حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری با بیان اینکه ماه شعبان، فرصت ارتباط و اتصال با امام زمان(عج) است، گفت: برخی نافله می‌خوانند و تسبیح در دست هستند اما کم‌فروشی و احتکار و رباخواری می‌کنند که اینها با خط فکری امام زمان(عج) منافات دارد.

کم‌فروشی و احتکار با خط فکر ولی‌عصر(عج) تضاد دارد

به گزارش قدس آنلاین، ماه شعبان به عنوان ماه شادی اهل بیت(ع) که با ایام ولادت سه تن از امامان(ع) و نیز حضرت عباس و حضرت علی اکبر(ع) مقارن شده است فرصتی است مغتنم برای قرب از مسیر انس و الفت با امام عصر(عج)؛ به منظور بررسی ظرفیت و کیفیت های این انس با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت‌ الاسلام بهاری با اشاره به ظرفیت های ماه شعبان المعظم برای انس با حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ف اظهار کرد: همانطور که در اکثر روایات مربوط به ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان دیده ایم اهل بیت(ع) مسیر میانبر بین خالق و مخلوق را در این سه ماه ترسیم می کنند و می فرمایند: برخی اذکار و عبادت هایی که انسان در این ایام انجام می دهد او را نسبت به ماه های دیگر چنددَه برابر و حتی هزار برابر به خدا نزدیک می کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از مباحث در تقرب الی الله مبحث بسیار مهم اطاعت انسان از امام معصوم(ع) است چراکه این اطاعت انسان را به جایگاهی می رساند که روز به روز نورانی‌تر شده و در پرتوی رشد معنوی، ناخالصی هایش از بین می رود. در حدیث قدسی است که خدای متعال فرمود: خدا برای بندگان خاص خود شرابی طهور تدارک دیده که هر که از آن می نوشد، شاد می شود و هر که شاد شد دنبال این شراب می گردد و زمانی که آن منبع را یافت از آنچه در گذشته دلبسته‌اش بود، رها می شود و از گذشته اش توبه می کند و در این موضوع غرق شده تا جایی که ذوب می شود و آنگاه ناخالصی هایش کنار می رود و به خدا وصل می شود و وقتی بین او و خالق اتصال پیدا شد، دیگر فرقی بین او و من خدا نیست (هرچه اراده کند می شود)؛ در قرآن هم خدای متعال به این واقعیت تصریح ‌می‌دارد.

وی ادامه داد: راه رسیدن به خدای عالم این نیست که هر کس راه خودش را بپیماید بلکه باید از هدایت امام معصوم(ع) بهره مند شود. از این رو، در این عصر و زمانه نیز ما باید به حجت بالغه خدا که امام حی و زمان(عج) است متوجه و متصل شویم. در این میان ماه شعبان که ماه مناجات و عبادت و ماه رسول خدا(ص) است بهترین فرصت برای این توجه و اتصال است چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خدا رحمت کند کسی که در این ماه من را کمک کند. این یاری کردن یعنی آنکه انسان خود را به پیامبر(ص) و خاندان ایشان نزدیک کند تا از گناه فاصله بگیرد و تقرب برایش وجود آید.

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: در ماه مبارک شعبان انسان می تواند رشته های اتصال خود به وجود مقدس حضرت حجت(عج) را تقویت کند و این رشته های اتصال همان حبل متین الهی است.

وی با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «برترین اعمال امت من انتظار فرج است»، ابراز کرد: شاید برخی بر این باور باشند که انتظار قرج یعنی همه چیز را رها کرده و دائم ندبه و مناجات کنیم در حالی که یاری پیامبر(ص) در ماه شعبان این است که اعمال‌مان را منطبق با خواسته پیامبر(ص) و قرآن قرار دهیم، یعنی آنچه را که وجود مبارک خدای عالم و پیامبر(ص) رحمت خواسته اند، پیاده کنیم چنان که اگر ما اعمال خود را اصلاح کنیم امام زمان(عج) خود به دیدار ما می آیند و در این باره اقوال مستند بسیار است!

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: انتظار در اعمال یعنی به مردم دروغ نگویی، کم فروشی و غش در معامله نداشته باشی، امروز انتظار به عنوان افضل الاعمال یعنی آنکه کسی که می تواند نیازمندی مردم را تامین کند چنین باشد نه آنکه در این اوضاع بد اقتصادی در پی سود شخصی خود باشد، متاسفانه برخی نافله می خوانند و تسبیح در دست هستند اما کم فروشی و احتکار و رباخواری می کنند که اینها با خط فکری امام زمان(عج) منافات دارد.

وی ادامه داد: حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به شیخ مفید فرمودند: به تو تذکر می دهم که همسایه ات نادار است چرا او را کمک نمی کنی! وی عرضه داشت: من مطلع نبودم؛ امام(عج) بیان کردند: اگر می دانستی و کمک نمی کردی روز قیامت در صف امت یهود بودی نه صف مسلمین!

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: افضل اعمال انتظار فرج است یعنی آنکه هم‌دین و هم‌کیش و هموطن خود را دریابیم و کمک حالش باشیم. عبادت شاید محور خوبی باشد اما نجات دهنده نیست چنان که در روایت است که بوی تعفن برخی عابدان جهنمیان را آزار می دهد! یعنی همه عبادت کنندگان اهل بهشت نیستند چنان که ابن ملجم و شمر هر دو اهل تهجد و حافظ قرآن بودند اما به آن سرنوشت دچار شدند!!

وی در پایان با بیان اینکه اطاعت از امام زمان(عج) معنای یاری پیامبر(ص) در ماه شعبان است، خاطرنشان کرد: اینکه قرآن می فرماید بهترین لباس ها، لباس تقوا است یعنی دور شدن از آلودگی های دنیوی و اینچنین مسیر رسیدن به خدا برای انسان هموار می شود. ماه های مبارک رجب و شعبان و رمضان فرصتی است که انسان خود را به وجود مبارک حجت خدا که جلوه ای از جلوات خدای عالم است نزدیک کند.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.