رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد گفت: در بحث انرژی‌های نو، استان خراسان رضوی درصد خیلی کمی از تولید انرژی را دارد و کمتر از یک درصد از فعالیت های اقتصادی کل استان مختص انرژی های نو است.

انرژی‌های نو چه سهمی از فعالیت‌های اقتصادی در خراسان رضوی دارند؟

به گزارش قدس آنلاین، محسن شادمان، در خصوص میزان خودکفایی خراسان رضوی در حوزه انرژی های نو اظهار کرد: بررسی خودکفایی یک استان یا یک کشور بحث ساده‌ای نیست، اینکه یک استان یا یک کشور در این زمینه‌ها خودکفا شود به نصب امکانات و تجهیزات بستگی دارد. ما اکنون یک کارخانه در بیرجند داریم که پنل خورشیدی می‌سازد، یک یا دو کارخانه هستند که تجهیزات دیگر پنل‌های خورشیدی را می سازند. در زمینه نیروگاه بادی اما موضوع خیلی پیچیده‌تر است چون برای انرژی نو بحث‌های زیادی وجود دارد و آن چیزی که عمدتاً در ایران استفاده می شود پنل های خورشیدی و انرژی بادی است و زمین گرمایی و جزر و مد در ایران کمتر مورد استفاده است.

وی افزود: در استان خراسان رضوی مزارع بادی خوبی داریم. در منطقه خواف در بحث انرژی خورشیدی تپتانسیل خوبی وجود دارد که می‌تواند منبع خیلی خوبی برای نیروگاه خورشیدی باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد همچنین گفت : تقریباً بحث همه صنایع ما زیرساخت‌های سوخت (آب، برق و گاز) است و حدود ۲۰ درصد صنعت استان ما زیرساخت صنایع انرژی دارند و ما تعداد زیادی تولید کننده در زمینه برق و آب و گاز در استان داریم.

شادمان در پاسخ به این پرسش که شرایط سرمایه گذاری در حوزه انرژی چگونه است؟ عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بسیار نادیده گرفته شده است به دلیل اینکه مصرف کننده نهایی دولت است و عمدتاً هر کسی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند نمی‌تواند محصول و تولید را متوقف کند و یا به کس دیگری عرضه کند. به دلیل همین بی اعتمادی که در اثر مطالباتی که بخش‌های مختلف از بخش دولتی دارند به وجود آمده، سرمایه گذاری در این زمینه مقداری کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در یک شهرک صنعتی تعداد زیادی شرکت و سرمایه گذار از تولید چیپس و پفک تا محصولات پزشکی و غیره سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما در همان شهرک صنعتی کمتر کسی‌ست که برای تامین آب یا برق سرمایه گذاری کرده باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد توضیح داد: بستر ایجاد سرمایه گذاری در حوزه انرژی، ابتدا اعتماد و اطمینان سرمایه گذار برای حفظ سرمایه‌اش نسبت به تداوم فروش و مسائل این چنینی‌ست که متاسفانه چنین بستری فراهم نیست. در وهله اول باید اعتماد سرمایه گذار نسبت به برگشت سرمایه جلب شود و گرنه هیچ سرمایه گذاری صورت نخواهد گرفت.

شادمان همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای جلب مشارکت سرمایه گذاران در حوزه انرژی در خراسان رضوی گفت: در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد بحث‌ها و رایزنی‌هایی داشته‌ایم اما متاسفانه شرایط این اعتماد نسبت به چند سال قبل حتی منفی تر شده و ما در این زمینه به جای پیشرفت پسرفت داشته‌ایم، آن هم به این علت که مصرف کننده نهایی و انحصاری دولت است. نرخ انرژی، نرخ واقعی نیست و اقتصاد انرژی به دلیل مسائل سیاسی، یک اقتصاد مریض و معیوب است. بدلیل این که اگر آب یا برق را قطع کنیم در کشور با بحران اجتماعی رو به رو خواهیم شد  این دلایل باعث شده اقتصاد انرژی یک اقتصاد مریض باشد و در اقتصاد مریض کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در بحث انرژی‌های نو، استان خراسان رضوی درصد خیلی کمی از تولید انرژی را دارد و کمتر از یک درصد از فعالیت های اقتصادی کل استان مختص انرژی های نو است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.