مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: در سال ۱۳۹۹ اهدای عضو از ۵۳ مرگ مغزی در استان انجام شد که از این تعداد، به ۳۳۰ نفر عضو و بافت پیوند زده شده است.

۵۳ اهدای عضو از مرگ مغزی و ۳۳۰ دریافت عضو در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: در سال ۱۳۹۹ اهدای عضو از ۵۳ مرگ مغزی در استان انجام شد که از این تعداد، به ۳۳۰ نفر عضو و بافت پیوند زده شده است و از مجموع ۳۳۰ نفری که موفق به دریافت عضو و بافت شده‌اند، ۱۲ نفر کلیه، ۳۵ نفر کبد، ۹۴ نفر قرنیه، ۱۴۱ نفر پوست، ۳ نفر قلب، یک نفر پیوند هم‌زمان کبد و کلیه، ۲ نفر پیوند هم‌زمان کلیه و پانکراس در بیمارستان منتصریه مشهد دریافت کرده‌اند.
او افزود: همچنین ۲ قلب پیوندی به تهران، ۳۰ کلیه و ۱۰ کبد پیوندی نیز به شیراز فرستاده شده است. از مجموع ۵۳ عمل اهدای عضو از مرگ مغزی در سال گذشته، ۱۱ اهدا در شش‌ماهه اول و ۴۲ اهدا در شش‌ماهه دوم بوده است که این تغییر به‌دلیل بهترشدن وضعیت کرونایی استان در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ بوده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو از مرگ مغزی در سال ۹۹ ادامه داد: سال ۹۸ اهدای عضو از مرگ مغزی ۱۲۵ مورد بوده است که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو روبه‌رو بودیم.

خالقی بیان کرد: در سال جدید نیز عمل دریافت عضو اهدایی از مرگ مغزی تاکنون انجام نشده است که امیدواریم باتوجه‌به تغییر رنگ کرونایی استان و استفاده از واکسن، وضعیت بهتری را در پیش داشته باشیم. اکنون تمام بیماران دیالیزی و تمام افرادی که عضو دریافت می‌کنند واکسیناسیون شده‌اند و واکسن کووید ۱۹ دریافت می‌کنند.

 تاکنون ۱۰۳۶ عمل اهدای عضو در بیمارستان منتصریه انجام شده است که از این تعداد ۴۲۸۱ نفر موفق به دریافت عضو یا بافت شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.