عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: سند همکاری ایران و چین بر مبنای اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت پیگیری شده و پیش می‌رود.

همکاری ایران و چین بر مبنای اصول عزت، حکمت و مصلحت پیش می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  با بیان اینکه سه اصل مهم در سیاست خارجی کشور ما عزت، حکمت و مصلحت است، ادامه داد: این به آن معناست که عزت ملت بزرگ ایران باید حفظ شود، اقدامات بدون هرگونه تندروی، افراط و تفریط و حکمت آمیز باشد، آثار حکیمانه، درازمدت و بر اساس منافع و مصالح عمومی ملت ایران باشد و چنین برخوردی با همه کشورهای دوست و دشمن جاری و ساری باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اظهار کرد: دیگر کشورها نیز راهبردهای خود در همه بخشها را بر اساس منافع ملی کشورشان تدوین و اجرا می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اصل ایجاد روابط استراتژیک و اقدامات جبهه‌ای در جهان در حال پیشروی است به این معنا که دشمنان ما اقدامات جبهه‌ای می‌کنند و به عنوان نمونه آمریکا، اروپا و ایادی آنان در منطقه به صورت یک جبهه واحد اقدام و عمل می نمایند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه ما هم باید به صورت جبهه‌ای اقدام کنیم که البته کشورهایی مانند روسیه و چین هم به این ضرورت رسیده‌اند، اظهار کرد: کشورهایی که می‌خواهند مستقل از فشار غرب زندگی کنند به ضرورت تشکیل این جبهه رسیده‌اند.

وی بیان کرد: ما هم اول باید روابط خارجی و بین‌الملی‌مان را توسعه دهیم تا بتوانیم از خودمان بیشتر محافظت کنیم.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون چین، بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد، گفت: چین با روابط اقتصادی گسترده‌ای که دارد می تواند بسیاری از نیازهای اقتصادی ما را به خصوص در حوزه فناوری و تجهیزات تامین کند و ما نیز می‌توانیم نیازهای چین به ویژه در حوزه انرژی را برطرف کنیم.

قاضی‌زاده افزود: چین بازار گسترده کالاهای ایرانی و ایران مسیر ترانزیت کالاهای چینی است، بنابراین اصطلاحا اقتصاد ایران و چین مکمل هم هستند در صورتی که چنین شرایطی میان ایران و روسیه به این صورت قابل تصور نیست زیرا به عنوان مثال هم روسیه و هم ایران تولید کننده انرژی هستند و به گونه‌ای رقیب هستند اما چین اینگونه نیست.

این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به نیازی که کشور چین به انرژی دارد، بهتر است روابط کوتاه مدت و روزانه ما تبدیل به روابط بلندمدت شود و تفاهم نامه امضا شده پس از بررسی وجوه مختلف، تبدیل به قرارداد ‌شود که البته در ذیل آن نیز چند صد قرارداد با توجه به اصل ضرورت رعایت مصالح و صرفه و نفع طرفین باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: مثلا در حوزه نفت و انرژی باید منافع ملی در نظر گرفته شود، یا وقتی در مورد اشتغال صحبت می‌شود باید سهم طرف ایرانی در آن دیده شود و یا در حوزه فناوری و غیره باید منافع و مصلحت ایران در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.