بوشهر- هنگامی‌که سخن از صادرات و ارزآوری می‌شود غالباً محصولاتی مانند فولاد و پتروشیمی و حوزه‌های صنعت و معدن به ذهن متبادرمی شود اما از آنجاکه ایران اسلامی جایگاه تولید محصولات کشاورزی است لذا برنامه‌ریزی و صادرات محصولاتی چون خرما می‌تواند به همان اندازه فولاد برای کشور ارزآوری داشته باشد.

نخل داران بوشهر نیازمند حمایت و پشتیبانی؛ صادرات کام کشاورزان را شیرین می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: باوجوداینکه خرمای بوشهر شهرت جهانی داشته و به قول بسیاری از کارشناسان مشتری دست‌به‌نقدی نیز دارد اما کشاورزان حوزه نخل و خرما علی‌رغم تلاش‌ها و زحمات بسیار زیادی که در طول سال متحمل می‌شوند، سود چندانی از فروش خرما نصیبشان نمی‌شود و همواره از این موضوع شکایت دارند.

نخل داران جنوب کشور در حال حاضر رضایت چندانی از بازار فروش نداشته و لذا خواهان حمایت و پشتیبانی دولت برای رفع مشکلات هستند.

لزوم کاهش خام‌ فروشی

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: متأسفانه بخشی از خرمای استان بوشهر به‌صورت خام به فروش می‌رود که کمترین ارزش‌افزوده را برای استان دارد.

ابراهیم رضایی یکی از آفت‌های مهم در عرصه نخل و خرمای استان بوشهر را خام‌فروشی این محصول دانست و بیان کرد: خام‌فروشی خرما باعث می‌شود تا کمترین سود نصیب نخل دارانی شود که بیشترین زحمت را در تولید خرما کشیده‌اند و این در حالی است که واسطه‌ها بدون هیچ زحمتی بیشترین سود را می‌برند.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم تقویت زنجیره ارزش خرما در استان تصریح می کند: باید از سرمایه‌گذاران حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری حمایت مناسبی صورت گیرد.

وی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ارائه تسهیلات مناسب برای توسعه صنایع مرتبط با خرما در استان را ضروری دانست و گفت: کم‌کاری در این زمینه باعث می‌شود تا فرصت‌های زیادی را از دست دهیم.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید خرمای استان بوشهر باکیفیت مناسب بسته‌بندی و فرآوری شود تا راه خود را در بازارهای جهانی بازکرده و مشتری‌پسندتر شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری

در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه خرمای استان بوشهر دارای کیفیت بسیار بالایی است و قابلیت تبدیل به سایر محصولات را دارد اظهار می‌کند: در این راستا تلاش شده تا صنایع مربوطه در این استان فراهم شود اما هنوز کافی نیست.

محمدتقی منوچهری بابیان اینکه ۱۳ درصد از سطح نخیلات کشور در بوشهر است و در این استان ۱۲.۷ تولید خرمای کشور راداریم می‌افزاید: ۵.۵ میلیون اصله نخل در استان بوشهر داریم که سالانه ۱۶۵ هزار تن در سطح ۳۴ هزار هکتار در استان بوشهر تولید می‌شود.

منوچهری از افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان خبر داد و اضافه کرد: ظرفیت صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر هم‌اکنون حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است که بخش زیادی از محصولات نخلستان‌های استان را پوشش می‌دهد.

حمایت لازم از بخش خصوصی

استاندار بوشهر در این رابطه می‌گوید: باید تلاش کنیم که این صنایع با همه ظرفیت خودکار کنند و خرمای استان ارزش‌افزوده بیشتری بگیرد.

عبدالکریم گراوند معتقد است بانک‌ها نیز باید حمایت لازم را از فعالان بخش خصوصی برای ورود به حوزه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر داشته باشند و شرایط مناسبی برای توسعه این صنایع فراهم شود.

وی عنوان می‌کند:  یکی از برنامه‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، حمایت از صنایع مرتبط با خرما و به‌منظور جلوگیری از خام فروشی این محصول است.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر کشاورزان سود مناسبی از فروش محصول خود نداشته‌اند که توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما زمینه را برای افزایش سود کشاورزان خصوصاً نخل داران فراهم خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.