۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
کد خبر: 746189

اندیشکده شورای اروپایی در روابط خارجی (ECFR) در مقاله‌ای به افزایش رغبت کشورهای اروپایی به خرید واکسن اسپوتنیک روسی و فرصتی که می‌تواند در اعتمادسازی میان اتحادیه اروپا و روسیه به وجود بیاورد پرداخته است.

سلامت اروپا زیر بلیت واکسن روسیه

پس از اینکه اتحادیه اروپا با کمبود تولید واکسن از طرف کشورهای غرب این قاره مواجه شد، اکنون به استفاده از واکسن اسپوتنیک روسی متمایل شده است. اول از همه مجارستان خریدار این واکسن‌ها از روسیه شد و سپس اسلواکی نیز به آن‌ پیوست. چندین کشور دیگر مانند آلمان و ایتالیا نیز می‌خواهند این واکسن‌ها را در کشور خود تولید کنند.

در تئوری، ویروس کرونا یک معضل جهانی است که نیازمند کمک همه کشورهاست، اما واقعیت آن است قضیه واکسن کرونا به امری سیاسی بدل شده است. حتی اسم واکسن اسپوتنیک همگان را به یاد پروژه رقابت فضایی شوروی در جنگ سرد می‌اندازد و این کشور بدش نمی‌آید این یادآوری کوچک از آن زمان شکوهمند خود را برای غربی‌ها داشته باشد. اتحادیه اروپا همیشه تلاش داشته به تنهایی نقشی محوری در حوزه سلامت بازی کند اما اینکه اروپایی‌ها توسط واکسن روسی واکسینه شوند و حتی در کشورهایشان این واکسن را تولید کنند می‌تواند فرصت‌های جدیدی را میان دو طرف در حوزه اعتمادسازی به وجود بیاورد.

با وجود علاقه‌مندی اتحادیه اروپا به نداشتن وابستگی در حوزه سلامت، سیاست این حوزه هیچ‌گاه جزو اولویت‌های اصلی آن نبوده و به همین دلیل در ابتدای گسترش همه گیری ویروس کرونا، این اتحادیه واکنشی ضعیف دربرابر آن داشت. اما اکنون حوزه سلامت مسئله‌ای امنیتی برای اتحادیه محسوب شده اما فاقد توانایی راهبردی برای به اجرا گذاشتن آن است. با این وجود مسئله عدم وابستگی به کشور سومی به‌خصوص اگر آن کشور به عنوان رقیب ژئوپلتیک برای آن‌ها محسوب شود، در اولویت بالایی قرار دارد. پس از گذشت یک سال از شروع همه گیری، سرعت این اتحادیه در فراهم آوردن واکسن پایین‌تر از حد انتظار بوده و به همین دلیل کشورهای عضو این اتحادیه خود دست به کار شده و برای حل مشکلاتشان آستین بالا زدند.

واکسن اسپوتنیک روسیه حواشی زیادی را از همان ابتدا به همراه داشته اما هر چه بیشتر می‌گذرد، دانشمندان بیشتری آن را تأیید می‌کنند و با توجه به تأخیری که کشورهای غربی در ارائه واکسن خود دارند، روسیه هر روز بیشتر از پیش می‌تواند از اهرم فشار صدور واکسن‌های خود به کشورهای اروپایی سود ببرد. همان‌طور که گفته شد مجارستان و اسلواکی به صورت رسمی واکسن روسی را خریداری کرده‌اند و اتریش نیز برای خرید آن علاقه نشان داده است. بیشتر حواشی و سروصداها به این دلیل است هنوز آژانس دارویی اروپا (EMA) این واکسن را تأیید نکرده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به خرید آن مبادرت می‌ورزند جسارت زیادی را به خرج می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.