چابهار- حتما شما هم شنیده اید که جزیره کیش را به چینی ها فروختند؛ دریای خزر و حتی بوشهر را به روس ها دادند و حالا قرار است که طی سند ۲۵ ساله بندر چابهار را نیز دو دستی تقدیم چینی ها کنند؟!

«بندر چابهار» نقطه تلاقی سرمایه گذاری با جمهوری چین

قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: در حال حاضر فضای مجازی این روز ها پر شده از پیام های دلسوزانه ای که تلاش دارد تا مردم را از خواب غفلت بیدار کرده و به گونه ای از تاراج رفتن خاک وطن جلوگیری کند!

 متاسفانه پیام هایی از این دست هر از چندگاهی در فضای مجازی در کشورمان دست به دست می‌شود و گاه خشم و انزجار عمومی از آن‌ها به بیرون از فضای مجازی نیز راه پیدا می‌کند؛ پیام‌هایی که حالا چند روزی است یکی دو نسخه از آن‌ها دست به دست می‌شود و در کانون توجه قرار دارد.

بر اساس این پیام‌های اخیر، پیرو سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، جزیره کیش به چینی‌ها واگذار شده است و پیرو توافقاتی دیگر بوشهر در اختیار روس‌ها قرار گرفته است! پیام‌هایی که گویی از چندین دهه و حتی سده قبل به امروز رسیده اند و قصد دارند ایرانیان را نسبت به واگذاری مام وطن هشیار کرده و به این وسیله مانع از دست درازی اجانب شوند!

نقش چینی ها در توسعه چابهار

سرمایه گذاری شرکت های بزرگ حال از هر کشوری که باشد امری عادی و معمول در جهان است و لذا این سرمایه گذاری ها یمشترک به معنای واگذاری آب و خاک میهن و یا پیش فروش کشور نیست.

چابهار به‌عنوان نقطه‌ تلاقیِ منافع مشترک ایران و چین در اسناد مهم منطقه‌ای، توسعه محور شرق و سواحل مکُران، از بازیگران اصلی و موردتوجه هر دو طرف است و اجرای توافقات انجام شده، می‌تواند به این همکاری سرعت ببخشد.

بندر شهید بهشتی چابهار در همین راستا از سال گذشته با ایجاد سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشته و لذا این مسیر ترانزیتی مورد توجه بسیاری از تجار هند، افغانستان، پاکستان و چینی هاست.

ترانشیپ کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این رابطه می‌گوید: سال گذشته درحالی‌که جهان تحت تأثیر اپیدمی کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد.

بهروز آقایی بابیان این‌که سال گذشته در این راستا اولین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک به مقصد بندر«تیان جین» در کشور چین ارسال شد، ادامه داد: این محموله با ترانشیپ از طریق چابهار به بندر موندرای هند ارسال شد که پس از تخلیه در این بندر و بارگیری به کشتی دیگری به مقصد نهایی منتقل شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر این‌که با ارسال این محموله، این کریدور جدید نیز برای بندر شهید بهشتی گشوده شد، تصریح کرد: درگذشته محموله‌هایی که از طریق بندر چابهار به هند ارسال می‌شد، ابتدا به بندرعباس یا بندر جبل علی منتقل و ازآنجا با کشتی عازم چین می‌شد که مسیر و هزینه اضافه‌ای را به صاحبان این کالاها تحمیل می‌کرد.

آقایی اضافه کرد: با اقدام جدید بندر شهید بهشتی در راستای گشوده شدن این کریدور، کاهش چشمگیری در هزینه حمل شاهد خواهیم بود و از سویی کالاها با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسد، این اقدام برای ارسال کالا برای سایر مقاصد ازجمله ویتنام، تایلند و مالزی نیز در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کالاهای افغانستان درگذشته از طریق کراچی پاکستان به کشورهای مختلف ارسال می‌شد که با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات مطلوب توسط بندر چابهار، تجار و صاحبان کالای کشور افغانستان راغب به استفاده از این بندر استراتژیک جهت انتقال محموله‌های خود به سمت مقاصد هدف شدند.

