مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود در زمینه آخرین اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی این منطقه حیاتی شهر مشهد توضیحاتی داد.

گام‌های پایانی ساماندهی "کشف‌رود"/پساب تصفیه‌خانه چرمشهر خطرناک است

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله سلطان احمدی اظهار داشت: در حال حاضر رودخانه کشف رود به دلیل آلوده شدن به مسائل زیست‌محیطی، از مسائل مهم امروز ما بشمار می‌آید از این‌رو شهرداری مشهد بنا بر دستور استاندار وقت به‌عنوان فرماندهی واحد کشف رود، ساماندهی رودخانه و احیا آن، بهبود شرایط زیست‌محیطی را در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: از آبان ماه سال ۸۸ اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و ما در تلاش خواهیم بود که مردم عزیز ما اثرات آن را به‌زودی ببینند.

مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه پروژه کشف رود مطالعات بسیار خوبی را انجام داده‌ایم، تاکید کرد: تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان قرارداد برای بحث ساماندهی رودخانه کشف رود منعقد کرده‌ایم.

سلطان احمدی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ کیلومتر مهندسی رودخانه به دلیل عبور ایمن سیلاب و جلوگیری از آسیب رساندن به تاسیسات شهری و روستایی و اراضی کشاورزی در دستور کار ما قرارگرفته است.

وی بیان کرد: همچنین علاوه بر اراضی مازاد بر بستر، حدود ۳۰۰ هکتار قابلیت توسعه و درختکاری را اولویت خود قرار داده‌ایم.

   

مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود افزود: از سال ۹۳، ۱۶ کیلومتر را در بحث ساماندهی رودخانه مهندسی کردیم و حدود ۱۷۰ هکتار درختکاری انجام داده‌ایم در این چند وقت که بخش مدیریت و ساماندهی کشف رود با فرماندهی شهرداری مشهد ایجادشده حدود ۱۲ هکتار دیگر در بخش فضای سبز توسعه داده‌ایم.

سلطان احمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ کیلومتر توسعه مهندسی اراضی رودخانه را در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: همچنین ۳۰ کیلومتر توسعه دیگر را نیز از یک ماه پیش آغاز کردیم و درمجموع امید داریم تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بتوانیم ۵۴ کیلومتر مهندسی رودخانه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به عبارتی در فاز اول از آزادراه شمالی در غرب محدوده مشهد تا آزادراه شمالی در شرق محدوده مشهد، به طول ۵۴ کیلومتر مهندسی رودخانه داشته باشیم و در فاز دوم ۳۰۰ هکتار توسعه فضای سبز داشته باشیم.

مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود تاکید کرد: تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ما می‌توانیم حدود ۴۸۰ هکتار فضای سبز در این مکان داشته باشیم و به رقم ۴۲ کیلومتر ساماندهی رودخانه برسیم.

سلطان احمدی درباره کاشت نوع گونه‌های گیاهی در بستر رودخانه کشف رود، اظهار کرد: حدود ۱۷ گونه گیاهی در دستور کار ما برای کاشت در بستر رودخانه در نظر گرفته‌ایم و ۳۰۰ هزار درخت و درختچه بوته در ۳۰۰ هکتار توسعه فضای سبز در نظر گرفته‌شده کاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: گونه‌های قالبی که در این منطقه کشت خواهیم کرد شامل پالونیا، توت، افرا، اقاقیا، زبان‌گنجشک، صنوبر و بید مجنون و... می‌شود.

مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود تصریح کرد: با توسعه فضای سبزی (۳۰۰ هکتاری) که انجام خواهیم داد به ازای هر شهروند حدود یک مترمربع به سرانه فضای سبز ما اضافه خواهد شد.

سلطان احمدی درباره نحوه برخورد با متخلفین انجام کشاورزی‌های غیرمجاز در رودخانه کشف رود، افزود: در حال حاضر ما نفوذ موتور تلمبه‌های غیرقانونی را از آزادراه شمالی به بعد داریم. در حال حاضر هرجایی که ساماندهی و درختکاری در آن صورت گرفته موتور تلمبه‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم. در این امر نیز ما از دستگاه‌های متولی مطالبه گری‌هایی را انجام داده‌ایم و این امر در جهت وظایف قانونی دستگاه‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: ما از شرکت آب منطقه‌ای درخواست کرده‌ایم که به بحث جمع‌آوری موتور تلمبه‌ها ورود پیدا کنند که خوشبختانه این امر اتفاق افتاد.

مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف ‌رود در خصوص فاضلاب جاری در کشف رود، عنوان کرد: این فاضلاب نباید جاری باشد زیرا سلامت مردم را به خطر می‌اندازد در این راستا در تلاش هستیم با ایجاد تصفیه‌خانه سعی بر جلوگیری از جاری شدن این فاضلاب‌ها خواهیم داشت.

سلطان احمدی گفت: تصفیه‌خانه طبرسی شمالی یکی از مهم‌ترین تصفیه‌خانه‌ها ما بوده و در حال حاضر فاضلابی که در این مکان پیش‌بینی می‌شود، ۲۴ میلیون مترمکعب در سال است.

وی بیان کرد: بحث تصفیه‌خانه چرمشهر نیز یکی از اولویت‌های ما بوده که دوستان ما در شهرک صنعتی فاز اول آن را در اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رساندند و فاز دوم آن همچنان باقی‌مانده است که حدود سه هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت این تصفیه‌خانه است. متاسفانه پساب این تصفیه‌خانه خطرناک بوده و در این رابطه پیگیری‌های جدی انجام داده‌ایم تا بتوانیم زوتر فاز دوم آن را به اجرا درآوریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.