در زمانی که فکر می‌شد جهان تکنولوژی تحت سلطه مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک قرار گرفته است، یک اپلیکیشن کوچک با تعداد کمی سازنده توانست دنیا را به خودش خیره کند تا نشان دهد که هنوز هم می‌شود با تیم‌های کوچک، کارهای بزرگ کرد.

سخنگویی سخنگویان کشور در کلاب‌هاوس

قدس آنلاین: پس از موفقیت و رشد شبکه اجتماعی جدید کلاب‌هاوس در ایران، چند شب پیش هم در گفت‌وگوی صوتی ۸هزارنفره‌، وزیر ارتباطات و وزیرخارجه مستقیم با مردم صحبت کردند و همین موجب شد به داستان شکل‌گیری و رشد این شبکه بپردازیم.

باز هم ایلان‌ماسک

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس مخصوص گفت‌وگوهای صوتی است. هر کاربر می‌تواند اتاق‌هایی مخصوص گفت‌وگو درست کند و سپس دیگران با عضویت در آن اتاق، در یک زمان مشخص در مورد بحث مدنظر به گفت‌وگو بپردازند و مدیریت گفت‌وگو هم با مدیر اتاق خواهد بود.  این شبکه اجتماعی در ماه می ۲۰۲۰ توسط دو برنامه‌نویس به نام پانول دیویسن و روهان سث آغاز به کار کرد. در این یک سال فقط برای کاربران اپل قابل استفاده بوده و به تازگی چند توسعه‌دهنده اندروید نسخه‌های غیررسمی را منتشر کردند، اما هنوز نسخه رسمی کلاب‌هاوس برای اندروید رونمایی نشده است. ارزش این برنامه در یک ماه به ۱۰۰میلیون دلار و در کمتر از ۱۰ ماه به یک میلیارد دلار رسید که رکورد فوق‌العاده‌ای است. جالب اینجاست که این برنامه با سرمایه اولیه ۱۲ میلیون دلار شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۰ این برنامه نزدیک به یک میلیون دانلود از اپ‌استور داشت. در ژانویه و فوریه امسال بود که این برنامه به دلیل حمایت ایلان‌ماسک مورد توجه شدید قرار گرفت و در سه ماه اول ۲۰۲۰ افزون بر ۲میلیون دانلود را پشت سر گذاشت و مجموعاً ۱۳ میلیون کاربر iOS از آن استفاده کرده‌اند. ایلان‌ماسک در توییتی اعلام کرد قصد دارد در کلاب‌هاوس گفت‌وگویی را داشته باشد و از دنبال‌کنندگانش دعوت کرد  به این اتاق برای گفت‌وگوی صوتی بپیوندند. پس از آن در همان توییتر دعوت کانیه وست، خواننده مشهور آمریکایی، برای گفت‌وگو در کلاب‌هاوس را پذیرفت و پس از آن هم از ولادیمیر پوتین دعوت کرد در همین شبکه گفت‌وگویی داشته باشد.

همین مسائل موجب شد کلاب‌هاوس بر سر زبان‌ها بیفتد و میزان دانلود آن رشد کند. ایلان‌ماسک در چند ماه گذشته روی دو موضوع مهم دیگر در سطح جهانی نیز تأثیرگذار بود. نخست رشد قیمت بیت‌کوین پس از آن که در بیوتوییترش نوشت در حال سرمایه‌گذاری بر آن است و دیگری پیام‌رسان سیگنال که موجب شد میزان دانلود و استفاده از این اپلیکیشن افزایش یابد.

کارت دعوت و مزیت‌ها

یکی از موارد مهم در کلاب‌هاوس شیوه غیرمرسوم استفاده از آن است. در شبکه‌های اجتماعی برنامه را دانلود می‌کنید، شماره را وارد کرده و حساب کاربری می‌سازید. در این برنامه ابتدا باید توسط حاضرین در کلاب‌هاوس دعوت‌نامه‌ای برای شما ارسال شود تا بتوانید عضو پلتفرم شوید. بعضی‌ها این شیوه را روشی برای جلب‌توجه و خاص نشان دادن آن کردند، اما گروهی دیگر معتقدند ضعف برنامه‌نویسی و سرورهای ضعیف موجب شده تیم سازنده به دنبال رشد آرام باشند و همین موضوع سبب شده در سطح جهان و ایران بازار سیاه دعوت‌نامه کلاب‌هاوس داغ شود. در سایت ebay مبلغ این دعوت‌نامه تا ۴۰۰دلار هم رفته و در سایت دیوار تا ۶۰۰هزارتومان.

