افزاید: این طرح معنوی از ۲۸ اسفندماه آغاز و تا ۱۳ فروردین ماه ادامه دارد.

حجت الاسلام عبدالله واحدی اذعان می کند: البته همه این برنامه‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می شود و تلاش می‌شود برنامه‌ها به بهترین شیوه و کمترین مشکل در سطح استان اجرایی شود.

https://static.iqna.ir/1/editor/201409/85879160071336129221124771788.jpg

بقاع متبرکه امامزادگان هفتادودوتن(ع)

این بقعه متبرکه در روستای ساروق؛ جاده اراک به فرمهین-سه راهی روستای آهنگرا- جاده روستای ساروق واقع شده است. بقعه غربی مدفن امامزاده حسین(ع) و عده‌ای از شهدا و بقعه شرقی مدفن امامزاده عبدالله ثانی(ع)، علی صالح(ع) و عده‌ای از شهدا است.

امامزادگان از نسل امام سجاد(ع) امام محمدباقر(ع) و امام کاظم(ع) هستند و امامزادگان به قصد دیدار با امام رضا(ع) به‌سمت خراسان در حرکت بوده‌اند که دشمنان آنها را شهید کرده‌اند.

علمای روحانی معتقد هستند که شهدای ۷۲ تن ساروق به قصد همسفری با امام رضا(ع) از مدینه حرکت کرده و در این مکان در اثر حمله مأموران مذمون عباسی به شهادت رسیده‌اند.

بقعه متبرکه امامزاده سلطان سیداحمد(ع)

این بقعه متبرکه در روستای هزاوه در دهستان امیریه جزء بخش مرکزی اراک در بالای تپه قرار دارد.امامزاده سلطان سید احمد(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) و جدبزرگوار مقام معظم رهبری است که فرموده‌اند: بنده افتخار می‌کنم که این بزرگوار جد من است. ایشان در سال‌های گذشته دوبار این امامزاده را زیارت کرده‌اند.

یکی از محققان در تحقیق خود چنین نوشته است؛ حضرت امامزاده سلطان سید احمد(ع) در نیمه اول قرن چهارم در منطقه عراق عجم به اراک فعلی نزول اجلال نموده و به‌علت تحت تعقیب بودنش از طرف مأموران بنی عباس به ارتفاعات قریه آشناباد(هزار آبه) پناهنده شده در سنه ۳۶۰ هجری خود و فرزند رشیدش شاهزاده اسماعیل با همراهانی از بنی‌فاطمه(س) به فیض شهادت نائل آمدند.

بقعه متبرکه امامزاده محمدعابد(ع)

این بقعه متبرکه در روستای مشهد میقان در ۱۱ کیلومتری شهر اراک واقع است.

امامزاده محمدعابد(ع) فرزند امام کاظم(ع) است. ایشان به جهت کثرت نماز و عبادت خدا و شب زنده‌داری چنان ناله و فغان می‌نمود که پس از مدتی بیهوش می‌شد.

در شأن و عظمت این امامزاده عظیم‌الشأن همین بس که در حالات و کرامات مرحوم ملافتحعلی سلطان آبادی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و از اکابر عصر خود می‌گوید؛ من هرچه از مقامات عرفانی و معنوی دارم از حضرت محمدعابد(ع) دارم و هر کس شب‌های جمعه شاهزاده محمدعابد را به نیابت از من زیارت کند نایب الزیاره او در نجف اشرف در محضر امیرالمومنین(ع) خواهم بود. شهادت سیدمحمدعابد(ع) در دهه اخر قرن سوم هجری اتفاق افتاده است.

بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س)

این بقعه متبرکه در شهر اراک واقع شده است. محمدکاظم استرآبادی چنین بیان کرده است؛ این آستان مدفن چهار بزرگوار است: ابوعبدالله حسن‌بن موسی الکاظم(ع). ام عبدالله همسر یا کنیز ام ولد آن بزرگوار. پسر خردسالشان شاهزاده عبدالله(ع) و دختر خردسالشان آمنه خاتون(س). وی امامزاده حسن(ع) را فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) و همراهان انان را جزو شهدا می‌داند.

https://static.iqna.ir/1/editor/201409/8587916004643733506955773342.jpg

بقاع متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س)  و امامزاده معصوم(ع)

در شهرستان دلیجان نیز بقاع متبرکی از جمله بقعه متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س) مشهور به بی بی زبیده خاتون و هم چنین بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع) قرار دارند.

گفتنی است بقعه متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س) مشهور به بی بی زبیده خاتون در شهر نراق ۷ کیلومتری جنوب شرق نراق منطقه بیدشک در بالای کوه سفید قرار دارد.

امامزاده فاطمه صغری(س) دختر امام جواد(ع) است. این بارگاه نورانی در ۱۳ فروردین و اربعین سالار شهیدان از اجتماع زائدالوصف زائران برخوردارست و مجاوران معتقدند که سالروز شهادت آن بانوی بزرگوارمصادف با اربعین بوده و هیئات عزاداری از اطراف حاضر شده و از محل نذورات مردمی اطعام صورت می‌گیرد.

بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع)

اما بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع)این بقعه متبرکه در شهرستان دلیجان کیلومتر ۵ جاده دلیجان – قم حاشیه رودخانه اناربار در کنار سد ۱۵ خرداد واقع شده است.
چهارتن از امامزادگان به نام‌های سیدعلی(ع). سیدابوالقاسم(ع). سیده مریم(س) و سیده کاتبه(س) از فرزندان امام کاظم(ع) بوده و برادران و خواهران امام رضا(ع) هستند. این بقعه متبرکه به‌واسطه امکانات و نزدیکی به جاده از زائران فراوان برخوردارست.

