۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 745525

استاد حوزه و دانشگاه بر اساس روایات به ۸ دستاورد عصر ظهور امام زمان (عج) اشاره کرد.

۸ دستاورد عصر ظهور امام زمان (عج)

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمدعلی معینیان، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص برکات عصر ظهور و ترسیم این دوران در روایات گفت: به صورت خلاصه روایات عصر ظهور در چند محور قابل بررسی است. یکی از رویدادهای عصر ظهور، ارتقای اوضاع معیشتی و اقتصادی است. رسول الله صلی‌الله علیه و آله فرمود: زمانی برای مردم پیش می‌آید که انسان صدقات از طلا را با خود بر می‌دارد تا آنها را در راه خدا انفاق کند، اما نیازمندی را پیدا نمی‌کند که این صدقه را قبول کند. امام صادق علیه‌السلام فرمود «در آن روز زمین گنج‌های پنهانش را آشکار و برکاتش را نمایان می‌کند. یا فرمود حتماً زمانی بر شما فرا می‌رسد که احدی از شما جایی برای مصرف دینار و درهم خود نداشته باشد»؛ یعنی در زمان ظهور حضرت قائم عج‌الله تعالی فرجه جایی نمی‌یابد که پول خود را در آن مورد خرج کند، زیرا به فضل خداوند و ولیّ او تمامی مردم بی‌نیاز خواهند بود.

وی رشد عقلانیت بشر را از دیگر دستاوردهای عصر ظهور معرفی کرده، گفت: رسول خدا (ص) فرمود «روزی خواهد رسید که هر مجرمی به تمام جرائم خود اعتراف می‌کند» چرا که آن زمان هواهای نفسانی ملاک نیست، منافع شخصی ملاک نیست. انسان، واقعیت امر را فهم کرده است و اگر لغزشی از کسی سر بزند، خودش به اشتباه خود واقف می‌شود. امام باقر علیه‌السلام فرمود «هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند دست محبتش را به سر بندگان می‌گذارد و عقول آنها را با آن به کمال می‌رساند و بلوغ فکری آنان رشد یافته و تکمیل می‌شود

معینیان افزود: از دیگر دستاوردهای عصر ظهور احیای دین است. امیرالمؤمنین (ع) در روایتی فرمود «در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کند، (امام مهدی(ع) ظهور می‌کند) و هدایت را جایگزین هوای نفس می‌کند و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می‌کند و آن را حاکم بر جامعه می‌کند»؛ بنابراین واقعیت و حقیقت دین را بر مردم آشکار می‌کنند و همان‌طور که وجود مقدس اباعبدالله برای احیای دین قیام کرد، امام عصر  نیز این کار را در سطح گسترده‌ای به اذن الله انجام می‌دهد.

   

این کارشناس دینی دربارۀ گسترش عدالت به عنوان یکی دیگر از آورده‌های ظهور امام عصر (عج) گفت: موضوع عدالت همواره در جوامع بشری مطرح بوده است، اما هیچ‌گاه به صورت کامل محقق نشده بود؛ در روایات متعددی آمده است او زمین را از قسط و عدالت پر می‌کند، همان‌طور که از ظلم و جور آکنده شده است. به تعبیر امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود «به خدا قسم که عدالت‌ خود را در درون خانه‌های مردم وارد می‌کند، همان‌گونه که سرما و گرما داخل می‌شود».

معینیان با اشاره به رشد معنویت و اخلاق در عصر ظهور امام عصر عج‌الله تعالی فرجه گفت: رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید زمانی که حضرت مهدی (عج) قیام کند، خداوند غنا و بی‌نیازی را در دل بندگانش می‌نهد، به گونه‌ای که حضرت اعلام می‌کند هرکه به مال و ثروت نیاز دارد، بیاید، اما برای آن، کسی پیشقدم نمی‌شود.

وی امنیتِ مطلق در جوامع بشری را از دیگر رویدادهای دوران ظهور معرفی کرد و گفت: اکنون که مستعضفان عالم مورد تهدید خونخواران عالم و ایادی ابلیس قرار دارند، نعمت امنیت بیش از گذشته احساس می‌شود.   امام صادق علیه‌السلام فرمود در روزگار او اساس ستمگری به کلی نابود می‌شود، راه‌ها امن می‌شود، زمین برکات خود را ابراز می‌دارد؛ بر اساس روایتی، اگر یک دختر از شرق عالم به غرب عالم سفر کند هیچ خطری او را تهدید نخواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، عمران و آبادانی را از دیگر ثمرات عصر ظهور دانست و گفت: در عصر ظهور امام عصر عج‌الله تعالی فرجه تمام عالم آباد می‌شود. امام باقر علیه‌السلام فرمود «در حکومت قائم جای مخروبه‌ای در زمین باقی نمی‌ماند جز آنکه آباد می‌شود؛ فلا یَبقی فی الأَرضِ خَرابٌ اِلاّ و عُمِّرَ»؛ چرا که وقوع نبردهای پی در پی دو جبهۀ حق و باطل با یکدیگر تا قبل از عصر ظهور، ویرانی‌های فراوانی در عالم بر جای خواهد گذاشت.

معینیان تکامل علوم را از دیگر نتایج ظهور امام عصر عج‌الله تعالی فرجه معرفی کرد و افزود: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید علم ۲۷ حرف است و همه آنچه پیامبران آورده‌اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون جز به آن دو حرف علم ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون می‌آورد، آن را بین مردم نشر و گسترش می‌دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می‌کند و مجموع ۲۷ حرف را در میان مردم منتشر می‌کند.» امام باقر می‌فرماید «... وَ تُؤْتُوْنَ الْحِکْمَةَ فِی زَمَانِهِ حَتَّی إِنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِی فِی بیتها به کتاب اللَّهِ تَعَالَی وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ؛ در زمان او (مهدی) حکمت به شما داده شود، تا آنجا که زن در خانه خویش براساس کتاب خداوند و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله حکم می‌کند

منبع: خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.