اولین اصل در مکتب انتظار ایمان به غیب است که اگر ایمان باشد ما را نیازمند به امام زمان عج ا ... می کند.

انتظار موعود  یک مکتب بزرگ تربیتی و انسان سازی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در گفتگو با قدس آنلاین، انتظار فرج مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را یک جریان بزرگ معرفتی دانست و تصریح کرد: یکی از نکته های مهمی که مردم باید درمورد انتظار به آن توجه داشته باشند این است که انتظار یک مکتب تربیتی است؛ انتظار فقط این نیست که ما به مسجد جمکران مشرف شویم، دعای فرج و سلامت امام زمان را بخوانیم؛ همه اینها لازم است اما در واقع انتظار یک مکتب تربیتی و انسانسازی است.

فلسفه غیبت مهدی موعود

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فلسفه غیبت وجود نازنین امام زمان، عدم لیاقت بشر از درک فیوضات وجودی آن بزرگوار است خاطر نشان کرد:  یکی از فرازهای نورانی دعای شریف کمیل این است که: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم». یعنی خدایا ببخش گناهانی را که سبب تغییر نعمت ها می شوند. خداوند قرار گذاشته است هر نعمتی را که انسان ها قدرش را ندانند از آنها بگیرد و تبدیلش کند. وقتی مردم نعمت وجود نازنین امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و دیگر ائمه معصومین(ع) را قدر ندانند، خداوند نعمت اهل بیت سلام علیهم  را از آنها می گیرد. این مردم بی لیاقت، چون شایستگی حکومت اهل بیت علیهم السلام را ندارند گرفتار حکومت  حجاج بن یوسف سقفی، بنی امیه و بنی عباس می شوند. وی فلسفه انتظار مهدی را  تربیت انسانها برای کسب لیاقت دانست و افزود: پس انتظار یک مکتب تربیتی است و کسانی که می خواهند منتظر امام زمان عج ا ... باشند باید در این مکتب تربیتی ثبت نام کنند.

ویژگی منتظران ظهور

این کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی منتظران واقعی حضرت صاحب الزمان عج ا... گفت: اولین اصل در مکتب انتظار ایمان به غیب است. خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب. کسی که این ایمان به غیب در وجود او زنده شده باشد و باور کند که این عالم یک عینی دارد و یک غیبی، مومن است. اگر الذین یومنون بالغیب شدیم قران و امام زمان برای ما معلم آن غیب ها می شوند. هرکس مومن به عوامل غیبی نباشد منتظر امام زمان نیست. اگر هم بگوید منتظر واقعی نیست و دارد با انتظار بازی می کند. پس باید از خدا بخواهیم ایمان به غیب در وجودمان تقویت شود و مومن به غیب شویم. ماندگاری اضافه کرد: اگر مومن شدیم درمی یابیم که جهان هم دارای اسباب عینی است و هم غیبی. هم اسباب مادی دارد و هم اسباب معنوی. اینجا نیازمند وجود نازنین امام زمان عج ا ... می شویم که معلم غیب است؛ نیازمند وجود نازنین امام علی(ع) می شویم که معلم غیب است وفرموده اند: سلونی قبل ان تفقدونی. از من سوال کنید پیش از آنکه مرا از دست بدهید. نیازمند این آیه قران می شویم که «فاسألوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون».همچنین نیازمند علما در عصر غیبت می شویم. وی ادامه داد: در روایتی که به توقیع شریف معروف است از ولی عصر عجل الله فرجه الشریف نقل شده: واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم» : و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم.  بنابراین می رویم به سراغ کسانی که در عصر غیبت از طرف امام زمان عج ا ... مامورند که این عوامل را برای ما و در حد فهم ما بیان کنند. پس اولین اصل در مکتب انتظار ایمان به غیب است که اگر ایمان باشد ما را نیازمند به امام زمان عج ا ... می کند.

 این استاد حوزه و دانشگاه اصل دوم در مکتب انتظار را تاسی  به قرآن و عترت و ولایتمداری دانست و تاکید کرد: ما باید باور کنیم حالا که ایمان به غیب پیدا کردیم صراط مستقیم، صراط سعادت، صراط موفقیت و خوشبختی، صراط امنیت و ثبات قدم ما جز در مسیر قرآن و عترت میسر نمی شود. برخی تصور می کنند به عدد آفریدگان خدا راه رسیدن به خدا وجود دارد. این تصور نادرست است البته به عدد مخلوقات خدا راه حرف زدن با خدا هست ولی راه رسیدن به خدا فقط یکی است که آن هم در فاتحة الکتاب، اولین سوره قران، مطرح شده است: «اهدنا الصراط المستقیم. صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لا الضالین». بنابراین معنای مکتب انتظار این نیست که یک بخش از راهمان را با نسخه غرب و یک بخش را با نسخه غرب برویم. بلکه تنها راه سعادت، راه ولایت و بندگی خدا با آدرس ولایت است: «کلمة لا اله الا الله حصنی ولایت علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها». یعنی منتظران ظهور بعد از اینکه ایمان به غیب در وجودشان تقویت شد باید به سراغ معلم غیب بروند، اینطور نیست که معلم حرفی بزند و بعد ما خودمان تشخیص بدهیم که اگر لازم دانستیم عمل کنیم و اگر لازم ندانستیم عمل نکنیم. در مکتب امام صادق و اهل بیت علیهم السلام خیلی ها آمدند و حرف شنیدند ولی همه عمل نکردند. منتظر امام زمان ارواحنا له الفدا فقط به دستور ولی خدا عمل می کند و با دستور ولایت قدم برمی دارد یعنی تشخیص فقط با ولایت است. عملش با ولایت است. استقامتش هم با ولایت است. منتظر واقعی امام زمان عج ا... و مکتب تربیتی انتظار به دنبال این است که اصل دوم را رعایت کند.

ولایتمداری در عصر غیبت

ماندگاری افزود: پس اصل دوم در مکتب انتظار این است که ما معتقد باشیم راهی برای سعادت جز راه ولایت نیست. زیرا ایمان به غیب که در اصل اول انتظار مطرح است نیازمند معلم غیب یعنی قران و عترت  است: «و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو». خودشان گفتند که راه ولایت اهل بیت علیهم السلام در عصر غیبت راه ولایت فقیه است. ولی با تمام وجود فریاد می زنیم خدایا امام زمان را به ما برسان. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سومین گام در مکتب انتظار این است که همراه با ولایت باید اهل مجاهدت، استقامت، مراقبت، مقاومت، توکل و توسل هم باشیم خاطر نشان کرد: نمی شود ما منتظر امام زمان باشیم ولی نیمه راه خسته شویم و از راه جدا شویم، حرام و حلال را در زندگیمان رعایت نکنیم و اهل توکل و توسل نباشیم. اگر قرار است منتظر امام زمان باشیم اصل اول ایمان به غیب است تا تشنه امام زمان شویم چون او معلم غیب است. انا مدینة العلم و علی بابها. امروز می گوییم مهدی بابها. باید بدانیم ولایتمداری تنها راه سعادت ماست و اصل سوم اینکه در مسیر ولایت اهل مجاهدت باشیم تا انشاالله به نتیجه برسیم که ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

ماندگاری با اشاره به اینکه هرکس دوست دارد اهل انتظار باشد باید قواعد انتظار واقعی را راعایت بکند ابراز امیدواری کرد خدا همه ما را جزو سربازان و منتظران واقعی حضرت قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.