بندرعباس- مشاهده هزاران ماهی مرده بر روی شن‌های ساحل جاسک نه‌تنها در آخرین روز از تعطیلات موجب نگرانی بسیاری از مردم شد بلکه دوستداران محیط‌زیست را نیز بر آن داشته تا از مرگ دسته‌جمعی این آبزیان پرده بردارند.

مرگ در ساحل جاسک صف کشید؛ کشتار گربه‌ماهی‌ها در ابهام

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: حدود یک کیلومتر از ساحل به‌صف ماهیان مرده‌ای اختصاص دارد که در ساحل شمالی جاسک واقع در محله «مقسا» تا خور شیلات با بالا آمدن آب هرلحظه به شمار لاشه این آبزیان اضافه می‌شود.

پدیدار شدن هزاران لاشه گربه‌ماهی مرده در ساحل جاسک حالا باری دیگر تبعات آلودگی نفتی را پررنگ‌تر کرده است.

گفتنی با توجه به اینکه آب‌های شهرستان، محل تردد نفت‌کش‌های کشورهای مختلف است، احتمال تخلیه مواد نفتی توسط شناورها در آب‌های دور از ساحل وجود دارد.

به گزارش قدس آنلاین این نخستین بار نیست که این منطقه به مواد نفتی آلوده و برای محیط‌زیست دردسرساز می‌شود.

گفتنی است آبان ماه سال گذشته نیز ساحل محله«مقسا» شهر جاسک به‌صورت متمرکز و اطراف ساحل مذکور به‌طور پراکنده گلوله‌های نفتی موسوم به «تاربال» به‌وفور یافت شد.

شهرستان جاسک از مناطق قدیمی گردشگری جنوب که قرار است در سال‌های آینده به‌عنوان یکی از نقاط راهبردی در امر صادرات نفت کشور بدل شود همواره در معرض آلودگی نفتی از خشکی و ساحل قرار دارد.

سرازیرشان لکه‌های نفتی به ساحل بندر جاسک که مکانی مفرح و مناسب برای پر کردن اوقات فراغت اهالی این شهرستان ازجمله شنا کردن در فصل تابستان تبدیل‌شده‌ است، خطرات زیادی برای مردم و خسارت به محیط‌زیست و آبزیان دریایی در برداشته است که مرگ هزاران ماهی در چند روز گذشته گواه همین ادعاست.

آثار بیماری و آلودگی مشاهده نشد

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان جاسک در خصوص دلیل احتمالی مرگ گربه‌ماهی‌ها توضیح می‌دهد: با توجه به مشاهدات انجام‌شده احتمال آلودگی و بیماری بسیار کم بوده و فرضیه صید این‌گونه ماهیان محتمل‌تر است.

علی رنجبر عنوان می‌کند: هیچ‌گونه آثار بیماری یا آلودگی در این ماهیان دیده نشده و از طرفی فقط همین یک‌گونه ماهی در ساحل مشاهده‌شده که فرضیه بیماری و آلودگی را رد می‌کند.

وی عنوان می‌کند: از سویی صیادان بومی تأکیددارند این ماهی‌ها در صید آن‌ها بودند، اما به علت حجم زیاد تور پاره شده و این آب لاشه ماهی‌ها را به ساحل برده است.

وی بابیان اینکه این احتمال به واقعیت نزدیک است ادامه می‌دهد: بااین‌حال اظهارنظر قطعی را در آینده انجام خواهیم داد.

احتمال آلودگی نفتی

درحالی‌که رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان جاسک احتمال هرگونه آلودگی را رد می‌کند اما مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با تائید گزارش‌های مردمی منتشرشده درباره مرگ تعدادی ماهی در سواحل جاسک در نخستین اظهارنظر خود می‌گوید: به‌احتمال‌زیاد آلودگی نفتی دلیل‌ این اتفاق است.

حبیب مسیح تازیانی البته فعالیت‌های صیادی را رد نکرده و اظهار می‌کند: بررسی میدانی و نمونه‌برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام‌شده بیماری نیز به‌عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.

نفت جان می‌گیرد

علت حادثه مرگ گربه‌ماهی‌ها هر چه که باشد اما نشت نفت و آلودگی خلیج‌فارس از گذشته‌های دور همیشه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دوستداران محیط‌زیست مطرح بوده است.

پس‌ازاینکه نفت وارد دریا شد باد، امواج، جزر و مد و… لکه‌های نفتی را جابجا کرده و باعث پخش شدن آن‌ها می‌شوند.زمانی که نفت در سطح آب پخش می‌شود، کشیده شده و لایه نفتی را تشکیل می‌دهد. به گفته اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست لکه‌های نفتی نزدیک به ۵۰ سال است به‌صورت جدی در خلیج‌فارس وجود دارد و موجب نابودی خلیج‌فارس می‌شود.

تأثیرات آلودگی نفتی بر روی جوامع گیاهی شامل کاهش فتوسنتز فیتوپلانکتون ها به علت کاهش میزان نفوذ نور خورشید به اعماق دریا به علت انتشار نفت روی سطح دریا، از بین رفتن تخم و لارو ماهیان و سایر آبزیان، کاهش زادآوری ماهیان، ترک زیستگاه آلوده به مواد نفتی توسط ماهیان، تجمع مواد نفتی در جگر و کیسه صفرای آبزیان، پوشانده شدن سطح آب‌شش توسط مواد نفتی و ممانعت از تبادل گاز اکسیژن و دی‌اکسید کربن و نهایتاً خفگی آبزیان و تغییرات ژنتیکی در ماهیان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.