حجت الاسلام گرجی گفت: هرکه از فرصت ماه رجب، شعبان و روزهای آغازین ماه مبارک رمضان استفاده کرده و از تعلقات دنیایی بریده باشد، لیاقت می‌یابد تا شب قدر را درک کند.

دهه آخر شعبان، فرصتی طلایی برای آمادگی درک شب‌های قدر است

قدس آنلاین: از ماه رجب و ماه شعبان به عنوان ماه آماده سازی جسم و جان برای ورود به ماه مبارک رمضان و میهمانی خداوند یاد می‌شود و مؤمنین به ویژه دهه آخر ماه شعبان را فرصتی طلایی برای آمادگی و رفتن به استقبال این ماه مبارک می‌دانند. پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم در آخرین جمعه یکی از ماه‌های شعبان خطبه‌ای را ایراد فرموده‌اند که در آن با تأکید بر ویژگی‌های منحصر به فرد ماه مبارک رمضان و شرایط و آداب ورود به این ماه بزرگ، بهترین راه‌ها برای بهره برداری از این ایام و ماه بندگی خدا را ترسیم کرده‌اند.

پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) در بخش هایی از این خطبه می فرمایند: ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا بهترین ماه‌ها، روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است، ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار داده شده‌اید.... پس با نیت‌های راست و دل های پاک، از خدا درخواست کنید که شما را برای روزه و تلاوت قرآن توفیق دهد؛ به درستی که شقی و بد عاقبت، کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.

براین اساس آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان با بهره جستن از فرصت های طلایی و اعمال و آدابی که در ماه شعبان برای آن ذکر شده، می‌تواند تضمین کننده موفقیت در روزه داری و عبادات در ماه میهمانی خدا باشد و امکان بهره برداری حداکثری از فیوضات این ماه را برای مؤمنین فراهم کند.

حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در این خصوص گفت: ماه رجب و ماه شعبان مقدمه ورود به ماه میهمانی خداست و از بندگان دعوت شده است تا در این دو ماه خود را پاکسازی و مهیا کنند تا لایق ورود به ماه مبارک رمضان شوند. امام خمینی(ره) می فرمودند هرکه از فرصت ماه رجب و شعبان و روزهای آغازین ماه مبارک رمضان استفاده کرده و از تعلقات دنیایی بریده باشد، لیاقت می یابد تا در شب‌های قدر بر خوان کرم پروردگار بنشیند و شب قدر را درک کند بنابراین ماه شعبان به ویژه این چند روز باقی مانده فرصت بسیار خوبی برای استفاده از ادعیه، اعمال و روزه داری این ماه جهت آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام گرجی در ارتباط با اهمیت این آمادگی افزود: در تعبیر عامیانه، هنگامی که انسان میهمان بزرگی می‌شود، با لباس پاکیزه و آراسته و با رعایت برخی آداب برای این میهمانی آماده می‌شود، در بعد عرفانی و معنوی نیز قاعده این است که اگر می‌خواهیم لیاقت و شایستگی دیدار با پرودرگار را پیدا کنیم و میهمان او باشیم، باید خودمان را تطهیر کنیم و پاکیزه به دیدار او برویم. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا» هرکس به دنبال ملاقات پروردگار خود است، باید عمل صالح انجام دهد. بنابراین ما باید خودمان را با اعمال صالح که نمونه آن همین اعمال و اوراد و ادعیه وارده در خطبه شعبانیه پیامبر(ص) است، آماده دیدار کنیم.

استاد حوزه در ادامه با تبیین لازمه و ابزارهای آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان تصریح کرد: ما باید در این ایام باقی مانده از شعبان، استغفار واقعی کرده،خود را از رذایل خالی کنیم، کینه و حسد را دور بریزیم و از نیازمندان دستگیری کنیم، با روزه داری جان خود را صیقل دهیم و با فکری فارغ از آلودگی‌ها به استقبال ماه میهمانی خدا برویم. اصولاً مراحل سلوک، چهار مرحله است که اولین مرحله آن پاکسازی خود از گناهان است، سپس خودمان را به زیبایی‌های اخلاقی مزین کنیم و آماده ورود به ماه مبارک شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.