به نظر می‌رسد گفتگو و رایزنی رؤسای ستادهای مشترک ارتش روسیه و آمریکا هم نتوانسته از سطح و رنگ تنش میان دو بلوک مسکو و ناتو در مورد تحولات و اوج گیری مجدد درگیریها در شرق اوکراین بکاهد، تا آنجا که امروز سخنگوی وزارت خارجه روسیه برای واشنگتن در مورد مداخله نظامی در اوکراین خط و نشان کشید.

افزایش دوباره تنش میان روسیه، ناتو و آمریکا بر سر اوکراین

قدس آنلاین: تحولات داخلی و اوج گیری دوباره درگیری میان نیروهای ارتش اوکراین با معارضین و جدایی طلبان این کشور کم کم به تنش و درگیری لفظی میان مقامات سیاسی و نظامی روسیه ناتو و در رأس آن ایالات متحده آمریکا بدل می‌شود.

تحرکات نیروهای نظامی و افزایش تدارکات نظامی و شمار نیروهای مسلح روسیه در مرزهای غربی با اوکراین از جمله در کریمه در روزهای اخیر موجب واکنش مقامات کشورهای غربی عضو پیمان ناتو و البته آمریکا شده است. در مقابل مقامات مسکو نیز ناتو و آمریکا را به مداخله در امور اوکراین و اقدامات تحریک آمیز و تشدید کننده تنش متهم می‌کنند.

دیکیتری پسکوف در واکنش به انتقادها و اعتراضهای مقامات ناتو و آمریکا در مورد تحرکات ارتش روسیه، گفته بود  "فدراسیون روسیه اختیار دارد نیروهای مسلح خود را در داخل خاکش حرکت دهد،  این نباید کسی را آزار دهد و خطری کسی را تهدید نمی‌کند. "
پسکوف بیان کرد: "فدراسیون روسیه همواره اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت مرزهای خود انجام می‌دهد. "

وی تلویحا این موضوع را واکنش روسیه به افزایش فعالیت نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو، سایر گروه‌ها و کشورهای خاص در امتداد مرزهای روسیه خواند.

 رایزنی فرماندهان ارشد نظامی روسیه و آمریکا

در سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته به همین بهانه و در پی شعله ور شدن درگیریها میان ارتش اوکراین با جدایی طلبان در منطقه دونباس در شرق این کشور،  یک کشتی بزرگ حامل تجهیزات و ادوات نظامی از جمله خودرو های نظامی به حجم ۳۵۰ تن را روانه اوکراین کرد.

به دنبال تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین و ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تجمع نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای این کشور، روسای ستاد ارتش روسیه و آمریکا امروز (پنجشنبه) درباره این مساله گفت و گوی تلفنی کردند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش این کشور و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در گفت و گویی تلفنی در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف مذاکره و تبادل نظر کردند.

گفت‌وگوی تلفنی رؤسای ارتش آمریکا و روسیه درباره رویارویی نظامی در سوریه |  خبرگزاری فارس

در این بیانیه آمده است: با توجه به ادعای نظامیان اوکراینی مبنی بر تمرکز نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای شرقی این کشور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در تماس با همتای روس خود تلاش کرد تا در این مورد کسب اطلاع کند.  

خبرگزاری تاس هم گزارش کرد که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با «روسلان خومچاک» فرمانده کل قوای اوکراین نیز گفت و گو کرده است.  خومچاک فرمانده کل ارتش اوکراین، به تازگی مسکو را متهم به اتخاذ سیاست تهاجمی علیه کی‌یف کرده است.

اما این تنش پس از آن شعله‌ورتر شد که روز جمعه جو بایدن در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری اوکراین بر حمایت قاطع کشورش از استقلال و تمامیت ارضی در برابر "تجاوزهای ادامه‌دار روسیه در کریمه و دنباس" تاکید کرد. اقدامی که مسکو آنرا نشانه تمایل آمریکا به مداخله مستقیم یا غیر مستقیم نظامی در درگیریهای شرق اوکراین تلقی می‌کند.

