کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران نباید با ارائه هر طرحی که ممکن است برای لغو برخی تحریم‌ها به ایران پیشنهاد شود، در برابر خواسته‌های به حق خود کوتاه بیاید.

 طرف‌های آمریکایی و اروپایی می‌خواهند با فرسایشی کردن جلسات، موضع ایران را تضعیف کنند

سید مصطفی خوش چشم در گفت‌وگو با  قدس آنلاین درباره توافق وین و بیان استراتژی‌های مورد توجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ظاهراً قرار بر آن است تا در سه شنبه هفته جاری قدرتهای بین المللی که در مذاکرات برجامی حضور داشتند به عنوان 4 +1 در مذاکرات برجامی درباره آینده این توافق بین‌المللی حضور به هم رسانده، درباره زنده ماندن برجام و بازگشت آمریکا به این معاهده با هم گفت‌وگو کنند.

وی دراین باره افزود: به هر حال  قدرت‌های جهانی 4+ 1 منهای آمریکا و ایران قرار است تا با یکدیگر دیدارهای جداگانه‌ای داشته باشند تا نتایج به دست آمده در دیدارهای جداگانه‌ای با طرف آمریکایی مطرح شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: به این معنا که کشورهای چین، روسیه ، آلمان ،انگلیس فرانسه و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هر کدام به صورت جداگانه با مسؤولان دستگاه سیاست خارجی و مذاکره کنندگان برجام دیدار داشته باشند تا به طرح مشترکی برسند. از طرف دیگر بازیگران عنوان شده منهای ایران با آمریکا نیز دیدار خواهند داشت تا خواسته‌های طرف آمریکایی را بشنوند و براساس مطالبات وخواسته‌های دو طرف و براساس مشترکات بتوانند نقشه راهی برای بازگشت به برجام طراحی کنند.

خوش چشم دراین باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد آنچه به عنوان دو مرحله‌ای شدن مذاکرات و توافق در برجام توسط کشورهای اروپایی مطرح می‌شود با این هدف است که کشورهای قدرتمند مثل اروپا بر آن هستند تا در گام بعدی مشترکات توافق را به نقشه راه تبدیل کنند لذا آنچه برای جمهوری اسلامی ایران باید حائز اهمیت باشد این است که ایران به هیچ عنوان نباید از سیاست‌های اعلامی که مکرراً به سیاست وزارت خارجه اعلام شده، کوتاه بیابد.

کارشناس سیاست بین‌الملل دراین باره تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نباید با ارائه هر طرحی که ممکن است برای لغو برخی تحریم‌ها به ایران پیشنهاد شود در برابر خواسته‌های به حق خود کوتاه بیاید، لذا آنچه مد نظرماست شامل لغو کلیه تحریم هایی که در چهار سال گذشته به ایران تحمیل شده و انجام راستی‌آزمایی از سوی ایران برای حصول اطمینان از بازگشت کامل آمریکا به برجام؛ تا جمهوری اسلامی ایران بعد از این موارد اقدامات خود را انجام بدهد.

خوش چشم درپاسخ به این سوال که مشخص است آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند وایران دراین موضوع چه مواردی را باید انجام دهد پس چرا مجدداً موضوع برگزاری جلسه مطرح شده است، توضیح داد: درست است که ایران می‌توانست همان سیاست اعلام شده را در طرحی مکتوب به طرف غربی و کشورهای حاضر در توافق برجام ارائه کند البته این کار انجام شده اما با فشارهای طرف آمریکایی و اروپایی، آنها خواستار ترتیب دادن جلسه‌ای بودند چرا که می‌خواهند کار را به جلسات بکشانند تا درطول زمان بنحوی بتوانند اراده ایران را در مسیر فرسایش قرار دهند تا به اشکال مختلف ایران را تضعیف کنند.

وی در پایان تأکید کرد: از اخبار درز شده در جلسات اخیر مشخص شده که طرف‌های اروپایی همگام با آمریکا تمام سعی خود را می‌کنند تا ایران را به نوعی وادار کنند تا از مواضع خود کوتاه بیاید، لذا لازم است دستگاه دیپلماسی به صورت مقتدرانه با طرف‌های دیگر برخورد کند و تا جایی  مورد نیاز در جلسات حضور بیابد به این معنا که از حضور در جلسات تا حد ممکن پرهیز کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.