یک کارشناس معارف رسانه‌ی ملی با اشاره به وعده‌های قرآن به شیعیان درباره دولت کریمه امام زمان(عج)، گفت: در شب و روز نیمه شعبان، مولودی را مورد توجه قرار می‌دهیم که در قرآن از او به نور الهی یاد شده و خدا مژده داده که به دست ایشان زمین از دست فاسدان خارج شده و به دست صالحان می‌رسد.

صلح و آرامش، ارمغان امام زمان(عج) برای تمام جهان/ در نیمه شعبان دل‌های ما باید به شوق حضرت(عج) بتپد

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج)  با دکتر محسن میرباقری، کارشناس معارف رسانه‌ی ملی و مدیرمسئول موسسه نورالمجتبی(ع) گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:
 

دکتر محسن میرباقری با بیان اینکه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در سحرگاه نیمه شعبان دیده به دنیا گشوده‌اند، اظهار کرد: توصیه شده در این شب و روز متوجه خدا و امام زمان(عج) باشیم و در شب نیمه شعبان بر غسل و احیاء توصیه شده به ویژه احیای در دعا و استغفار و زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در شب نیمه شعبان و نیز دعای کمیل و مداومت بر تسبیحات اربعه.

این کارشناس معارف رسانه‌ی ملی ادامه داد: از امام صادق(ع) روایت شده که بعد از شب‌های قدر شب نیمه شعبان، افضل شب‌های سال است و رحمت الهی در این شب وسعت یافته و هیچ کس دست خالی از درگاه الهی بازنمی‌گردد مگر آنکه خواسته‌اش در معصیت خدا باشد. در این شب و روز مولودی را مورد توجه قرار می‌دهیم که در قرآن از آن حضرت(عج) به نور الهی یاد شده و خدا مژده داده که به دست او زمین از دست فاسدان خارج شده و به دست صالحان می‌رسد و تاریخ به عاقبت نیکوی خود دست می‌یابد و این اتفاق با خواست و اراده و قدرت الهی محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه قدرت‌ها معمولاً با ظلم و استکبار عمل می‌کنند و اگر کشوری هم مثل ایران داعیه عدل داشته باشد با آن، همه جانبه مقابله می‌کنند. خداوند در نیمه شعبان مولودی را به بشریت اهدا کرد که امام المتقین و بقیه‌الله و پناه و ملجأ عالم است، خدا به پیروان ادیان الهی وعده داد که نور خود را با آن موعود منجی(عج) به اتمام می‌رساند و به مسلمین وعده داده که به دست این مولود، اسلام را بر همه ادیان غالب و پیروز می‌گرداند.

اسلام به دست امام زمان(عج) بر جهان غالب می‌شود

میرباقری با بیان اینکه آیات و روایات در این باره بسیار است، گفت: چنان‌که آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ۚ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا» یعنی دین اسلام به دست امام مهدی(عج) بر دنیا غالب شده و اسلام به معنای اَتَم آن محقق می‌شود. در تفسیر قمی از امام صادق(ع) ذیل این آیه شریفه آمده که مربوط به امامی است که اسلام به دست او در همه دنیا پیاده می‌شود و زمین را از عدل و داد پر می‌کند چنان که پر از ظلم و جور شده است.

وی در ادامه ابراز کرد: این مژده‌ها به یک وعده الهی منتهی می‌شود وعده‌ای که قرآن در آیه ۵۵ سوره مبارکه نور تصریح کرده است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَیٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ...»، تفاوت این آیه در مژده دادن به مردم درباره اصلاح تاریخ بشری و حاکمیت اسلام بر همه جهان، مخاطب قرار دادن شیعیان در وعده الهی است، خطاب آیه مسلمانانی است که ایمان بیاورند! اینجا سوال است که مسلمین که به خدا، پیامبر(ص) و قرآن و معاد ایمان دارند مگر آنکه ایمانی دیگر مطرح باشد یعنی ایمان به امامت ... در قرآن چهار رکن برای ایمان بیان شده شامل توحید، آیات الله (نبوت)، ایمان به لقاء الله (معاد) و نهایتاً ایمان به ولایت الله.

اسلامی که خدا به آن راضی می‌شود ...

