۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 746062

تورم و بی‌ثباتی اقتصاد دو مانع مهم تولید

حامد محمدی‌شهرودی، استاد مدیریت دانشگاه

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تحویل سال ۱۴۰۰ و همچنین سخنرانی‌های پس از آن به موضوع تولید، پشتیبانی و رفع موانع آن اشاره جدی داشته‌اند، به طوری که به منظور هدف‌گذاری سازمان‌ها و تلاش همه‌گیر برای دستیابی به این هدف، شعار امسال را با مفهوم «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مطرح کردند. شعارهای سال‌های دهه اخیر و همچنین سال جاری نشان‌دهنده اهمیت فراوان تولید در گردش اقتصاد کشور است. بخشی از تولیدات به محصولات فیزیکی و برخی به تولید دانش، اطلاعات و ارائه خدمات اشاره دارد. به عبارتی مفهوم تولید، به تولید کالاها و خدمات و هر مفهومی که برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند، خطاب می‌شود. کارآفرینی ارتباط بسیار نزدیکی با تولید و چرخه آن دارد؛بنابراین به‌ منظور پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، باید به شرکت‌های در حال تأسیس، شرکت‌ها و سازمان‌های در حال فعالیت و همچنین شرکت‌های تعطیل توجه ویژه شود. در هر مرحله موانعی وجود دارد که می‌توان برطرف کرد. برخی موانع به‌ صورت عمومی در زمینه تولید مطرح هستند که در سلسله یادداشتی آن را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین مانع تولید، تورم و نداشتن ثبات اقتصادی است. هیچ تولیدکننده‌ای علاقه به عدم‌ثبات بازار ندارد. تورم در کشور یعنی محیط کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی، مشتریان ناپایدار، بازار کنش‌گرایانه، تصمیم‌های کوتاه‌مدت، استراتژی‌های ناپایدار، تصمیم‌ها در شرایط بحرانی، افزایش فردگرایی به دلیل موقعیت بحرانی، تصمیم‌های متمرکز، کاهش توان خرید مواد اولیه، کاهش توان در زمینه خرید تجهیزات و حتی ساخت تجهیزات، کاهش توان مالی در زمینه‌های پیشبرد فروش و تبلیغات و همچنین ضعیف شدن سیستم‌های توزیع در شرکت‌ها. در مجموع تورم از مهم‌ترین موانع تولید است که نیاز به یک تلاش دسته‌جمعی دارد و این تلاش دسته‌جمعی نیاز به عزم مسئولان در زمینه استفاده از متخصصان و کارشناسان علم اقتصاد و مدیریت و همچنین فرهنگ‌سازی درست دارد.

اقتصاد دولتی نسبت به بخش خصوصی دارای ناکارآمدی بیشتری است و دولت به‌ منظور استفاده و کسب منفعت، گاهی مردم را وارد برخی از بازارهای ناپایدار کرده است. بسیاری از افراد جامعه با سرمایه‌گذاری در بورس ضررهای هنگفتی داشته‌اند و ورشکست شده‌اند و عده‌ای دیگر نیز در این میان ثروتمندتر شدند؛ اما آنچه به‌ عنوان یک موضوع مهم در بین جامعه به‌ صورت میدانی مطرح‌ شده بود، تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود بوده که موجب ورود آن‌ها به بازارهای واسطه، دلالی و بازارهای ناپایدار و ناکارآمد شده است. حتی حضور مردم بدون هیچ تخصصی در بورس، می‌توانست به تولیدات کمک کند، اما با اتفاقات پیش‌آمده و شواهد موجود، اعتماد مردم به بورس (و در نتیجه دولت) پایین آمده است؛بنابراین ‌اعتماد نکردن مردم به دولت و کاهش سرمایه‌گذاری مردم در بخش تولید، از موانع دیگر تولید در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.