خوزستان- اراضی کشاورزی خوزستان در سال سه بار زیر کشت می‌رود و از همین رو این استان رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است اما میزان آبی که برای این تولید باید مصرف شود این روزها خود به علامت سؤال بزرگی تبدیل‌شده است که از چه منبعی باید تأمین شود؟

خوزستان عطش دارد؛ کشت برنج با محدودیت روبروست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: یکی از برتری‌های این استان در کشاورزی وجود تالاب‌های فراوان است اما با این‌وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند اصولی کشاورزی حفاظتی، بهبود  خاک، تغییر الگوی کشت به‌منظور استفاده از گیاهان کم‌مصرف را باید در دستور کار قرارداد.

اگرچه کارشناسان برکشت های کم آب توصیه دارند اما خوزستان همواره یکی از مناطق کشت برنج است که منابع آبی بسیاری را به مصرف می‌رساند.

محدودیت کشت

کشت برنج در این استان هرساله تابع وضعیت بارندگی‌ها و آب ذخیره‌شده در پشت سدهاست لذا سال گذشته سازمان نیرو اعلام کرد که مناطق حوضه کرخه مانند شهرهای کوت سید نعیم، ابوحمیظه، روستاهای ابوجلال، غوابش حمودی، مرعی، گلبهار، جلالیه، سید عزیز، بریچه، جرگه سیدعلی، شهرستان هویزه و روستاهای تابعه حق برداشت آب را از کانال های ابیاری برای کشت برنج ندارند.

هرچند بسیاری از کشاورزان به این دستورالعمل‌ها توجهی نکرده و به کشت این محصول ادامه دادند اما همین موضوع موجب شکایت وزارت نیرو و باز شدن پای برخی از کشاورزان به دادگاه شد.

گفتنی است در این راستا برخی از کارشناسان کشاورزی معتقدند که ممنوعیت  و یا محدودیت کشت، نابودی کشاورزی و معیشت هزاران خانوار کشاورز به دنبال خواهد داشت اما از طرفی وزارت نیرو اعتقاد دارد آب را باید مدیریت کرد.

 وضعیت آب خوب نیست

در همین  حال معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به کاهش ۲۷ درصدی آوردها در حوضه‌های آبی استان و وقوع خشک‌سالی هشدار می‌دهد و می‌گوید: امکان تأمین آب موردنیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوضه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.

فراز رابعی  اظهار می‌کند:  با توجه به کاهش چشمگیر آوردها در حوضه‌های کرخه و مارون، اگر بارش مناسبی اتفاق نیفتد، در تابستان تنش خشکسالی را با شدت و ضعف خواهیم داشت.

وی بابیان اینکه در حوضه‌های کرخه و مارون پیشنهاد دادیم که از کشت‌های پرمصرف جلوگیری شود و کشاورزان باید این را بدانند که به دلیل محدودیت منابع آب، امسال برخلاف سال‌های گذشته امکان کشت شلتوک نیست.

رابعی می‌گوید: با استانداری و جهاد کشاورزی مکاتبه شده که امسال امکان تأمین منابع آبی در حوضه کرخه و مارون برای کشت شلتوک وجود ندارد.

به گفته وی، در تابستان امسال تأمین حقابه زیست‌محیطی نیز همچون حقابه کشاورزی، به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست.

کاهش منابع آبی

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم‌چنین اظهار می‌کند: از ابتدای سال آبی جاری (۱۴۰۰-۹۹) تاکنون ۹ میلیارد و ۹۷۶ میلیون مترمکعب آورد به خوزستان داشتیم که نسبت به شرایط نرمال در مدت مشابه که ۱۴ میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، ۲۷ درصد کاهش آورد را نشان می‌دهد.

رابعی بابیان اینکه آوردهای حوضه کرخه کاهش ۳۳ درصدی داشته، ادامه داد: آوردها در این مدت در حوضه کرخه یک میلیارد و ۹۸۱ میلیون مترمکعب بوده، این در حالی است که میزان آوردهای این حوضه در سال‌های نرمال ۲ میلیارد و ۹۵۵ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی از آغاز سال آبی جاری (مهر ماه ۱۳۹۹) تاکنون، میزان بارش و میزان آوردها به حوضه‌های آبی خوزستان کمتر از انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده و کاهش قابل‌توجهی نسبت به شرایط نرمال دارد.

وی هم‌چنین اظهار می‌کند: در همین مدت، آوردها در حوضه دز کاهش ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد به‌طوری‌که ورودی به سد دز تاکنون ۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون مترمکعب بوده اما میزان آورد در سال‌های نرمال در این حوضه، سه میلیارد و ۸۲۲ میلیون مترمکعب بوده است.

گفتنی است خوزستان در ۱۵ سال گذشته با خشک‌سالی مواجه بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشک‌سالی‌ها بوده است.

در ۲ سال بعدازآن با بارندگی‌های شدید شاهد وقوع سیلاب در این استان بودیم که سیل سال ۹۸-۹۷ خسارات زیادی برجای گذاشت. اکنون با گذشته ۲ سال پرباران، نگرانی از بازگشت خشک‌سالی در خوزستان به وجود آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.