خط و نشان مسکو برای کیف، ناتو و واشنگتن

به همین دلیل هم امروز سخنگوی وزارت خارجه روسیه، وعده پنتاگون درباره حمایت از کی‌یف در صورت درگیری نظامی با مسکو، را به "دوستی خاله خرسه" تشبیه کرد و سناتور روس هم به دولت اوکراین توصیه کرد: بیش از حد به وعده‌های آمریکا اعتماد نکند.

خبرگزاری «نووستی»،  "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد،  کمکی که پنتاگون وعده آن را به مقامات کی‌یف در صورت درگیری نظامی با روسیه داده، بیشتر شبیه "دوستی خاله خرسه"  است و منفعتی برای اوکراین ندارد.

زاخارووا در این باره گفت: «چنین اظهاراتی چیزی جز "ابراز دوستی خاله خرسه" نیست و فایده‌ای برای اوکراین نخواهد داشت. برای حل و فصل اوضاع، همه باید برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند و آن دستیابی به صلح پایدار در مناطق شرق اوکراین است.»  

هشدار مسکو درخصوص عواقب انتقال تروریست‌ها - تابناک | TABNAK

این دیپلمات روس یادآور شد که ایالات متحده با ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی و همچنین "سخنان تهاجمی و تحریک آمیز"، تنها مقامات اوکراین را به نادیده گرفتن و ادامه عدم رعایت توافقات مینسک تشویق می‌کند. به عقیده وی، چنین رفتاری از جانب مقامات واشنگتن مغایر با تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل درباره حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین است.

روز جمعه وزارت دفاع اوکراین پس از مذاکرات "آندری تاران" وزیر دفاع این کشور با "لوید آستین" رئیس پنتاگون، اعلام کرد که واشنگتن آماده حمایت از کی‌یف در صورت درگیری نظامی با روسیه است.

پس از این مذاکرات، وزیر دفاع آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و یادآور شد که ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ به اینطرف، به عنوان بخشی از کمک‌های خود در راستای تأمین امنیت اوکراین، بیش از ۲ میلیارد دلار به این کشور اختصاص داده است. طرف آمریکایی همچنین اهداف خود برای تقویت هر چه بیشتر توان بالقوه نیروهای مسلح اوکراین را اعلام کرد.

در همین رابطه، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه ابراز عقیده کرده است که اوکراین در صورت درگیری با روسیه، نباید به وعده کمک آمریکا اعتماد کند.

به گفته این سناتور روس، تضمین‌های لوید آستین می‌تواند "معنای" دیگری داشته باشد: از تحریم‌های جدید ضد روسی گرفته تا ارسال تسلیحات نظامی. با این حال، مداخله مستقیم نظامی ایالات متحده در درگیری احتمالی بین اوکراین و روسیه، "جنون محض" است.

اتمام حجت لاوروف با ناتو

همزمان با این رجز خوانی‌ها و نزاع های سیاسی در تریبونها میان دیپلماتها و نظامیان دو کشور، مقامات ناتو تلاش دارند تا با فشار روسیه راپای میز مذاکره در مورد اوکراین بکشانند. موضوعی که با مقاومت و واکنش منفی مسکو روبرو شده است.

یک مقام ارشد ناتو روز گذشته به خبرگزاری وریترز گفت که نمایندگان کشورهای عضو این پیمان سفرای ناتوی روز پنجشنبه برای گفتگو درباره این وضعیت و تحرکات نیروهای روسیه با یگدیگر دیدار و رایزنی کرده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر در واکنش به این فشارها از سوی ناتو گفته بود  ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو می‌گوید روسیه از همکاری با شورای روسیه-ناتو امتناع می‌کند. ما از همکاری امتناع نمی‌کنیم ولی آنجا نمی‌نشینیم که درباره اوکراین بشنویم.

لاوروف تصریح کرد : اوکراین به ناتو ربطی ندارد. با این حال، هنگامی که بحث شورای روسیه-ناتو پیش می‌آید، همواره اصرار دارند اولین موضوع، اوکراین باشد.

وزیر خارجه روسیه  در هشداری تاکید کرد: هرگونه تلاش جدید برای به راه انداختن جنگ در منطقه «دونباس» ممکن است به نابودی اوکراین ختم شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.