قم- اگر چه امسال به دلیل کرونا محدودیت های بسیاری برای زائران وجود داشت اما باز هم عده کثیری از عاشقان اهل بیت(ع) خود را به مسجد جمکران رساندند تا دل به مناجات شعبانیه بسپارند.

مناجات شعبانیه به وقت عاشقی؛زائران با پای پیاده خود را به جمکران رساندند

قدس آنلاین-گروه استان ها: هم زمان با برپایی جشن نیمه شعبان بسیاری از زائران با وجود محدودیت‌های اعلام شده و عدم امکان استفاده از خودرو به دلیل مسدود بودن مسیرهای منتهی به جمکران، با پای پیاده خود را به این مکان مقدس رساندند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای معنوی مسجد جمکران دست به دعا بردارند.

مسجد مقدس جمکران با وجود محدودیت‌های اعلام شده در شب نیمه شعبان پذیرای جمعی از عاشقان امام عصر(عج) است که با پای پیاده خود را به این مکان نورانی رساندند تا برای تعجیل در امر ظهور دست به دعا بردارند.

برنامه‌های مسجد مقدس جمکران به مناسبت نیمه شعبان از عصر روز یکشنبه هشتم فروردین ماه با بخش های متعدد و متنوع آغاز و از شبکه های متعدد رسانه ملی و نیز فضای مجازی پخش شد، گفتنی است بسیاری از زائران با وجود محدودیت‌های اعلام شده و عدم امکان استفاده از خودرو به دلیل مسدود بودن مسیرهای منتهی به جمکران، با پای پیاده خود را به این مکان مقدس رساندند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای معنوی مسجد جمکران دست به دعا بردارند.

غیبت کبری

امام عصر(عج) روز جمعه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری در خانه امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون به دنیا آمدند.

کنیه ‌های آن حضرت عبارتند از ابوالقاسم، هم کنیه پیامبر(ص)، ابوعبدالله، اباصالح، و دارای بیش از ۳۰۰ لقب از جمله مهدی، منصور، قائم، حجت‏ الله، صاحب‏‌الامر، خلف صالح، بقیه الله، منتقم، موعود، خاتم ‌‏الاوصیا، داعی، باسط، ثائر، صاحب‌‏الزمان، خلیفه الرّحمان، برهان، سید و منتظر است.

یگانه منجی عالم بشریت به دور از نگاه ماموران حکومتی عباسیان پس از تولد، حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کردند و در این زمان پدرشان، آن حضرت را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در مساله امامت در زمان غیبت دچار اختلاف نشوند.

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری، غیبت صغری آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نایب به اداره امور مردم می پرداختند و سپس غیبت کبری آغاز شد.

طبق اسناد و احکام دین اسلام پس از ظهور امام زمان(عج)، حکومت واحد جهانی با محوریت عدل و داد در جهان تشکیل خواهد.

برنامه های مراسم جمکران

گفتنی است هم زمان با شب جشن ولادت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) نماز جماعت شب نیمه شعبان به امامت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در صحن جامع امام مهدی(علیه السلام) مسجد مقدس جمکران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

پس از اقامه نماز، مراسم جشن ولادت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) که به صورت پخش از شبکه های تلویزیونی و صفحات مسجد مقدس جمکران در فضای مجازی قابلیت پیگیری دارد، با شور بیشتری آغاز شده و در حال برگزاری است.

آئین استغاثه به امام زمان(عج) و قرائت دعای استغاثه به امام زمان(عج) ادامه دهنده برنامه های شب نیمه شعبان بود.

سخنرانی کارشناسان، مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و اجرای برنامه توسط گروه های سرود و همخوانی و هنرمندان نیز برای شب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران از دیگر برنامه ها است.

احیای شب نیمه شعبان

احیای این شب نیمه شعبان نیز از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد آغاز شده و تا اذان صبح ادامه داشت، قرائت دعای پرفیض کمیل و مناجات شعبانیه و حضور مهمانان و چهره های مهدی یاور از بخش های این آئین است که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش  شد.

مراسم احیای شب نیمه شعبان در حرم حضرت معصومه(س) نیز  از ساعت یک الی سه بامداد دوشنبه نهم فروردین‌ماه جاری‌ با شعرخوانی و سخنرانی مذهبی به همراه مناجات خوانی و قرائت دعای کمیل برگزار خواهد شد. در روز نیمه شعبان، نیز برنامه‌های متنوع در دو نوبت صبح و عصر اجرا می شود. در نوبت صبح ویژه برنامه سالروز ولادت امام عصر(عج) از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و در نوبت عصرگاهی از ساعت ۱۷ تا اذان مغرب اجرا می شود.

همه این برنامه به صورت مجازی و نیز از طریق پخش از رسانه ملی پخش می‌شود، همچنین پس از نماز مغرب و عشاء، در شام نیمه شعبان آئین شکرگزاری خادمان مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

گفتنی است بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا جشن‌های نیمه شعبان در قم و مسجد مقدس جمکران بدون حضور زائران و به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ بنابر اعلام پایگاه خبری مسجد جمکران عاشقان امام عصر(عج) می‌توانند آیین‌های نیمه شعبان در این مکان مقدس را از طریق رسانه ملی دنبال کنند، اما با وجود اعلام این نکته تعداد قابل توجهی از زائران با پای پیاده خود را به مسجد مقدس جمکران رساندند و لازم است برای مدیریت حضور و بازگشت این زائران اقدام‌های لازم از جمله در زمینه فراهم کردن وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های خدمات‌رسانی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.