رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در سفر به شهرستان نیشابور، از کارخانه نخریسی و نساجی خسروی خراسان بازدید و بر تقویت پشتیبانی ها برای رونق تولید و توسعه این کارخانه تاکید کرد.

تلاش جهادی برای رونق و توسعه تولید داخلی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مالک رحمتی ضمن بازدید از سالن  های ریسندگی، بافندگی و منسوجات این کارخانه، با مهندسان و کارگران کارخانه گفتگو کرد و سپس در نشست با اعضای هئیت مدیره کارخانه، درباره اهداف و برنامه های آستان قدس در این حوزه نکاتی را مطرح کرد.

 

ویژگی ها و ظرفیت های صنعت استراتژیک نساجی

رحمتی در این نشست گفت: کارخانه نخریسی و نساجی خراسان از جمله کارخانه های وابسته به آستان قدس رضوی است که بر حمایت و پشتیبانی از آن تاکید داریم، چرا که این صنعت برای کشور استراتژیک بوده و از قدیمی ترین صنایع بشری است.

وی ادامه داد: لباس و پوشاک همواره جزو نیازهای اساسی مردم بوده و هست و بایستی در این زمینه به خودکفایی برسیم، در گذشته شروع خوبی برای رشد این صنعت در کشور آغاز شد اما به دلیل بی برنامگی و عدم حمایت عملیاتی و جدی از این صنعت، طی دو دهه گذشته این صنعت بسیار ضعیف شد، در حالی که بر اساس برنامه و سند چشم انداز بیست ساله کشور در افق ۱۴۰۴ایران می بایست جزو ۵۰کشور برتر صادراتی دنیا می شد اما متاسفانه بدلیل فقدان حمایت هوشمند و اثر گذار از این صنعت توسط دولت ها، همواره شاهد کوچک شدن این صنعت استراتژیک در کشور بودیم.

رحمتی تصریح کرد: بنابراین معتقدیم باید در این صنعت با تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی، توسعه و رشد داشته باشیم و این جزو اولویت های ما در سال پیش رو خواهد بود .

وی افزود: صنعت نساجی در کشور سابقه ای درخشان دارد، ما در گذشته توانایی تولید بخش عمده پوشاک و پارچه های مورد نیاز کشور  را در داخل تولید می کردیم اما به مرور به دلیل چالش های اساسی که در این صنعت به وجود آمد تولید جای خود را به واردات داد، به همین دلیل شرایط فعلی این صنعت قابل قبول نیست و متاسفانه منجر به افزایش واردات پوشاک، پارچه و حتی چادر مشکی شده است.

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که صنعت نخریسی و نساجی کشور می تواند مانند گذشته پویا باشد و علاوه بر تامین نیاز داخل، در حوزه صادرات و ارزآوری نیز اثرگذار باشد.

 

نیاز به تدوین قوانین تشویقی در مجلس

رحمتی تحقق اهداف مدنظر برای احیای این صنعت را نیازمند الزاماتی دانست و گفت: در گام اول نیازمند تدوین قوانین و دستورالعمل های حمایتی و تشویقی از این صنعت توسط مجلس و وزارت صمت هستیم که بسیار اثر گذار خواهد بود.

 

ضرورت کاهش واردات مواد اولیه با تقویت تولید داخلی

وی افزود: دومین نیاز ضروری، تلاش برای کاهش واردات مواد اولیه این صنعت با استفاده از ظرفیت های داخلی و طراحی نظام تشویقی برای کشت پنبه، نوغان‌داری و دیگر نیازهای اولیه است.

رحمتی ادامه داد: سومین نیاز اساسی، تقویت صنایع تولیدکننده ماشین آلات نساجی و حمایت از شرکت های دانش بنیان است تا ماشین آلات قدیمی و فرسوده کارخانجات با ماشین آلات داخلی جایگزین شود.

 

ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار در کشور

وی افزود: اقدام دیگر نیز ضرورت سرمایه گذاری جدی در فناوری های به روز با رویکرد خلق زنجیره ارزش است، چرا که این صنعت به دلیل ماهیت آن، اگر رونق پیدا کند عامل رشد چندین حوزه دیگر از جمله کشاورزی، ماشین سازی، کارگاه های تولیدی متوسط و بسیاری از کسب و کارهای خانگی خواهد شد و می‌توان با سرمایه گذاری اندک علاوه بر تولید مواد اولیه، اشتغال زایی پایدار می شود در کشور ایجاد کرد.