مدیرمسئول موسسه نورالمجتبی(ع) تاکید کرد: در این آیه به ایمان ویژه مسلمین اشاره شده یعنی رکن چهارم و ایمان به ولایت الله پس این وعده خدا به مومنان به ولایت امیرالمومنین امام علی(ع) و فرزندان ایشان است البته عمل صالح و تقوای آنها نیز مهم است تا در زمین به مقام خلافت برسند. خداوند در آیه اکمال می‌فرماید: «... اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» قاطبه علمای شیعه تاکید دارند این آیه در ماجرای غدیر و بعد از نصب امیرمومنان(ع) به مقام امامت و با نصب الهی و ابلاغ نبوی(ص) نازل شده است، یعنی خدا به اسلامی راضی است ولایت امیرالمومنین(ع) و ولایت ائمه هدی(ع) در آن باشد.

وی افزود: در آیه ۵۵ سوره مبارکه نور دومین وعده الهی به شیعیان، رساندن آنها به موقعیتی والا است و سومین وعده آنکه بعد از خوف و هراسی که برای شیعه در همه تاریخ بوده، امنیتی بر آنها حاکم می‌شود، بنابر تصریح تاریخ، شیعه همیشه در خوف و نگرانی بوده و خدا در این آیه وعده داده شیعیان را با حکومت عدل مهدوی(عج) به امنیت و ارامش می‌رساند و روزی خواهد آمد که شیعه در عالم دچار خوف نخواهد بود!

انواع و اقسام شرک در دولت موعود رخت برمی‌بندد

دکتر میرباقری با اشاره به چهارمین وعده آیه‌ی ۵۵ سوره مبارکه نور به شیعیان، گفت: شیعیان در دولت موعود امام زمانی فقط خدا را می‌پرستند نه فقط شیعه بلکه همه مردم اینگونه خواهند بود و شرک از عالم به دست توحیدی امام زمان(عج) رخت برمی‌بندد نه فقط بت پرستی جاهلان بلکه شرک‌های نوین همچون شرکی که امروز در غرب در قالب اومانیسم ظهور کرده و انسان را به جای خدا، محور ارزش‌ها قرار داده است! یعنی تفکرات رنگ توحیدی گرفته و همه خد ا را می‌پرستند.

وی اضافه کرد: امروز جمعیتی از جهان نفس خویش را می‌پرستند اما در تفکر توحیدی رضای خدا مدنظر است و انسان اگر خدایی شود نور خدا در او شدت می‌گیرد اگرچه امروز مکاتب غربی بر آزادی به معنای آزادی از خدا را محور ارزش قرار داده‌اند اما با آمدن امام زمان(عج) همه اینها رنگ می‌بازد.

سه وظیفه منتظران امام زمان(عج)

دکتر میرباقری با اشاره به وظایف منتظران در عصر غیبت، بیان کرد: ذکر و یاد حضرت(عج) و ترویج نام امام زمان(عج)، آرزوی قرار گرفتن در زمره اصحاب ایشان ازجمله این وظایف است، چنان‌که در کتاب «غیبت» نعمانی، جلد ۱، صفحه ۲۰ از امام معصوم(ع) نقل است که: «اگر کسی خوشحال می‌شود از اصحاب امام زمان(عج) باشد سه کار انجام دهد: منتظر باشد، با پرهیز شدید از گناه عمل کند و حسن خُلق پیشه کند ...» چنین فردی اگر هم از دنیا برود اجر یاری امام مهدی(عج) را خواهد داشت. امام رضا(ع) به دعبل خزاعی بعد از آنکه اشعاری را درباره امام زمان(عج) خواند، فرمودند: «می‌خواهی او را بشناسی؟» ... سپس ادامه دادند: «امام بعد از من فرزندم محمد و بعد از او فرزندش علی و بعد از او، فرزندش حسن و بعد از وی، فرزندش حجت قائم(عج) است که انتظارش را می‌برند و وقتی ظهور کند، همه از او اطاعت خواهند کرد ... ای دعبل! حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیشتر نمانده باشد خدا این روز را طولانی می‌کند تا اینکه امام زمان(عج) خروج و زمین را پر از عدل و داد کند». (بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۴).

میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه آنکه در شب  و روز نیمه شعبان، باید دل‌های ما در تپش باشد و شب را در دعا و استغفار و ذکر و زیارت‌های منتسب به امام زمان(عج) سپری کنیم. خوب است در نیمه شعبان به نام امام زمان(عج) به بندگان و شیعیان خیر برسانیم و برای سلامتی ایشان دعا کنیم، این روز را به شکرانه میلاد حضرت(عج) روزه بگیریم در مجموع عرض ارادت به پیشگاه ایشان ابراز داریم در قلب خود شوق و اشتیاق به امام مهدی(عج) را افزایش دهیم که اگر ایشان دستمان را بگیرند به انحراف نمی‌رویم.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.