پرسشی پیش می‌آید که چرا کلاب‌هاوس تنها با یک ویژگیِ گفت‌وگوی صوتی تا این حد مورد توجه قرار گرفته است، آن هم وقتی سایر شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها تا این حد امکانات متنوع دارند! بسیاری از متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تب استفاده از کلاب‌هاوس فروکش خواهد کرد، اما بعضی معتقدند به دلیل کیفیت تماس صوتی بسیار بالا در نقاط مختلف جهان و همچنین ضبط نشدن گفت‌وگوها، این برنامه رشد کرده است. البته ضبط نشدن گفت‌وگوها هم برای کسانی که می‌خواهند بعداً گفت‌وگو را بشنوند، مسئله‌ساز است و هم برای دولت‌ها و نهادهای امنیتی، زیرا به سادگی می‌شود در یک اتاق گفت‌وگو نقشه‌های خرابکارانه کشید بدون آنکه ردی باقی بماند. علاوه بر آن عدم‌نیاز به ساخت گروه یا داشتن پی‌وی موجب شده ایجاد گفت‌وگو به ساده‌ترین شکل ممکن شود، بدون آن که افراد نگران حضور مزاحمان در چت شخصی باشند.

تاکنون رقبای دیگری هم وارد میدان رقابت در گفت‌وگوی صوتی شده‌اند و مهم‌ترین آن تلگرام است که مدتی پیش گفت‌وگوی صوتی را در گروه‌ها ایجاد کرده بود و پس از موفقیت کلاب‌هاوس در کانال‌ها نیز امکان آن ایجاد شد. علاوه بر تلگرام، توییتر هم به تازگی ویژگی Spaces را در همین حوزه ایجاد کرده است. براساس خبرها فیس‌بوک، لینکدین، اسپاتیفای و تیک‌تاک نیز به دنبال آن هستند تا ویژگی مشابهی را راه‌اندازی کنند. با توجه به اینکه جامعه مخاطبان و مردمی در تلگرام و توییتر شکل گرفته، احتمال موفقیت این دو پلتفرم در ادامه رقابت بسیار بالاست. 

سخنگویی سخنگویان کشور در کلاب‌هاوس

از ابعاد فنی ماجرا که بگذریم، شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که کلاب‌هاوس ایجاد کرده باشد، نوع ارتباط افراد مطرح و مسئول با مردم است. ایلان‌ماسک همراه با ولادیمیر پوتین به گفت‌وگو پرداخت، چند روز بعد هم بیل گیتس و مارک زاکربرگ در گفت‌وگوهای مختلفی شرکت داشتند. سلبریتی‌های معروفی مثل کوین‌هارت نیز در گفت‌وگوها حضور پیدا کرده‌اند. در ایران نیز گفت‌وگویی ۸هزارنفره به همراه دو وزیر خارجه و ارتباطات و سخنگوی وزارت خارجه تشکیل شد. در این گفت‌وگو آذری‌جهرمی مستقیماً به پرسش‌های مردم در مورد فیلترینگ توییتر پاسخ داده و دکتر ظریف هم مستقیماً بابت قرارداد ایران و چین و حواشی اطراف آن به صورت زنده و مستقیم توضیح داد. این اتفاق موجب شد مجدداً به یاد بیاوریم که شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌ها فراتر از اختراعی ساده هستند. این نوآوری‌ها نوع ارتباط مردم و توقعاتشان را عوض کرده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود مسئولان به فکر رابطه دوسویه باشند به جای رابطه بالا به پایین.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    مشابه داخلی ش را نداریم! که وزیر جوادین براش ذوق و شوق میکنن