بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: تا زمانی که تکلیف متغییرهای بنیادی در اقتصاد کشور مشخص نشده باشد پیش بینی یک روند با ثبات برای بازار سرمایه کار بسیار سختی خواهد بود اما با این حال در پایان سال ۱۴۰۰، بورس در مقایسه با بازارهای موازی سودده‌تر خواهد بود.

پیش‌بینی روند باثبات بازار سرمایه مستلزم تعیین تکلیف متغیرهای بنیادی اقتصاد/بورس امسال هم سودده‌تر از بازارهای موازی

«بهروز خدارحمی» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: تا زمانی که دو تا سه متغییرهای بنیادی در اقتصاد به عنوان ورودی بورس نداشته باشیم، تغییری رخ نمی دهد. یکی از آن ها این است که تورم هدف گذاری شده مان چقدر است و یکی دیگر این است که نرخ بهره بانکی قرار است چقدر تعیین شود.

خدارحمی افزود: متغیر دیگر تاثیرگذار این است که نرخ برابری ارز چقدر خواهد بود و تا زمانی که این ۳ متغییر تعیین تکلیف نشود شاید پیش بینی یک روند با ثباتی برای بازار سرمایه بسیار سختی باشد. به جهت اینکه تک تک تحلیل‌گران بر این ۳ متغییر که بایستی به صورت پیش فرض به آن‌ها داده شود پیش می‌روند و با این ۳ متغییر برآورد می‌کنند و طبیعتاً نیز هر فردی یک برآوردی از این متغییرها دارد و نهایتا به جواب‌های متفاوتی می‌رسیم و نتیجه این می‌شود که احتمال رسیدن به اجماعی که مبتنی بر آن اجماع یک روندی در قیمت‌های بازار شکل بگیرد بسیار کم می‌شود.

اولویت بازار از نظر ناظر این است که هیجان کنترل شود

این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با تغییر دامنه نوسان و یا احتمال حذف دامنه نوسان نیز تصریح کرد: درخلال نوسانات اخیر بازار یک پیش فرض در ذهن نهاد ناظر بر شورای عالی بورس وجود داشت که آنچه به بازار آسیب می‌بیند و در یک ساله گذشته نیز آسیب دیده است یعنی چه در زمانی که صعودی و پر رونق بود و چه این روزها که بازار منفی شده است، مهمترین عامل مؤثر هیجان بوده است.

وی افزود: البته اینکه این پیش فرض تا چه اندازه ای درست باشد مشخص نیست، در عین حال اگر این پیش فرض درست بوده باشد که البته به نظر بنده آنچه مد نظر نهاد ناظر بر شورای عالی بورس بوده هم این بوده است، بنابراین مبتنی بر این نظر به این رسیدند که بایستی به طریقی هیجان اضافی که در بازار وجود دارد را که البته تا حدودی ممکن است به بازار پویایی ببخشد را کنترل کنند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که اولویت اول بازار این است تا هیجان مهار و کنترل شود که به همین جهت باعث شد تا همان قانون دامنه نامتقارن اجرا شود.

بورس امسال هم سودده‌تر از بازارهای موازی

خدارحمی در باره چشمنداز بلندمدتی که برای بازار سرمایه متصور میتوان بود نیز گفت: در نهایت و با تمام آنچه عنوان شد به نظر بنده بازار سرمایه در پایان سال مالی ۱۴۰۰ همچون سال ۱۳۹۹ نسبت به سایر بازارهای مالی سودده تر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.