رهبر معظم انقلاب برای چندمین سال پیاپی، شعار سال را مرتبط با حوزه تولید انتخاب کردند. شعاری که براساس آن قرار است موانع تولید رفع شود و پشتیبانی‌های لازم از فعالان این عرصه صورت بگیرد.

دیوان‌سالاری؛ مانع بزرگ تولید

برهمین اساس و به منظور تحلیل بیشتر این موضوع و شناسایی اولویت‌ها با حسن حسینی نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

مشکلات تکراری چند دهه!

حسن حسینی در ابتدا با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های تولید استان می‌گوید: اگر ۳۰ سال پیش هم قرار بود درباره چالش‌های صنعت و تولید بگویم، باز هم جوابی که امروز می‌دهم را همان سه دهه پیش نیز می‌گفتم. چیزی تغییر نکرده، سخت‌تر شده است ولی بهتر نشده است.

وی می‌افزاید: همان چالش‌هایی که بارها و بارها به اصحاب رسانه گفته‌ایم. همان سختگیری‌های بیجا، بروکراسی وحشتناک، دیوان‌سالاری اداری کشنده و... وجود دارد، هر چند سال رئیس جمهور

و وزیران جدید وعده‌هایی می‌دهند که امیدوارم این اتفاق خوب به زودی رخ دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی در ادامه درباره مشکلات همیشگی مانند تهیه مواد اولیه، مشکلات بانکی، بیمه، مالیات، بازار فروش ملی و بین‌المللی و... بیان می‌دارد: با توجه به مسائلی که در بحث تحریم‌ها در حوزه بین‌الملل داریم شاید بتوان گفت دو دهه پیش در بحث تولید وضعیت بهتری داشتیم زیرا تحریم‌ها سختگیرانه نبود.

وی خاطرنشان می‌سازد: در حال حاضر تولیدمان در روابط بین‌الملل با مشکلات زیادی مواجه است. امروز تولید در دهکده جهانی می‌تواند فعالیت کند و مربوط به یک کشور و یک منطقه نیست این در حالی است که در بحث انتقال پول ما با مشکلات مواجه‌ایم چون تحریم‌ها وجود دارد. همچنین تأمین مواد اولیه برای واحدهای ما مشکل است اما همکاران ما در این بخش یاد گرفتند که تحریم‌ها را دور بزنند. 

عمل برای شعار امسال

نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح می‌کند: با وجود تمام مشکلات واردکننده، صادرکننده و تولیدکنندگانمان به نوعی تحمل می‌کنند و این مشکلات را برطرف می‌کنند. متأسفانه دیوان‌سالاری اداری که ما در کشور داریم، بسیار بیشتر از تحریم‌ها، آن‌ها را اذیت می‌کند.

وی تأکید می‌کند: امیدوارم طبق شعار امسال، دولتی‌ها بیشتر کمک کنند زیرا یکی از موانع تولید، دخالت‌های بیش از حد دولت در تولید است. متأسفانه تولید در دست مردم نیست و همه چیز آن حکومتی و فرمایشی است. در واقع بخش خصوصی خودش تصمیم‌گیرنده نیست و دولت بدون توجه به نیازهای بخش خصوصی برایش تصمیم می‌گیرد و این مشکلات به وجود آمده است که امیدوارم امسال این مشکلات و موانع برطرف شود.

چشم‌انداز تولید استان

حسینی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز تولید در صنایعی که خراسان در روزگاری قطب آن محسوب می‌شده است، اظهار می‌دارد: اگر از بن‌بست‌های تحریم بگذریم چشم‌انداز آینده را مطلوب می‌بینم. در حال حاضر با توجه به قیمت ارز، واردات توجیه اقتصادی ندارد و خوشبختانه صنایع نساجی در شرایط خوبی به سر می‌برد. در صورتی که مواد اولیه قوطی‌سازی تأمین شود، مشکلی نداریم اما در تأمین ورق با مشکلاتی مواجه هستیم. همچنین در بحث تولید کفش به تازگی در تولید کفش دست‌دوز از شرایط مطلوبی بهره‌مند شده‌ایم. خوشبختانه با وجود تحریم‌ها بخشی از صنایع خیلی خوب کار می‌کنند حتی برخی صنایعی که در گذشته تولیدشان یک شیفت بوده در حال حاضر به سه شیفت رسیده است.

نبود ثبات و آرامش در اقتصاد

 حسینی تأکید می‌کند: متأسفانه در حال حاضر امنیت و آرامش در کار اقتصادی وجود ندارد. نمی‌توان گفت تولید تعطیل شده است در واقع تولیدکننده امنیت و ثبات اقتصادی ندارد.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار امسال که سال پشتیبانی و رفع موانع تولید است، اولویت مدیران و رفع موانع چه باید باشد و راهکارهای پیشنهادی چیست، تصریح می‌کند: مدیران ابتدا روی سربرگ همه نامه‌هایشان این شعار را چاپ خواهند کرد ولی برای تحقق این کار ابتدا نیاز به یک آیین‌نامه داریم و هر دستگاه و وزارتخانه‌ای در رابطه با پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها باید برنامه‌اش را اعلام کند تا ببینیم چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.