بقاع متبرک ساوه

از بقاع متبرک در شهرستان ساوه نیز می توان از بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع) در روستای یل‌آباد هشت کیلومتری جنوب غربی ساوه نام برد.

بنا بر متن سنگ مرقد این امامزاده از نوادگان امام کاظم(ع) است و حسین قمی در خلاصه البلدان می‌نویسد: امامزاده اسماعیل از احفاد موسی ابوسبحه بن ابراهیم الاصغر المرتضی‌بن الامام موسی کاظم(ع) و از سادات موسویه می‌باشد.

بقعه متبرکه امامزاده اسحاق(ع) مشهور به سیداسحاق نیز یکی دیگر از  زیارت گاه های مردمی است.

این بقعه متبرکه در شهر ساوه قرار دارد که هم اکنون جزو امامزادگان شاخص شهرستان است.عموم مردم این مزار واجب‌التعظیم را فرزند بلا واسطه امام موسی کاظم(ع) می‌دانند. مرتضی سیفی تفرشی در کتاب مروری بر جغرافیای ساوه می‌نویسد: این بقعه ۱۰۲۳ تعمیر شده و روی کاشی با زمینه لاجوردی نوشته شده (هذا تربهاالشریف الاسحاقبن موسی الکاظم و اخ الامام مرنضی الرضا(ع).

بقعه متبرکه امامزاده سهل بن علی(ع)

این بقعه متبرکه در داخل شهر آستانه قرار دارد اصل بنا به دوران قبل از صفویه مربوط است و معماری بسیاری جالبی دارد.

امامزادگان بزرگوار سهل‌بن علی(ع) و طالب‌بن علی(ع) و جعفربن علی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) هستند .درحدود ۶۵ سال قبل مشهدی صادق که عاجز و زمینگیر بود کفشها را به دست می‌کرد و نشسته به کمک دست‌ها حرکت می‌نمود و قدرت بلند شدن نداشت مدت ۶ ماه در صحن امامزاده ماند و به حضرت پناه آورد تا شفا یافت و یک سال بعد از آن واقعه با پای پیاده به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شد. این مرقد نورانی هم اکنون به قطب فرهنگی تبدیل شده و در مراسمات معنوی و مذهبی میزبان زائران فراوانی از اقصی نقاط ایران می‌باشد.

بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع

این بقعه متبرکه در شهرستان خمین قرار دارد.امامزاده ابوطالب(ع) فرزند امامزاده ابومحمد رئیس(ع) بوده نسب شریف وی با ده واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منتهی می‌شود. امامزاده سیدابوطالب(ع) و برادرش امامزاده سیدمحمد(ع) مدفن در شهر خمین از شهر نیشابور به منطقه جبل مهاجرت کرده و در خمین سکونت اختیار کردند.

بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع)

این بقعه متبرکه در شهر تفرش واقع است.سلسله نسب امامزاده محمد(ع) بر طبق زیارتنامه‌ای که در داخل حرم وجود دارد و آن بر اساس دست خط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنظیم شده است بدین ترتیب(محمدبن حسین‌بن حسن الافطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین(ع)).

بقعه متبرکه امامزاده فاطمه صغری(س)

این بقعه متبرکه در روستای سیاوشان جاده آشتیان به روستای سیاوشان دو کیلومتری روستا واقع است.

نسب امامزاده در شهرت محلی به امام کاظم(ع) می‌رسد. این بقعه متبرکه توسط خیران و اداره اوقاف شهرستان بازسازی شده و دارای امکانات مناسب جهت اسکان و همچنین فضای معنوی بسیار زیبایی است.

بقعه متبرکه امامزاده عبدالعلی(ع) ریحان مشهور به آقاعبدالعلی

این بقعه متبرکه در روستای ریحان سفلی واقع در ۳ کیلومتری جنوب خمین در دهستان رستاق از بخش حومه شهرستان خمین قرار دارد.

نسب و شرح حال: نسب این امامزاده به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.

بقعه متبرکه امامزاده فضل و یحیی واقع در کوی بالای محلات

بقعه دارای بقه، رواق و ایوان‌هایی است و در اطراف حیاط نیز حجره‌هایی یه چشم می‌خورد. ساختمان بقعه به شکل مستطیل به ابعاد ۵*۱۷ متر است و در هر ضلع بقعه بجز شاه‌نشین که محل نصب محراب است دری برای ورود و خروج تعبیه شده است.

امامزادگان یحیی و فضل(ع) از فرزندان امام موسی کاظم و امام رضا(ع) است. بر فراز دیوار شرقی بقعه لوحی از کاشی نصب شده که بر روی آن نوشته است(هذا الروضه المنوره و المشهد المقدسه السیدین الشریفین یحیی بن الکاظم و فضل الرضا(ع))

فراهان-بقعه متبرکه امامزاده حسن افطس(ع)

این بقعه متبرکه در روستای اسفین ۱۱ کیلومتری شمال غربی فرمهین قرار دارد. این امامزاده منسوب به امام سجاد(ع) است و از اجداد مقام معظم رهبری است. بنای این بقعه مربوط به دوره صفوی است.

زرندیه- بقعه متبرکه امامزاده منصور(ع) مشهور به سیدمنصور

این بقعه متبرکه در شهر مأمونیه قرار دارد. این امامزاده به امام کاظم(ع) منسوب می‌شود و بر اساس کتاب بحرالانساب نسب وی اینگونه ذکر شده است(منصوربن محسن‌بن امام موسی کاظم(ع))

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.