 

مسئولیت سنگین برای تحقق شعار سال

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در ادمه گفت: با توجه به تعیین شعار «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» برای سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب، مسئولیت ما در این حوزه سنگین تر از گذشته است و باید تلاش هایمان برای پشتیبانی از تولید و مانع زادیی از مسیر آن را بیشتر کنیم. بر همین اساس آستان قدس رضوی پشتیبانی های خود از کارخانه نخریسی و نساجی خراسان را تقویت خواهد کرد و تلاش می کنیم با رفع موانع پیش پای این صنعت و برخی از چالش ها، بستر رونق تولید و توسعه آن را با رعایت ادبیات سرمایه گذاری فراهم کنیم.

 

ابتکار، دانش روز و نیروی جوان

رحمتی همچنین با اشاره به عملکرد قابل تقدیر کارخانه نخریسی و نساجی خراسان افزود: خوشبختانه در این کارخانه از دانش روز صنعت نساجی استفاده می شود و علاوه بر آن، نیروی انسانی جوان، زمینه رونق تولید و نوآوری را مهیا کرده است.

وی افزود: نوآوری هایی که به همت جوانان نخبه و شرکت های دانش بنیان در این کارخانه ایجاد شده، نه تنها برای رونق تولید کارخانه بلکه برای صنعت نساجی کشور اثرگذار است و ثمرات خود را نشان خواهد داد.

رحمتی ادامه داد: اینکه در شرایط سخت تحریم، هیچ کدام از دستگاه های کارخانه از کار نیفتاده و توانسته ایم با اتکا به دانش بومی خودمان، صنعت نساجی را زنده و پویا نگه داریم بسیار خوشحال کننده و امید بخش است. و باید در این زمین از ماشین سازان داخلی حمایت اساسی صورت بگیرد.

 

سه هدف و برنامه کلیدی

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در ادامه به اهداف و برنامه های مد نظر در کارخانه نخریسی و نساجی خراسان نیز اشاره کرد و گفت: به کارگیری همه ظرفیت کارخانه برای افزایش تولید، تاکید بر تولید محصول با کیفیت و همچنین تلاش برای بالا بردن ارزش افزوده محصولات از طریق ایجاد زنجیره ارزش سه هدف و برنامه مهم و کلیدی است که باید امسال محقق شود.

 

نقش مردم، مسئولان، سرمایه‌گذاران و صنعتگران

وی افزود: با اجرای این برنامه ها، تلاش خواهیم کرد زنجیره ارزش مد نظر در کارخانه نخریسی و نساجی خراسان را تکمیل و مسیر تحقق چشم انداز تعیین شده برای کارخانه را هموار کنیم.

رحمتی گفت: امیدواریم همه ارکان اثر گذار در این صنعت برای عینیت بخشی به شعار امسال حرکتی را آغاز کنند. مردم عزیزمان با مصرف پارچه ایرانی، مدیران اجرایی با طراحی بسته های حمایتی و تشویقی، سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش این صنعت و صنعتگر نیز با تلاش برای بومی سازی تولید ماشین آلات نساجی، دست به دست یکدیگر دهیم تا شاهد تحول اساسی در این صنعت باشیم.

 

بومی سازی تولید قطعات ماشین آلات نساجی

در این نشست، مهندس علی فدیشه ای مدیرعامل کارخانه نخریسی و نساجی خسروی خراسان نیز گزارشی از فعالیت ها و اقدامات در دست اجرا برای رونق تولید در این کارخانه ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه همه دستگاه های صنعت نخریسی و نساجی وارداتی است، طی سال های اخیر و به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مواجه بوده ایم اما به همت جوانان نخبه، خوشبختانه هیچ کدام از دستگاه های کارخانه از کار نیفتاد و از رده خارج نشد.

وی افزود: با هدف مقابله با تحریم ها، توان داخلی به ویژه ظرفیت شرکت های دانش بنیان را به کار گرفته ایم و در تلاش هستیم با تولید قطعات مورد نیاز ماشین آلات نساجی، نیاز این صنعت به واردات قطعات و مواد اولیه را رفع کنیم و بتوانیم با قدرت بیشتر برای رونق تولید گام برداریم.

 

افزایش ۵۴ درصدی تولید نخ در سال جهش تولید

فدیشه ای بر تلاش برای تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» در سال ۱۴۰۰ نیز تاکید کرد و گفت: در سال گذشته که شعار سال، جهش تولید بود، خوشبختانه توانستیم با راه اندازی خط تولید نخ ظریف شانه شده، ۵۴ درصد تولید نخ و ۷ درصد تولید بافندگی کارخانه را افزایش دهیم، امسال نیز همه توانمان را به کار خواهیم گرفت تا شعار سال ۱۴۰۰ و مطالبه رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید را محقق کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.