توسعه محور شرق

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این رابطه اظهار می‌کند: چابهار به‌عنوان دروازه ورود به ایران، فعال‌ترین منطقه سواحل مکران و نقطه تلاقی در سند مهم منطقه‌ای، توسعه محور شرق، توسعه سواحل مکران، از بازیگران اصلی، مهم و موردتوجه هر دو طرف این سند همکاری است و بر پایه اطلاعات قبلی، توافقات و قراردادهای امضاشده، اجرای این سند می‌تواند همکاری طرفین را سرعت ببخشد.

 عبدالرحیم کردی اظهار می‌کند: برنامه همکاری جامع فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» فراتر از یک قرارداد، توافق‌نامه یا تفاهم‌نامه بوده و به‌عنوان یک سند راهبردی میان دو کشور مطرح است که در حوزه بین‌الملل یک ظرفیت بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود. اما این سند راهبردی که زمینه توسعه همکاری ایران با دومین قدرت اقتصادی جهان را فراهم کرده، برای سواحل مکران به‌خصوص چابهار از اهمیت مضاعفی برخوردار بوده و دربندهایی از این سند به‌طور مستقیم به چابهار و سواحل مکران اشاره‌شده است؛ گویا اینکه چابهار محل تلاقی دو اقتصاد ایران و چین است.

پتروشیمی محور همکاری  

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار محور دوم برنامه راهبردی همکاری ایران و چین را به عرضه پایدار نفت خام به چین، مشارکت در ساخت و تجهیز مخازن ذخیره‌سازی نفت و افزایش صادرات پتروشیمی می‌داند و می‌گوید: با توجه به برنامه توسعه مجتمع‌های پتروشیمی در چابهار و قرار گرفتن این مجتمع‌ها بر کرانه اقیانوس هند، تولیدات پتروشیمی چابهار، سهمی جدی در تحقق این بنددارند.

کردی می‌افزاید: احداث مجتمع پتروشیمی چابهار نیز با توانایی تولید بیش از ۲۰ میلیون تن مواد پتروشیمی در قالب سه فاز از سال ۱۳۹۲ برنامه‌ریزی و از سال ۱۳۹۴ هم‌ساخت نخستین مجتمع تولید متانول آن شروع‌شده است.

وی می‌گوید: ظرفیت فاز نخست مجتمع پتروشیمی چابهار هشت و نیم میلیون تن متانول است که این مقدار متانول در پنج مجتمع تولیدی هرکدام با ظرفیت یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در سال تولید خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۱۳۹۶ و در پی مطالعات مفصل کنوانسیون نفت، گاز و پتروشیمی چین ساخت هاب دوم پتروشیمی چابهار موردتفاهم قرار گرفت که در سال ۱۳۹۸ مجدداً این توافقنامه به مدت دو سال تمدید شد.

 تکمیل و توسعه راه‌آهن

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار یکی دیگر از محورهای همکاری را تکمیل راه‌آهن شرق غرب ایران و ایجاد راه‌آهن زیارتی پاکستان، ایران، عراق و سوریه و همین‌طور راه‌آهن شمال به جنوب عنوان کرده و می‌گوید: راه‌آهن چابهار جغرافیای تجارت دنیا را تغییر خواهد داد و کسانی که نگاه دوربین و درک حقایق‌سنج دارند، می‌بینند که اگر راه‌آهن چابهار به سواحل دریای سیاه مدیترانه شود، در مدت ۵۰ سال این بندر محقر کوچک خراب، نخستین بندر دنیا خواهد شد.

کردی می‌افزاید: حال برنامه راهبردی ایران و چین یک‌صد سال بعدازآن ضرورت تاریخی راه‌آهن چابهار را مورد تأکید قرار داده است.

