رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در این شهرستان، که نخستین مورد آن چهارم فروردین شناسایی شده بود، ‌ اکنون به ۳۵ نفر رسیده است.

شمار مبتلایان کرونای انگلیسی در نیشابور به ۳۵ نفر رسید

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن عظیمی‌نژاد  در نشست ستاد مقابله با کرونا نیشابور اظهار داشت: نخستین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در نیشابور، مردی ۷۰ ساله بود که جواب آزمایش ۹ نفر از کسانی که با وی در ارتباط بودند نیز مثبت شده است و آزمایشی که جمعه گذشته از ۹۷ نمازگزار این شهر صورت گرفت، مشخص کرد که ۲ نفر از آنان گرفتار ویروس کرونا هستند.

وی افزود:‌ تاکنون سه هزار و ۴۷۵ دُز واکسن کرونای روسی، چینی و هندی به شهرستان نیشابور تخصیص یافته و تزریق شده است.

وی با بیان اینکه شواهد و قرائن از حرکت کشور و منطقه به سوی خیز چهارم کرونا حکایت دارد، ‌ گفت:‌ شمار آزمایش‌های مثبت کرونا در این شهرستان که تا بهمن و اسفند پارسال کمتر از ۲۰ درصد بود اکنون از ۵۰ درصد گذشته است و شمار بیمارانی که با لوله‌گذاری در مجاری هوایی اکسیژن دریافت می‌کنند به ۳.۲ رسیده است و حال آنکه این رقم در اواخر پارسال کمتر از ۲ درصد بود.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با انتقاد از برگزاری مراسم‌ها و دورهمی ها تصریح کرد: مراسم عروسی به جای یک چهارم ظرفیت سالن با چندین برابر ظرفیت برگزار می‌شود و لازم است محدودیت تردد برای روز طبیعت از ساعت ۵ عصر دوازدهم فروردین امسال اعمال شود.

مقابله با کرونا باید جامعه محور باشد

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز گفت: هرجا که در حوزه پیشگیری با برنامه‌ریزی وارد شده ایم، موفقیت‌های بیشتری کسب کرده ایم و این یک‌ کار جمعی است و در این‌ حوزه‌ها باید به شکل جامعه محور عمل کرد و برای ترویج فرهنگ عدم حضور در دورهمی‌ها، باید همه نهادها و مجموعه‌ها وارد کار شوند.
علیرضا قامتی افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸۹ درصد از مبتلایان به کرونا از طریق دورهمی‌ها، مراسم‌های ترحیم و در سفرها گرفتار شده اند که باید برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرد و اگر مدیریت نداشته باشیم هر شخصی بنا به سلیقه خودش عمل می‌کند.
وی اظهار داشت: از ۱۷ اسفند پارسال تا دوم فروردین امسال هیچ فوتی بر اثر کرونا نداشتیم‌ اما از ۲ فروردین‌ تا امروز ۶ نفر بر اثر کووید ۱۹ جان باخته اند و آمار بستری‌ها هم رو به افزایش است و از آن ‌مهم‌تر جواب آزمایش‌های مثبت کرونا نیز از ۱۵ درصد به ۵۲ درصد رسیده است.
وی با اشاره به محدودیت‌های تردد در روز طبیعت، افزود: طبق ابلاغیه نیروی انتظامی، برپایی دورهمی‌ها و اجتماع در بوستان‌ها و فضای سبز در همه مناطق شهری، روستایی و گردشگری شهرستان ممنوع است.

اتاق اصناف بر بازار نظارت کند

دادستان نیشابور نیز گفت: با توجه به باز بودن بازار، اصناف به سلیقه خود عمل کرده و بیشتر آنان به دلیل نگاه اقتصادی که دارند، مانع ورود افراد بدون ماسک نمی‌شوند و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز در بازار رعایت نمی شود.
سیدمحمد حسینی افزود: باید از طریق اتاق اصناف یک دستورالعمل به همه واحدهای صنفی ابلاغ شود و فعالان صنوف موظف شوند که آنرا در واحد صنفی خود نصب کرده و بر اساس آن رفتار کنند.
وی اظهار داشت: باید به شیوه های گوناگون شهروندان را توجیه کرد که از ترددهای غیرضرور خود بکاهند و حال آنکه اکنون ۵۰ تا ۷۰ درصد تردد خانواده ها در سطح شهر غیرضروری است.
دادستان نیشابور همچنین بر ضرورت جلوگیری از فعالیت غیررسمی دست‌فروشان و پرنده‌فروشان در بازار این شهر تاکید و اضافه کرد:‌ بسیاری از واحدهای ضایعاتی که در غرب شهر و در منطقه مسکونی استقرار دارند مصداق عینی مزاحمت برای شهروندان و تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی هستند که شهرداری باید با استناد به بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تکلیف آنها را مشخص کرده و از فعالیت آنها جلوگیری کند.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.