کهگیلویه و بویر احمد-زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه شب ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند و هزاران خانه و سرپناه را بر روی سر مردمان این شهر آوار کرد که هنوز این سقف‌ها نتوانسته برپا و به سرپناه این مردم تبدیل شود.

سختی ساخت‌وساز در منطقه زلزله‌زده سی سخت

قدس آنلاین-گروه استان ها: زمین‌لرزه‌ شهر سی‌سخت به بزرگی ۵.۶ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه‌شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند و این حادثه تلفات جانی نداشت اما ده‌ها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد و به‌موجب این زمین‌لرزه تعداد۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

هم‌چنین از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحدهای تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و براثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی ازجمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت واردشده است.

عیدی نیروهای جهادی

پیش‌قراول نیروهای کمک دهنده به مردم سی سخت برای بازسازی را گروه‌های جهادی تشکیل می‌دهند.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج از حضور ۷۲ هزار نفر در قالب گروه‌های جهادی به منطقه زلزله‌زده سی سخت خبر  می‌دهد و می‌گوید:  بیشتر افرادی که در مناطق زلزله‌زده سی سخت در حال خدمت‌رسانی هستند، خادمین شهدایی بوده‌اند که  در یادمان‌های راهیان نور به زائرین شهدا خدمت می‌کردند.

روح‌الله حسین زاده اظهار می‌کند: در حال حاضر ۷۲ هزار نفر در قالب گروه جهادی از سراسر کشور در سی‌سخت جمع شده‌اند تا مردم زلزله‌زدگان کمک کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: ازجمله فعالیت‌های خادمین شهدا بازسازی خانه‌ها است و این گروهای جهادی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه کمک و همدلی در ایام عید به کمک مردم این منطقه آمده‌اند.

این در حالی است که پیش‌از این و در آخرین روز از هفته پایانی سال گذشته سرلشکر پاسدار حسین سلامی که به‌منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده شهر سی سخت وارد این شهر شده از دستور ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رسیدگی این منطقه آسیب‌دیده از زلزله خبر داد و گفت: دغدغه رهبر معظم انقلاب سرپناه مردم بوده و پیغام فرمودند برای تأمین سرپناه تمام نیروی خود را به کار بگیرید.

سردار حسین سلامی با اشاره به اینکه تا آخر در کنار شما خواهیم بود اظهار داشت: مردم سی سخت شب‌ها و روزهای سختی را در یک ماه گذشته سپری کردند.

گلایه شهروندان و مسئولان

ساخت‌وساز و بهسازی سی سخت باوجود وعده‌هایی که مسئولان داده‌اند اما مشکلات خاص خود را دارد.

در همین رابطه برخی از شهروندان می‌گویند: برای مسکن ملی ۴۰ میلیون تومان آورده نیاز است، در این رابطه زمین این طرح رابین دو فرد تقسیم کردند که مجموعه ۸۰ میلیون تومان وام می شدو لذا برای آزادسازی وام، باید فونداسیون اجرایی شود اما بعد از اجرای فونداسیون مبلغ اختصاص‌یافته هنوز بلوکه است و شهروندان در بلاتکلیفی هستند.

البته تعلل بانک‌ها و سختگیری در خصوص تسهیلات ازجمله مشکلاتی است که صدای استاندار را هم درآورده است و اظهار کرده که هیچ کوتاهی را نمی‌پذیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین رابطه بابیان اینکه بر اساس جدول زمان‌بندی مقرر بود آواربرداری تا پایان فروردین‌ماه به اتمام برسد اظهار کرد: با همکاری مردم و جدیت و تلاش مسئولان آواربرداری بالای ۷۰ درصد شهری انجام‌شده و پیش‌بینی می‌شود آواربرداری تا ۲۵ فروردین‌ماه به اتمام برسد که در این صورت یک هفته از برنامه زمان‌بندی جلو هستیم.

حسین کلانتری بیان کرد: مردم باید پس از صدور پروانه و دریافت مجوز بدون فرصت سوزی و از دست دادن زمان اقدام به ساخت‌وساز کنند تا از امتیازات ویژه‌ای که از سوی دولت در جریان سفر معاون اول به استان مصوب شد، به آن‌ها داده‌شده تا قبل از پایان این دولت بهره‌مند شوند.

وی  ابراز داشت: تاکنون ۷۰ درصد صدور پروانه در شهر سی سخت انجام‌شده و هم‌چنین کار پی‌کنی ۱۲۰ واحد مسکونی شهری و ۴۰ واحد روستایی و احداث فونداسیون برای ۴۰ واحد و نیز دیوارچینی ۸ واحد مسکونی به پایان رسیده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم‌چنین بابیان اینکه در خصوص مصالح ساختمانی ازجمله سیمان، آجر و میلگرد هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد افزود: مصالح ساختمانی به‌اندازه کافی تأمین‌شده و تاکنون ۳هزار تن میلگرد وارد شهرستان شده است.

کلانتری همچنین از آمادگی بانک‌ها درروند بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خبر داد و گفت: در این هفته جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها خواهیم داشت و قراردادهای لازم منعقد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.