احداث فرودگاه

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار بابیان اینکه منطقه آزاد چابهار یک فرودگاه بین‌المللی را در دست‌ساخت دارد که راه‌اندازی حجم مبادلات تجاری و ترانزیتی سواحل مکران را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و مسیر خطوط هوایی بزرگ جهان را به سمت ایران تغییر می‌دهد بیان می‌کند:  قرارداد ساخت این فرودگاه با یک شرکت چینی به ارزش ۴۸۳ میلیون یورو منعقدشده و تأییدیه‌های سایناشور چین برای آن اخذشده است لذا بدون تردید این پروژه استراتژیک علاوه بر جایگاه ویژه در این سند همکاری، نقطه تحول شهر لجستیک چابهار است.

ایجاد ظرفیت‌های شیلاتی

کردی سرمایه‌گذاری در کشاورزی، شیلات و آبخیزداری را از دیگر بسترهای همکاری با چین عنوان کرده و اظهار می‌کند: چابهار و کنارک ۲۳ درصد آبزیان و ۷۰ درصد تن ماهیان کشور را تأمین می‌کنند لذا این ظرفیت به دلیل جغرافیای اقیانوسی و توان و ظرفیت بومی محلی پتانسیل یک هاب منطقه‌ای شیلاتی را فراهم کرده است.

وی اذعان می‌کند: خصوصاً که پرورش ساحلی آبزیان به دلیل اقلیم ویژه از مزیت‌های خاص این مناطق است. این همکاری استراتژیک امکان بهره‌گیری بین‌المللی برای سرعت بخشیدن برنامه‌ها را دارد.

ساخت شهر هوشمند

وی هم‌چنین ساخت شهر هوشمند در مکران و به‌خصوص تیس را از دیگر برنامه راهبردی ایران و چین عنوان کرده و می‌افزاید: چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، دارای سهم قابل‌توجهی در اقتصاد و توسعه ایران خواهد شد و با راه‌اندازی مجتمع‌های بزرگ صنعتی و بالادستی همچون پتروشیمی و فولاد، جمعیت قابل‌توجهی از متخصصان و نیروی کار داخلی و خارجی به‌سوی چابهار روانه خواهند شد لذا  تحقق شهر هوشمند تیس و مکران که در برنامه راهبردی ایران و چین به آن اشاره‌شده، در چشم‌انداز ۱۴۱۰ چابهار هم مورد تأکید قرارگرفته است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اذعان می‌کند: در سال ۱۴۱۰ شهر چابهار و مناطق دیگر منطقه نظیر تیس از امکانات شهری مناسب برای سکونت و خدمات فرهنگی و رفاهی شهری مناسب برخوردار خواهند شد. امکاناتی همچون آب شیرین، گاز، مخابرات و اینترنت پرسرعت، و همچنین امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و ورزشی باکیفیت بالا از جذابیت‌های چابهار می‌شود.

وی تأکید می‌کند: این تصویر از آینده زندگی در سواحل مکران، فرصت پیش‌بینی‌شده در سند راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و به معنی آغاز یک تحول اساسی در توسعه زیرساخت‌های شهری و سکونت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام.مشخصا برای همین که بشدت عصبانی هستن.بخصوص روی استان سیستان که کلی امریکا و غرب حساب باز کرده بودن،که بتوان جدایش کنند،الان با این وضعیت احتمالا تا مدتی دیگر خودش جایگاه اول یا دوم اقتصاد ایران را خواهد داشت ! مطمعا عده ای هم چشم طمع بسیار زیادی دارن به این قابلیت و انعطاف در استان مختلف کشور! و دوست دارن انها را جدا و کشور تاسیس کنن! اما تا زمانی که خدا و اسلام باشد د راین کشور ... در خواب نخواهند دید..
  • سینا ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام.مشخصا برای همین که بشدت عصبانی هستن.بخصوص روی استان سیستان که کلی امریکا و غرب حساب باز کرده بودن،که بتوان جدایش کنند،الان با این وضعیت احتمالا تا مدتی دیگر خودش جایگاه اول یا دوم اقتصاد ایران را خواهد داشت ! مطمعا عده ای هم چشم طمع بسیار زیادی دارن به این قابلیت و انعطاف در استان مختلف کشور! و دوست دارن انها را جدا و کشور تاسیس کنن! اما تا زمانی که خدا و اسلام باشد د راین کشور ... در خواب نخواهند دید..