معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از این استان طی یک سال اخیر به ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار رسید.

۱.۳ میلیارد دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اشرفی  افزود: حجم واردات کالا به خراسان رضوی نیز در این مدت ۱۸۸ هزار تن به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار بود. 

وی ادامه داد: هرچند صادرات کالا در سال گذشته به دلایلی از جمله بحران جهانی شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی روند کاهشی داشت اما خراسان رضوی با برخورداری سهم چهار درصدی از سبد صادرات کشور جزو معدود استانهایی بود که تراز بازرگانی مثبت داشت. 

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بر این اساس تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در سال گذشته مثبت و معادل ۹۵۲ میلیون دلار ثبت شد.  

وی افزود: رشد صادرات کالا از خراسان رضوی به چین، هلند، عمان، ارمنستان و تاجیکستان طی یک سال اخیر نشانگر بهبود تنوع در بازارهای مقصد صادرات این استان است.

اشرفی ادامه داد: با وجود همه محدویتها پارسال رشد ۵۷ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی به چین، رشد ۲۷۰ درصدی آن به هلند و افزایش ۵۱ درصدی صادرات به عمان ثبت شد.

وی گفت: حجم صادرات خراسان رضوی به ارمنستان نیز در یک سال اخیر  ۲۱۸ درصد و به تاجیکستان ۳۵ درصد افزایش یافت. 

معاون استاندار خراسان رضوی، کشورهای افغانستان، ازبکستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان را پنج کشور نخست مقصد کالاهای صادراتی این استان بر اساس ارزش دلاری آنها در سال گذشته اعلام کرد. 

خراسان رضوی در حوزه صادرات کالا ظرف سالهای اخیر در زمره پنج استان برتر کشور قرار داشته است.

کالاهای عمده صادراتی این استان شامل زعفران در بسته بندیهای ۱۰ تا ۳۰ گرمی، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است.

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.