سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پیشنهاد مجدد طرح بازگشت گام به گام به برجام از سوی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد شرط توقف اقدامات جبرانی ایران در برجام برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکا و راستی آزمایی آن توسط ایران است.

دست رد تهران به پیشنهاد "بازگشت گام به گام" از سوی واشنگتن

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: همانطور که بارها به روشنی گفته شده است، هیچ طرح گام به گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجدد اعمال و یا ابتدائا برقرار کرد  و همچنین تحریم هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:  بدیهی است این رفع تحریم ها باید موثر بوده و مورد راستی آزمایی توسط ایران قرار گیرد.

خطیب زاده همچنین تاکید کرد: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی آزمایی صورت خواهد گرفت.

در حالی که وال‌استریت ژورنال مدعی شده مقامات آمریکایی حضورشان در نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین را تایید کرده اند،  جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود قصد داریم درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگو کنیم. وی گفته هیچ تحریمی را برای برداشته شدن، از پیش اعلام نمی‌کنیم اما یقینا می‌گوییم که گام‌های کاهش تحریمی که آمریکا باید در تبعیت از برجام بردارد هم جزو موارد گفت‌وگو خواهد بود. وی افزوده است درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگو می کنیم.

با این حال سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسئول پیگیری برجام در واکنش به ادعای حضور نمایندگان و هیئت آمریکایی در مذاکرات وین تاکید کرد که آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

وی افزود: اینکه سایر طرف های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد،   به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هرجای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.

در همین حال روز جمعه  هم یک مقام بلندپایه مطلع به پرس تی وی گفت بر اساس دستورالعمل غیر قابل تغییر رهبری ایران، هرگونه نتیجه کمیسیون مشترک برجام که در آن ایده رفع گام به گام تحریم‌ها و یا مذاکره غیر مستقیم با آمریکا مبنا باشد، قابل پذیرش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.