زاهدان- درحالی‌که آسمان با چشمی قهرآمیز به شهروندان سیستان و بلوچستان نگاه کرده و غلظت گردوغبار در طی روزهای گذشته نفس بسیاری از شهروندان را گرفته حالا کمبود و قطعی‌های گاه و بی گاه آب نیز مزید بر علت شده است.

کمبود آب موجب اعتراض شهروندان زاهدانی شد

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: سال‌هاست مردم کلان‌شهر زاهدان با مشکل کمبود آب به‌ویژه در فصول گرم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معضلی که شهروندان را به ستوه درآورده و به دغدغه‌ای جدی برای مسئولان امر تبدیل‌شده است اما قطع آب در آخرین روزهای هفته سال گذشته آن‌هم در فصل زمستان موجب گلایه و البته و مشکلات بسیاری برای شهروندان شد که این قطعی آب جای سؤال داشت.

متأسفانه مشکل تأمین آب نه‌تنها در سال جدید رفع نشده است بلکه هم چنان ادامه دارد.

عدم دسترسی مردم به آب شرب

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی از کمبود و تأمین آب به‌عنوان یک چالش اساسی در استان یاد می‌کند و البته از واژه «بد مدیریتی» استفاده می‌کند.

فدا حسین مالکی می‌گوید: موضوع تأمین آب در سیستان و بلوچستان به یک چالش جدی تبدیل‌شده؛ چه در حوزه آب شرب، چه آب کشاورزی و چه آبی که برای مراکز صنعتی در مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: بخشی از مناطق استان به‌ویژه در چابهار و مناطق جنوب استان هنوز از آب بهداشتی بهره‌مند نیستند.

نماینده مردم زاهدان اظهار می‌کند: حتی در خود شهر زاهدان درصدی از مردم هستند که هنوز نتوانسته‌اند از آب بهداشتی بهره‌مند شوند و در نقاط مختلف نیز این مشکل را داریم و همچنان از تأمین آب بهداشتی که بتواند سلامت مردم را تأمین کند فاصله زیادی داریم.

وی در خصوص به‌کارگیری واژه بد مدیریتی نیز توضیح می‌دهد: متأسفانه ضعف مدیریت در حوزه آب وجود دارد به‌طور مثال اگر در زاهدان محله‌ای برای چند ساعت آب آن قطع می‌شد، حتی یک نفر هم از مردم عذرخواهی نمی‌کرد.

مالکی اذعان می‌کند: ما با وزیر نیرو راهکارهایی را مطرح کردیم، هم در بحث انتقال آب و هم تغییرات مدیریتی که در سطح استان باید انجام شود.

وی بابیان اینکه ضعف مدیریتی را نمی‌شود کتمان کرد و خواسته مردم نیز باید انجام شود و نظارت و کنترل صورت بگیرد می‌افزاید:  در این زمینه سؤالی هم از وزیر نیرو مطرح کردیم و تعداد زیادی از نمایندگان نیز آن را امضا کردند و لذا تا رفع کامل مشکل همچنان سؤال ما از وزیر نیرو مطرح است.

افزایش جمعیت و افزایش مصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در توضیح قطعی‌های مکرر و اعتراض شهروندان توضیح می‌دهد:

در سال گذشته مشترکان جدیدی در حاشیه شمال شهر و ۱۰۰ درصد اراضی غرب شامل شهرک الغدیر، مسکن مهر سه خانواری، شهرک جهاد و شهرک برق زاهدان اضافه شدند که این جمعیت خود به کمبود آب شرب دامن زده است.

علیرضا قاسمی در این راستا می‌گوید: در زمان کنونی برای افزایش میزان ظرفیت تولید و تأمین آب پایدار، منابع آبی جدیدی وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: در طول تمامی تابستان‌های گذشته با قطع مداوم و روزانه آب تمام مناطق شهر به مدت حداقل ۱٠ ساعت مواجه بودیم و با این شرایط و کمبود جدی آب که تنها مختص این استان نیست و در کشورمان تبدیل به بحرانی فراگیر شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه نسبت به اجرای ۲ پروژه مهم شامل راه‌اندازی فاز چهارم آب‌شیرین‌کن زاهدان با ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و تأمین آب اضطراری این شهر از دشت «حرمک» با عملیات حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه و همچنین با بهره‌گیری از قطعات اجراشده‌ خط دوم انتقال آب از چاه نیمه که بلااستفاده مانده بود اقدام شده است می‌افزاید: مجموع این عملیات بااین‌حال تنها بخشی از کمبود آب شهر زاهدان را جبران می‌کند.

۳۵ درصد جمعیت زاهدان با کمبود آب مواجه هستند

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات اتصال خط اول به دوم انتقال آب به زاهدان در ۲ماه اخیر لاجرم باید در پنج مرحله انجام می‌شد خاطرنشان کرد: در پی این اقدام با قطعی‌های مداوم موجب نارضایتی در بین مردم این شهر شد که از همه شهروندان مجدد عذرخواهی می‌شود.

قاسمی اذعان می‌کند: به دلیل نیاز روزافزون و رشد بی‌رویه جمعیت در زاهدان با کمبود بیش از ۸۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۳۵ درصد جمعیت این شهر مواجه بوده و هرچه به تابستان نزدیک شویم بحران آب بیشتر مشخص می‌شود.

وی در خصوص قطعی آب نیز بیان می‌کند: همان‌طور که می‌دانید آب شرب از طریق لوله‌ای به طول ۲۰۰ کیلومتر از چاه نیمه‌های زابل به شهر زاهدان منتقل می‌شود که به دلیل عمر بالای تأسیسات و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی مانند قطع برق و یا خرابی در تأسیسات لذا با خاموش شدن پمپ‌ها تأمین آب در این کلان‌شهر با مشکل جدی مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.