عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رهبری طی سال‌های اخیر مدام بر بحث تولید تاکید می‌کردند، اما در سال‌های قبل شعارهایی که انتخاب می‌کردند، بیشتر پیش‌برنده و دربرگیرنده آرمان‌ها و اهداف بود و امسال به عواملی که باعث عدم تحقق آن شعارها شده، اشاره کردند که نکات درستی هم بود.

بسیاری از موانع تولید ناشی از برخی قوانین کشور است
به گزارش قدس آنلاین محسن زنگنه با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: به نظر من شعاری که رهبری امسال انتخاب کردند، مشابه شعار یک و دو سال پیش است که بر موضوعات رونق تولید و جهش تولید تاکید شده بود. متاسفانه همان طور که خود رهبری هم فرمودند، طی این سال‌ها آن اتفاق مورد نظر رخ نداد و ما نه در رونق تولید و نه در جهش تولید شاهد اتفاق خاصی نبودیم. 

وی افزود: مقام معظم رهبری سال ۹۵ را به نام سال اقتصاد مقاومتی نام نهادند و سال بعد هم از بین عوامل تحقق‌بخش اقتصاد مقاومتی، بر روی اشتغال و تولید تاکید کردند. امسال هم به عواملی که باعث عدم تحقق شعارهای سال‌های گذشته شده بود، اشاره کردند؛ یعنی عواملی که طبق بررسی‌های کارشناسانه، باعث شده ما در کشور علی‌رغم تمام ظرفیت‌هایی که داریم، نه تنها شاهد جهش تولید نبودیم، بلکه در یکی دو سال گذشته رشد منفی را هم در حوزه تولید ناخالص داخلی داشتیم. 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: این عوامل را رهبری در دو مورد به درستی تبیین کردند. یکی از این موارد عدم پشتیبانی از تولید و تولیدکننده است و مقصود ایشان این است که تمام سیاست‌ها، تدابیر و اقدامات باید در جهت پشتیبانی از تولید باشد. منابع نقدی باید به سمت پشتیبانی از تولید برود، بازار سرمایه نباید در اختیار دلال‌ها باشد و باید در مسیر پشتیبانی از تولید قرار بگیرد، سیاست‌های تجاری و بازرگانی هم باید در جهت پشتیبانی از تولید تعیین شوند. 

زنگنه به موانع پیش‌روی تولید اشاره و بیان کرد: ممکن است یک تولیدکننده نیاز به پشتیبانی نداشته باشد، بلکه موانعی در پیش روی او قرار دارد که از حرکتش جلوگیری می‌کند. از این موانع می‌توان به بحث صدور مجوزها، عدم بهبود فضای کسب و کار، تعارض منافع و رانت‌هایی که معمولا برخی کشورهای خصولتی و دولتی در رقابت با شرکت‌های خصوصی اعمال می‌کنند، اشاره کرد. 

وی اضافه کرد: همچنین عدم همکاری دستگاه‌هایی چون محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، تامین اجتماعی و سازمان مالیات نیز از دیگر موانع تولید هستند. لذا من فکر می‌کنم با توجه به اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم و مردم امروز از نظر اقتصادی در رنج هستند و ما در این حوزه آسیب‌پذیر هستیم، در حقیقت اصل شعارها یک موضوع است و آن هم رشد و بالندگی اقتصادی است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی از تولید می‌گذرد، خاطرنشان کرد: رهبری طی سال‌های اخیر مدام بر بحث تولید تاکید می‌کردند، ولی در سال‌های قبل شعارهایی که انتخاب می‌کردند، بیشتر پیش‌برنده و دربرگیرنده آرمان‌ها و اهداف بود و امسال به عواملی که باعث عدم تحقق آن شعارها شده اشاره کردند که نکات درستی هم بود. 

زنگنه در ادامه به تشریح وظایف مجلس در از بین بردن موانع تولید پرداخت و عنوان کرد: به نظر من بسیاری از موانع تولید از برخی قوانین کشور ناشی می‌شود. پشتیبانی بیشتر در حوزه اجرایی و دولت قرار می‌گیرد و مانع‌زدایی در حوزه قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری؛ مجلس نیز انجام اقداماتی در راستای مانع‌زدایی را باید در اولویت خودش قرار دهد. 

دبیر کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اولین قدمی که این کمیسیون باید بردارد و ما این را در دستور کار داریم، بحث بهبود فضای کسب و کار و بهبود صدور مجوزها است. این به نظر من مهم‌ترین کاری است که در جهت رفع موانع باید انجام شود. همچنین ما باید بتوانیم فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و رانت‌ها و منافعی که برای شرکت‌های خاص، مخصوصا شرکت‌های خصولتی و نیمه‌دولتی وجود دارد را رفع کنیم. 

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های وارداتی و قاچاق به عنوان یکی از بزرگترین موانع تولید در کشور، گفت: یعنی در مجموع اگر ما در بحث بهبود کسب و کار و صدور مجوزها، کاهش فساد و رانت به خصوص در شرکت‌های خصولتی و دولتی و همچنین سیاست‌های بازرگانی و کنترل قاچاق اقداماتی را انجام دهیم، ان‌شاءالله تولید در کشور دارای رونق و جهش خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.