در حالی که رسانه‌های افغانستان زمان برگزاری نشست ترکیه را ۱۶ آوریل اعلام کرده‌اند اما اظهارنظر مشاور امنیت ملی این کشور نشان می‌دهد که دولت در مخالفت و سردرگمی درباره این نشست صلح به سر می‌برد.

شمارش معکوس برای نشست ترکیه و تردید دولت اشرف غنی

قدس آنلاین: رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که نشست صلح استانبول برای افغانستان از ۱۶ آوریل سال جاری میلادی (۲۷ اردیبهشت) به مدت ۱۰ روز آغاز می‌شود.

این در حالی است که «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان اظهارداشت که مشاوره‌ها درباره دستورکار، افراد شرکت کننده و زمان برگزاری نشست ترکیه ادامه دارد اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

وی به خبرنگاران در کابل گفت که نمایندگان آمریکا و ترکیه در دوحه با تیم‌های مذاکره دولت افغانستان و طالبان در حال رایزنی هستند.

از سوی دیگر، خلیلزاد نیز صبح امروز پس از ورود به کابل رایزنی‌ها درباره صلح افغانستان را با مقامات و چهره‌های سیاسی این کشور آغاز کرده است.

به نظر برخی کارشناسان، نشست ترکیه برای صلح افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که اعضای مهم طالبان شرکت کنند، این نشست ممکن است نتیجه‌ای در جهت رسیدن به صلح این کشور داشته باشد.

قرار است این نشست بین‌المللی به ‌رهبری سازمان ملل و با مشارکت کشورهای منطقه در ترکیه برگزار شود تا درباره استقرار دولت انتقالی، نقش طالبان و اپوزیسیون دولت در دولت آینده افغانستان توافقاتی صورت گیرد.

با این حال، پس از اعلام آمادگی ترکیه برای میزبانی از صلح افغانستان و پیشنهاد آمریکا برای حکومت مشارکتی، رئیس جمهور افغانستان به گفته کارشناسان در مخالفت با چنین نشستی، طرح برگزاری انتخابات زودهنگام را پیشنهاد کرد که به نظر کارشناسان با توجه به شرایط این کشور و ناامنی امکان اجرا ندارد.

این در حالی است که احزاب سیاسی و حتی نمایندگان پارلمان افغانستان نیز بدون هماهنگی با دولت کابل، تلاش می‌کنند تا طرح صلحی را به نشست صلح ترکیه ارائه دهند.

در همین رابطه کمیته مشترک احزاب سیاسی در افغانستان در بیانیه‌ای با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بوجود آمده در اجلاس ترکیه اعلام کرد به هیچ کسی نباید اجازه داد تا برای منافع شخصی، روند صلح را با چالش روبرو کند.

اعضای این کمیته ابراز امیدواری کردند که با همکاری جهانی و منطقه‌ای و تلاش‌های طرف‌های سیاسی شرکت کننده، راه حل مناسبی برای پایان جنگ بیش از چهار دهه افغانستان پیدا شود و تصریح کردند که به رایزنی با طالبان و دولت کابل ادامه خواهند داد.

این کمیته متشکل از احزابی چون «حزب جمعیت اسلامی» به رهبری «صلاح‌الدین ربانی»، «حزب اسلامی» به رهبری «گلبدین حکمتیار»، «حزب وحدت اسلامی افغانستان» به رهبری «محمد کریم خلیلی»، حزب «جنبش ملی اسلامی» به رهبری «مارشال عبدالرشید دوستم»، حزب افغان ملت، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق و حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.