یک منبع رسمی در لبنان با اشاره به سفر تازه نخست وزیر مکلف لبنان به امارات اعلام کرد که گزینه جایگزین برای سعد حریری آماده است.

منبع رسمی لبنان: جایگزین حریری آماده است/ سعد در امارات به دنبال جلب رضایت سعودی‌ها

قدس آنلاین؛ به نقل از پایگاه خبری النشره طی چند روز گذشته فضای مثبتی در پرونده سیاسی لبنان حاکم شده بود که نشانگر تشکیل قریب‌الوقوع دولت آینده است؛ اما هنوز تلاش‌ها در سطح داخلی و خارجی به نتیجه کاملا مطلوبی نرسیده تا بتوان به شکل قطعی درباره زمان دقیق تشکیل کابینه در این کشور نظر داد.

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که توجه به اصرار «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور برای انجام تحقیقات جنایی و حسابرسی دقیق در امور مالی تشکیل دولت در زمانی نزدیک بعید به نظر می رسد؛ چرا که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان و متحدان وی موافق رسیدگی به حساب‌های مالی نیستند.

علاوه بر آن یک منبع رسمی لبنانی گزارش داد، گذشته از حسابرسی به امور مالی یک مانع بزرگ دیگر نیز در برابر مأموریت حریری برای تشکیل کابینه وجود دارد و آن فشار آمریکا و عربستان سعودی برای عدم حضور حزب الله در دولت آینده لبنان است؛ موضوعی که حریری قادر به انجام آن نیست. بنابراین امید به تشکیل دولت توسط حریری ضعیف به نظر می‌رسد.

این منبع تصریح کرد، سعد حریری توانایی ادامه دادن این وضعیت و بن بست سیاسی را ندارد و بنابراین اقدامات مناسب در زمان مناسب انجام خواهد شد و می‌توان گفت در حال حاضر فرد جایگزین برای حریری آماده است. البته منبع مذکور از افشای جزئیات در این زمینه خودداری کرد.

اما درباره فضای کلی تشکیل دولت در لبنان باید بگوییم به محض اینکه میشل عون به ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در خصوص ساختار دولت که تشکیل کابینه با حضور ۲۴ وزیر را پیشنهاد کرده بود پاسخ داد، حریری راهی امارات متحده عربی شد تا از «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی بخواهد مجوز تشکیل دولت در لبنان را از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای وی بگیرد. اگر سعد حریری در این سفر به هدف خود برسد احتمال تشکیل دولت در لبنان در زمانی کوتاه زیاد است، اما در غیر این صورت بن بست سیاسی لبنان همچنان ادامه خواهد داشت و حریری باید به دنبال بهانه جدیدی برای طولانی تر کردن بحرانی سیاسی این کشور باشد.

در مقابل برخی منابع نیز بر این باورند که نرمش حریری در برابر ساختار دولت و عقب نشینی از اصرار به حضور تنها ۱۸ وزیر در کابینه آینده می‌تواند نشانه مثبتی در راستای همکاری وی برای برون‌رفت لبنان از بحران سیاسی باشد.

این منابع اشاره کردند که خطوط کلی روند تشکیل دولت در لبنان ترسیم شده اما جزئیات بسیار مهمی مانند انتخاب نام وزرای دارای صلاحیت و کفایت هنوز مشخص نیست.

منابع مذکور در پایان اعلام کردند، اما اگر حریری از امارات برگردد و در دیدار با میشل عون در کاخ ریاست جمهوری شروط قبلی خود برای تشکیل دولت را مطرح کند به این معناست که او قصد تشکیل دولت را ندارد و باید منتظر مواضع جدید نخست وزیر مکلف لبنان باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.